رهبر جمهوری اسلامی از احتمال حذف انتخابات ریاست جمهوری سخن گفت

جرس: رهبر جمهوری اسلامی از احتمال حذف انتخابات ریاست جمهوری در ایران خبر داد و گفت: « در شرايط فعلي نظام سياسي كشور، رياستي است و رييس جمهور با انتخاب مستقيم مردم برگزيده مي‌شود كه شيوه خوب و موثري است اما اگر روزي در آينده احتمالا دور، احساس شود كه نظام پارلماني براي انتخاب مسئولان قوه مجريه بهتر است هيچ اشكالي در تغيير ساز و كار فعلي وجود ندارد.»
 
به گزارش ایسنا، آقای خامنه ای در جدیدترین سخنان خود در کرمانشاه، بازخواني را از زاويه ضرورت واقع بيني و حركت آگاهانه نظام مهم خواند و افزود: حركت‌هايي كه بي اعتنا به واقعيات و بدون توجه به افق‌هاي دوردست صورت مي‌گيرد، غالبا به گمراهي و اشتباه مي‌انجامد بنابراين بايد از اين زاويه نيز مسير طي شده و وضع فعلي را بازنگري كنيم. 
وی اظهار داشت: مسئله پيري و جواني نظام اسلامي چگونه قابل تحليل است ؟ آيا نظام، روزي پير و از كار افتاده خواهد شد ؟ آيا راهي براي جلوگيري از اين فرسودگي وجود دارد ؟ و آيا اگر اين وضع پيش آمد راه علاجي وجود خواهد داشت؟

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به دگرگوني اوضاع و شرايط، گفت: ممكن است مهندسي، ساز و كارها، سياست‌ها و نظام‌هايي كه براي ايجاد جامعه اسلامي، پيش بيني شده، كهنه شود و كارآيي خود را از دست بدهد كه در اين صورت، تغيير و نو كردن آن‌ها، هيچگونه ايرادي ندارد. 
وی در تبيين اين نكته (احتمال تغيير ساز و كارهاي رسيدن به آرمان‌ها) به ذكر چند مثال از جمله سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي پرداخت و با اشاره به دستور رهبر فقید جمهوری اسلامی براي حذف پست نخست وزيري از ساختار قوه مجريه، افزود: در شرايط فعلي نظام سياسي كشور، رياستي است و رييس جمهور با انتخاب مستقيم مردم برگزيده مي‌شود كه شيوه خوب و موثري است اما اگر روزي در آينده احتمالا دور، احساس شود كه نظام پارلماني براي انتخاب مسوولان قوه مجريه بهتر است هيچ اشكالي در تغيير ساز و كار فعلي وجود ندارد.

او اظهار داشت: البته هرگونه تغيير و نوسازي و بازسازي در "سياست‌ها، خطوط و مهندسي نظام" بايد متكي بر اصول اسلامي و برگرفته از آن‌ها باشد ضمن اينكه در قانون اساسي هم تدابير لازم در اين زمينه پيش بيني شده است. 
رهبر جمهوری اسلامی تصریح كرد: نظام اسلامي هم ثبات دارد و هم تغيير. ثبات در "حركت مستمر و بدون تذبذب و انحراف در مسير تحقق آرمان‌ها " و انعطاف و تغيير در ساز و كارها، خطوط و شكل حركت. 
وی گفت: نوسازي نظام، به هيچ وجه به معناي تجديد نظر در آرمان‌ها نيست بلكه به معناي تغيير در سياست‌ها و نظام‌ها و تدابير است كه اين مسئله مي‌تواند مانع از تحجر نيز بشود و با تكيه بر " آرمان‌هاي هميشه جوان و نو " نظام اسلامي را، هميشه جوان، شاداب، بالنده و پيش رونده نگه دارد.

او در بخش ديگري از سخنانش به تبيين مفهوم ولايت فقيه و رهبري در نظام اسلامي پرداخت و افزود: از ديد امام، ولايت فقيه يعني مديريت زنده، بالنده و پيش رونده كه البته امام بزرگوار ما، خود مظهر تام و تمام اين مفهوم بود. 
وی با اشاره به آنچه "مغالطه عده‌اي در تعبير حضرت امام مبني بر ولايت مطلقه فقيه" خواند، اظهار داشت: آن‌ها سعي كردند نظر امام را به معناي بي اعتنايي ولايت فقيه به قوانين تفسير كنند اما امام بزرگوار ملت، ضمن تاكيد بر ولايت مطلقه فقيه، خود بيشتر از همه به رعايت قوانين، اصول، مباني و جزييات احكام شرعي مقيد بود. 
آقای خامنه‌اي افزود: اگر اين شرايط از بين برود، رهبري، حتي اگر كسي او را عزل نكند، خود بخود عزل مي‌شود و اين مسئله، نشان دهنده اهميت فراوان اين موضوع است. 
وی، رهبري را يك مديريت كلان ارزشي خواندند كه با مديريت اجرايي و مسووليت مستقيم سه قوه متفاوت است و ضمن نظارت بر فعاليت‌هاي مسوولان، از حركت كلي نظام مراقبت مي‌كند و اجازه نمي‌دهد كه آن‌ها به هر دليل، نظام اسلامي را به انعطافي غيرلازم و غيرجايز وادار كنند.

او با اشاره به سخنان برخي در مورد اين‌كه "فلان مسئله بدون نظر رهبري تصميم گيري نمي‌شود"، افزود: مسوولان قوه مجريه – نمايندگان مجلس، مسوولان قوه قضاييه، با اختيارات كامل و قانوني، وظايف خود را انجام مي‌دهند و ممكن است تصميماتي بگيرند كه رهبري با آن مخالف باشد اما رهبري نه حق دارد نه مي‌تواند و نه قادر است كه در اين مسائل دخالت كند مگر در جايي كه اتخاذ سياستي، به كج شدن راه انقلاب منجر مي‌شود كه طبعا در اين هنگام به مسووليت‌هاي خود عمل خواهد كرد. 
آقای خامنه‌اي، در تعبير ديگري از رهبري نظام، افزود: در تصميمات و عمل رهبري، عقلانيت بايد در خدمت به اصول و واقع بيني بايد در خدمت آرمان گرايي قرار گيرد.

وی مراقبت رهبري در مسئله هسته‌اي در دوره‌اي كه نزديك بود به تعطيلي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران منجر شود و نيز مراقبت در بحث رابطه با آمريكا را از جمله مواردي خواند كه رهبري، بر اساس وظايف خود، از ايجاد انحراف در حركت كلي نظام جلوگيري كرده است.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش ديگري از سخنانش در نگاهي اجمالي به بحث تحزب اظهار داشت: ما با تحزب مطلقا مخالفتي نداريم و معتقديم تحزب با وحدت جامعه منافاتي ندارد به شرط آنكه با نگاه درست ايجاد شود. 
او افزود: اگر حزبي براي كانال كشي و كادرسازي و هدايت فكري جامعه در زمينه‌هاي سياسي – ديني – عقيدتي و ديگر عرصه‌ها بوجود آيد و قصد خود را در دست گرفتن قدرت قرار ندهد، كاري خوب و مورد تاييد است كه البته اينگونه احزاب، اگر در رقابت‌هاي سياسي هم وارد شوند، به طور طبيعي برنده مي‌شوند. 
وی توضیح داد: برخي احزاب مانند احزاب كنوني غرب در واقع باشگاه‌هايي براي كسب قدرت هستند و سعي مي‌كنند از هر طريق از جمله زد و بند سياسي به قدرت برسند كه ما اين‌گونه تحزب را تاييد نمي‌كنيم اما اگر كساني با همين نگاه دنبال تشكيل حزب باشند، جلوي آن‌ها را نمي‌گيريم.

آقای خامنه ای در بخش پاياني سخنانش به اتهام اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی اشاره كرد و با اشاره به "رصد دقيق و مراقبت كامل نظام اسلامي از مقاصد پشت پرده اين سناريوي امريكايي"، به "سردمداران واشنگتن" هشدار داد: جمهوري اسلامي با هرگونه توطئه و حركت مخرب و مزاحم، با همه توان مقابله خواهد كرد. 
وی يكي از اهداف احتمالي امريكا از جار و جنجال اخير را تحت الشعاع قرار دادن جنبش وال استريت خواند و افزود: مردم حداقل 80 كشور از اين حركت رو به گسترش حمايت كرده‌اند و اين، براي مقامات امريكايي خيلي تلخ و دشوار است.

او، تلاش دولت آمريكا را براي سركوب مردم مورد اشاره قرار داد و افزود: ممكن است آنها با پليس و ارتش اين حركت را سركوب كنند، اما از بين نمي‌رود و همچون آتش زير خاكستر باقي مي‌ماند. 
رهبر جمهوری اسلامي با اشاره به تسلط شبكه صهيونيستي بر مقامات امريكا و اروپا گفت: روزي كه ملت‌هاي شما علت واقعي بدبختي و مشكلات خود يعني حقارت شما در برابر صهيونيست‌ها را درك كنند يقينا شعله‌هاي خشم آنان، نظام سرمايه داري استكبار را به آتش مي‌كشد و به خاكستر تبديل مي‌كند. 
وی افزود: شما به مردم خود پشت كرده‌ايد و نزد اكثريت آن‌ها منفوريد، اما در جمهوري اسلامي اوضاع برعكس شماست و اجتماعات عظيم مردم نشان دهنده عزم راسخ ملت و پايداري آن‌ها در مقابله هرگونه توطئه است.

رهبر جمهوری اسلامي  تأكيد كرد: اگر مسئولان امريكايي در برخي خيالات بسر مي‌برند بدانند كه هر حركت ناشايست چه سياسي و چه امنيتي با برخورد قاطع ملت ايران روبرو خواهد شد. 
او افزود: اين خباثت‌ها تنها بر "ايمان ما و ملت ما" مي‌افزايد و نصرت و ياري الهي و پيروزي ملت ايران را بر همه توطئه‌گران، براي مردم ما اثبات مي‌كند. 

0 comments:

ارسال یک نظر