هشدار آیت الله خامنه ای به آمریکا: کوچکترین باجی نمی دهیم

آیت الله خامنه ای با اشاره به حذف پست نخست وزیری از قوه مجریه، تغییر مجدد این ساختار را ممکن دانست

آیت الله خامنه ای گفت که جمهوری اسلامی ایران در مقابل "هر طرح و اقدام شیطانی" آمریکا می‌ایستد و "کوچکترین باجی نمی‌دهد".

رهبر ایران یکشنبه ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر) با اشاره به اتهامات اخیر واشنگتن علیه تهران هشدار داد: "اگر مسئولان امریکایی در برخی خیالات به سر می‌برند بدانند که هر حرکت ناشایست، چه سیاسی و چه امنیتی، با برخورد قاطع ملت ایران روبرو خواهد شد."

سخنان جدید آقای خامنه ای، که در جمع تعدادی از دانشگاهیان در کرمانشاه عنوان شده، در حالی انتشار یافته که دولت آمریکا، سه شنبه هفته پیش حکومت ایران را به طراحی نقشه ای برای انجام عملیات تروریستی در ایالات متحده متهم کرده بود.

پاسخ امروز آیت الله خامنه ای به اتهامات ایالات متحده، سومین واکنش او در همین زمینه از زمان طرح این اتهامات محسوب می شود.

رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته اتهامات آمریکا را "مهمل" و "بی معنی" دانست و دو روز پیش از آن هم، به انتقاد از "شیوه‌های ابلهانه و بی‌خاصیت سیاستگذاران درمانده و پریشان غربی برای ایران هراسی" پرداخت.

واکنش احمدی نژاد

همزمان با انتشار جدیدترین پاسخ آیت الله خامنه ای به اتهامات دولت آمریکا، امروز محمود احمدی نژاد نیز در اولین واکنش خود به این اتهامات گفت که "ترور کار انسان های بی فرهنگ است".

رئیس جمهور در پاسخ به اتهامات مقام های واشنگتن در مورد تلاش ایران برای انجام عملیات ترور در آمریکا تاکید کرد: "ملت ایران ملت با فرهنگی است و احتیاج به ترور ندارد و ترور کار شماهاست."

آقای احمدی نژاد اظهار داشت که دشمنان خارجی، "هر روز برای جوسازی علیه ایران تلاش و ایران را به ترور متهم می کنند".

اظهارات رهبر در مورد پست ریاست جمهوری

آیت الله خامنه ای در قسمت دیگری از اظهارات امروز خود در کرمانشاه، با اشاره به "دستور" آیت الله خمینی برای حذف پست نخست‌وزیری از ساختار قوه مجریه، تغییر مجدد این ساختار را ممکن دانست.

وی تاکید کرد: "در شرایط فعلی نظام سیاسی کشور، ریاستی است و رئیس‌جمهور با انتخاب مستقیم مردم برگزیده می‌شود که شیوه خوب و مؤثری است؛ اما اگر روزی در آینده احتمالا دور، احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجریه بهتر است، هیچ اشکالی در تغییر ساز و کار فعلی وجود ندارد."

چهار هفته پیش، حمیدرضا کاتوزیان نماینده تهران در مجلس ایران گفته بود: "اخیرا نظریه‌ای بین صاحب نظران سیاسی مطرح شده است، مبنی بر اینکه کشور ما از نعمت ولایت فقیه و رهبر معظم انقلاب برخوردار است و نیازی به وجود رئیس جمهور در کشور نیست."

آقای کاتوزیان تاکید کرده بود که به عقیده مدافعان این نظریه، "کشور می‌تواند به عنوان عالی ترین مقام اجرایی، نخست وزیر داشته باشد که توسط مجلس انتخاب شود".

مطابق اولین اصل قانون اساسی ایران، نظام حکومتی ایران "جمهوری اسلامی" تعریف شده که بر همین مبنا، دارای "رئیس جمهور" است.

اصل ۱۷۷ قانون اساسی تصریح دارد: "محتوای اصول مربوط به اسلامی بودن نظام و ابتنای کلیه قوانین و مقررات بر اساس موازین اسلامی و پایه‏ های ایمانی و اهداف جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بودن حکومت و ولایت امر و امامت امت و نیز اداره امور کشور با اتکا به آرای عمومی و دین و مذهب رسمی ایران تغییر ناپذیر است".

بنا بر اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی که در سال ۱۳۵۸ به تصویب رسید، در حکومت ایران علاوه بر رئیس جمهور، وجود نخست وزیر نیز پیش بینی شده بود.

این در حالی بود که بروز اختلافات شدید میان میرحسین موسوی نخست وزیر وقت و علی خامنه ای رئیس جمهور وقت در زمان حیات آیت الله خمینی، عده ای از مسئولان ارشد جمهوری اسلامی را به این نتیجه رساند که وجود همزمان این دو پست در حکومت ایران، موجب ناهماهنگی در قوه مجریه است.

در پی درگذشت آیت الله خمینی و به قدرت رسیدن آیت الله خامنه ای، قانون اساسی ایران در سال ۱۳۶۸ مورد بازنگری قرار گرفت و پست نخست وزیری از ساختار حکومتی ایران حذف شد.

سوالات رهبر در مورد آینده حکومت

رهبر ایران اظهارات جدید در مورد احتمال احیای "نظام پارلمانی" را در بخشی از پاسخ خود به این سوالات مطرح کرده که: "آیا نظام، روزی پیر و از کار افتاده خواهد شد؟ آیا راهی برای جلوگیری از این فرسودگی وجود دارد؟ و آیا اگر این وضع پیش آمد راه علاجی وجود خواهد داشت؟"

وی افزوده : "در این دوران حساسِ شکل‌گیری نظام‌های نو در منطقه، اوضاع کلی نظام جمهوری اسلامی، یکی از عوامل تاثیرگذاری است که می‌تواند در حال و آینده منطقه، نقش مهمی ایفا کند و بنابراین بازخوانی و تأمل در شاکله کلی نظام اسلامی، اهمیت مضاعفی یافته است."

آقای خامنه ای در عین حال تاکید کرده که "نوسازی نظام، به هیچ وجه به معنای تجدید نظر در آرمان‌ها نیست، بلکه به معنای تغییر در سیاست‌ها و نظام‌ها و تدابیر است".

او در بخش دیگری از سخنرانی خود به جایگاه ولی فقیه در حکومت ایران پرداخته و به سخنان کسانی واکنش نشان داده که معتقدند قوای سه گانه در مورد برخی از مسائل کشور، بدون نظر رهبر جمهوری اسلامی تصمیم گیری نمی کنند.

آیت الله خامنه ای گفته است: "مسئولان قوه مجریه، نمایندگان مجلس و مسئولان قوه قضاییه با اختیارات کامل و قانونی، وظایف خود را انجام می‌دهند و ممکن است تصمیماتی بگیرند که رهبری با آن مخالف باشد، اما رهبری نه حق دارد نه می‌تواند و نه قادر است که در این مسائل دخالت کند. مگر در جایی که اتخاذ سیاستی، به کج شدن راه انقلاب منجر می‌شود که طبعا در این هنگام به مسئولیت‌های خود عمل خواهد کرد."

آیت الله خامنه ای" مراقبت رهبری در مساله هسته‌ای در دوره‌ای که نزدیک بود به تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران منجر شود" و نیز "مراقبت در بحث رابطه با آمریکا" را از جمله مواردی دانسته که ولی فقیه "بر اساس وظایف خود، از ایجاد انحراف در حرکت کلی نظام جلوگیری کرده است".

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی ایران، ظاهرا اشاره به تعلیق فعالیت های غنی سازی اورانیوم در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی و نیز اظهارات مثبت برخی مسئولان فعلی و سابق ایران در زمینه مذاکره با ایالات متحده است.

0 comments:

ارسال یک نظر