مجمع عمومی جنایات بشار اسد را محکوم کند

سازمان ها و نهادهای بین المللی و ملی
جرس: شماری از سازمان ها و نهادهای بین المللی و ملی مدافع حقوق بشر، از جمله در برخی کشورهای عرب، با ارسال نامه ای برای نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل، خواستار تصویب قطعنامه مجمع عمومی در محکومیت نحوه برخورد حکومت سوریه با تظاهرکنندگان و حمایت بین المللی از شهروندان سوری در برابر دولت آن کشور شده اند.

امضا کنندگان نامه با اشاره به گزارش رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد سرکوب و کشتار معترضان در سوریه، تصویب نشدن قطعنامه محکومت سوریه در شورای امنیت به دلیل مخالفت برخی از اعضای شورا را به شدت محکوم کرده اند.

در این بیانیه آمده است که در حالیکه "مردم سوریه قربانی خشونت سازمان یافته از سوی حکومت و نقض فاحش حقوق بشر هستند" زمان آن فرا رسیده تا جامعه جهانی سکوت خود را در این مورد بشکند و علیه این اقدامات موضعگیری کند.

پیش از این  بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد از بشار اسد خواسته بود که هرچه زودتر کشتار غیرنظامیان در سوریه را متوقف کند و به خبرگزاری فرانسه گفت: "من به اسد گفتم که پیش از آنکه که دیر شود، کشتار غیرنظامیان را متوقف کنید".

دبیر کل سازمان ملل همچنین از رییس جمهور سوریه خواسته بود که به یک هیات تحقیق بین المللی اجازه دهد که برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در این کشور وارد سوریه شود.

همچنین سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که بر اثر درگیری هایی که از ماه مارس سال گذشته در سوریه بین ارتش و مخالفان بشار اسد صورت گرفته است، دست کم ۳ هزار نفر کشته شده اند که ۱۸۷ نفر از آنها کودک بوده اند.

برخی از تحلیلگران هشدار داده اند که هرچه سرکوب مخالفان در سوریه طولانی تر شود، احتمال آنکه گروههای مخالف دست به اسلحه ببرند بیشتر خواهد شد.

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد چند روز پیش گفته بود که سوریه در معرض خطر یک جنگ داخلی تمام عیار قرار دارد.

به گزارش دیده بان حقوق بشراز آغاز اعتراضات تاکنون نزدیک به ۳٧۵۰ تن توسط نیروهای امنیتی سوریه کشته شدند و قربانیان شهرحمص تنها به ۱۱۳۹ رسیده است.

0 comments:

ارسال یک نظر