پایان دیکتاتوری ۴۲ ساله معمر قذافی رهبر لیبی

فصل جديدي از صلح و دموکراسي
جرس: در پی خبر کشته شدن رهبر لیبی و ادامه واکنشها به این پایان دیکتاتوری در این کشور، سازمان دیده بان حقوق بشر اظهار امیدواری کرد که پایان ۴۲ سال حکومت معمرقذافی بر لیبی، فرصتی است تا دوران بلند نقض حقوق بشرنیز دراین کشور پایان یابد.

مسئول بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده بان حقوق بشر سارا ـ لی ویستون گفت پس از سال‌ها خشونت، مقامات جدید لیبی می‌توانند آنچه را قذافی در جهت حقوق بشر نادیده گرفت، رعایت کنند.
 
وی افزود، مقامات شورای ملی گذار باید هرچه زودتر از هرگونه اقدام برای تخریب املاک قذافی در سرت و بنی ولید جلوگیری کنند.
 
به گزارش رادیو فردا، این مسئول دیده بان حقوق بشر همچنین گفت، مقامات جدید لیبی باید درباره شرایط و چگونگی کشته شدن قذافی دست به تحقیق بزنند. چرا که اگر او پس از تسلیم شدن هنگامی که زندانی جنگی محسوب می‌شد کشته شده باشد، این امر تجاوز آشکار به قوانین جنگی تلقی می شود.
 
دیده بان حقوق بشر از شورای ملی گذار خواست با نظارت بین المللی جسد قذافی کالبدشکافی کنند، تا دلایل کامل مرگ او برای همه آشکار شود.

در همین حال برخي از سران كنوني و سابق جهان در واكنش‌هايي فوري به اعلام خبر كشته شدن معمر قذافي رضايت و خوشحالي خود را از اين رويداد اعلام داشته و به مردم ليبي تبريك گفتند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در واکنش به کشته شدن سرهنگ قذافی، از آن به عنوان "یک لحظه تاریخی" نام برد ولی هشدار داد که چالش های زیادی پیش روی مردم لیبی قرار دارد.

به گزارش ايسنا به نقل از منابع خبري مختلف،‌ باراک اوباما، رييس‌جمهوري آمريکا گفت: دوره ديکتاتوري در ليبي تمام شد... اما راه دموکراسي دشوار خواهد بود. آمريکا در ماه هاي آينده به مردم ليبي کمک خواهد کرد تا حکومت تازه خود را شکل دهند.

ديويد کامرون، نخست‌وزير انگليس گفت که در شرايط کنوني، مردم ليبي فرصت بهتري براي ساختن آينده‌اي مطمئن و دموکراتيک در اختيار دارند.

ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس گفت: خوشحاليم که شهر سرت سقوط کرده است. نيروهاي قذافي هم تقريبا از شهر بني‌وليد بيرون رانده شده‌اند و با حذف قذافي، ليبي اكنون مي‌تواند وارد مرحله جديدي شود ولي هنوز در اين مرحله هم چالش‌هايي وجود دارد. همچنان چالش‌هايي در ليبي هست که بايد برطرف شوند.

نيکولا سارکوزي، رييس‌جمهوري فرانسه با انتشار يک اطلاعيه از وقايع ليبي به عنوان آغاز يک روند دموکراتيک در اين کشور استقبال کرد. وي گفت: آزادي سرت بايد نمايان‌گر آغاز فرآيندي باشد که شوراي انتقالي ليبي براي ايجاد يک سيستم دموکراتيک با آن موافقت کرده است؛ سيستمي که تمامي گروه‌ها بتوانند در آن نقش داشته باشند و آزادي‌هاي بنيادين را تضمين کند. اکنون وقت مصالحه براي وحدت و آزادي است.

ديميتري مدودف، رييس‌جمهوري روسيه گفت: ما انتظار داريم صلح و آشتي به ليبي بازگردد و تمامي افرادي كه كشور را اداره مي‌كنند بتوانند به توافق‌نامه‌اي در خصوص ساختار نهادهاي حاكم دست يابند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفت: سرانجام مسير براي يک آغاز تازه و صلح‌آميز سياسي (در ليبي) هموار شده است.

گوئيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان اظهار اميدواري کرد که فصل جديدي از صلح و دموکراسي در ليبي گشوده شود. وي گفت: ما اميدواريم که مردم ليبي پس از چندين دهه ديکتاتوري در اين کشور بتوانند فصلي جديد، صلح‌آميز و دموکراتيک براي کشورشان باز کنند.

اتحاديه آفريقا که پيش از اين، عضويت ليبي در اين اتحاديه را به حالت تعليق درآورده بود، اعلام کرده است که اين تعليق را لغو مي‌کند.

آلن ژوپه، وزير امور خارجه فرانسه پايان حکومت ستمگرانه در ليبي را تبريک گفت.

نيك كلگ، معاون نخست‌وزير انگليس گفت: در صورتي كه خبر دستگيري و كشته شدن قذافي صحت داشته باشد، اين مساله گامي حائز اهميت در راستاي دستيابي به صلح و آزادي در سراسر منطقه است.

اندرو ميچل، وزير توسعه بين‌الملل انگليس گفت: هنوز مشخص نيست دقيقا چه اتفاقي افتاده اما در صورتي كه قذافي در درگيري‌ها دستگير يا كشته شده باشد، اين بدين معناست كه دستيابي به آزادي و آينده‌اي كه مردم ليبي در سراسر اين كشور براي داشتن آن جنگيده‌اند، اكنون به واقعيت تبديل شده است. ديويد كامرون[نخست‌وزير انگليس] با شجاعت تصميم گرفت كه انگليس در ليبي وارد مداخله نظامي شود. او ضمن رهبري جامعه بين‌المللي اين اطمينان را حاصل كرد كه اقدام بين‌المللي براي جلوگيري از كشتار مردم به ويژه در شهر بنغازي ضروري است. انگليس نقش مهمي در مداخله نظامي در ليبي داشته است.

مارك روت، نخست‌وزير هلند گفت: مطلع شده‌ام قذافي به تازگي دستگير و كشته شده است و اين مساله باعث خرسندي‌ام شد.

هرمان ون رومپي، رييس شوراي اتحاديه اروپا و خوزه مانوئل باروسو، رييس كميسيون اروپا اعلام كردند: خبر كشته شدن معمر قذافي نشان‌دهنده پايان دوران خودكامگي و فشار است، دوراني كه مردم ليبي مدت‌ها از آن رنج مي‌بردند. امروز ليبي مي‌تواند فصلي جديد در تاريخ اين كشور رقم زند و آينده‌اي دموكراتيك بسازد. ما از شوراي ملي انتقالي ليبي مي‌خواهيم فرآيند صلحي فراگير را در پيش گيرد و از اين طريق امكان انتقال قدرت و اختيارات را به گونه‌اي دموكراتيك و مسالمت‌آميز فراهم آورد.

فرانكو فرايتيني، وزير امور خارجه ايتاليا گفت: كشته شدن قذافي يك پيروزي بزرگ براي مردم ليبي به شمار مي‌آيد. اين مساله راه را براي انتقال مسالمت‌آميز اختيارات هموار خواهد كرد و امكان برگزاري انتخابات را به گونه‌اي فراهم خواهد آورد كه مردم ليبي بتوانند خود رهبرانشان را انتخاب كنند.

عفو بين‌الملل خواهان انجام تحقيقاتي مستقل درباره چگونگي مرگ قذافي شده است. تصاويري که منتشر شده‌اند نشان مي‌دهد که او زنده بازداشت شده است.

سفير ليبي در انگليس با حضور در مقابل سفارت اين کشور در لندن در جمع خبرنگاران گفت: آينده مردم ليبي از امروز شروع شده است. مهم نيست معمر قذافي بازداشت يا کشته شده است، مهم اين است که مردم ليبي از شر او راحت شده‌اند.

0 comments:

ارسال یک نظر