سوریه و آمریکا، سفرای خود را فرا خواندند

جـــرس: در واکنش به حمایت های مداوم سفیر ایالات متحده از مخالفین حکومت سوریه و ابراز همدردی با قربانیان سرکوب های اخیر، وزارت خارجه آمریکا رابرت فورد، سفیرش در دمشق را به دلیل "تهدیدهای امنیتی جدی علیه جانش" از سوریه خارج کرده و بلافاصله در واکنش به این امر، دولت سوریه نیز، سفیر خود را از واشنگتن فراخواند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که زمان بازگشت سفیر آمریکا به دمشق مشخص نیست.

به گزارش سرویس خبری بی بی سی، در پی ملاقات رابرت فورد با چند تن از شخصیت های مخالف حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری انتصابی سوریه، مقامات دمشق خشمگین شده و همزمان، نگرانی هایی در مورد امنیت شخصی فورد در آن کشور ایجاد شده بود، که منجر به تصیم وزارت خارجه آمریکا گردید.

ماه گذشته، هنگامی که سفیر آمریکا به ملاقات چند تن از معترضان مخالف حکومت سوریه رفته بود، طرفداران بشار اسد به سوی او تخم مرغ و گوجه فرنگی پرتاب کردند و سپس برای مدت کوتاهی در دفترش توسط طرفداران بشار اسد محاصره شد.

مارک تونر، از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، گفته است که بازگشت سفیر این کشور به دمشق به نتیجه ارزیابی وضعیت امنیتی او در سوریه بستگی دارد.

او ابراز امیدواری کرد که دولت سوریه به تحریک حامیان خود علیه فورد پایان دهد.

بر اساس این گزارش، فورد که به زبان عربی تسلط دارد، تاکنون در چندین کشور عربی خدمت کرده است. او نخستین سفیر آمریکا در سوریه پس از پنج سال سردی روابط دوجانبه بود و تازه در ژانویه گذشته وارد دمشق شده بود.

سفیر آمریکا در سوریه با مخالفان بشار اسد ابراز همبستگی کرده و سرکوب آنها را محکوم کرده و هشدار داده بود چنانچه مقامهای سوریه سرکوب مخالفان را تشدید کنند، خطر مناقشه فرقه ای در این کشور تشدید می شود.

در ماه ژوئیه، سفیر آمریکا در دمشق همراه همتای فرانسوی خود از شهر آشوبزده حماء دیدار کرد. همچنین ماه پیش به اتفاق گروهی از دیپلماتهای غربی به خانواده یک فعال حقوق بشر سوریه که بر اثر شکنجه کشته شده بود، تسلیت گفت.

واکنش سوریه
و به گزارش آسوشیتدپرس، در پی فراخوانی "رابرت فورد" سفیر آمریکا از دمشق، دولت سوریه نیز سفیر خود را از واشنگتن فراخواند. بر این اساس "عماد مصطفی" برای مشورت به دمشق فراخوانده شده است.

اعتراضها علیه حکومت بشار اسد از اواسط مارس در جنوب سوریه آغاز شد و به تدریج به سراسر کشور گسترش یافت.

دولت سوریه از ماه مارس سال جاری تلاش می‌کند با خشونت روزافزون، حرکت‌های اعتراضی مخالفان رژیم بعث را سرکوب کند. به گزارش سازمان ملل تاکنون بیش از ۳۰۰۰ نفر جان باخته‌اند. نزدیک به ۲۰۰ تن از آنها کودک بوده‌اند.

0 comments:

ارسال یک نظر