پیروزی اسلام گرایان تونس در اولین انتخابات پس از سقوط بن علی

جـــرس: نخستین نتایج  اولین انتخابات آزاد در تونس نشان دهندۀ پیشتازی قاطع اسلامگرایان است؛ همزمان منابع خبری گزارش داده اند که ناظران بین المللی از چگونگی برگزاری رای گیری تمجید کرده اند.

به گزارش سرویس خبری بی بی سی، شمارش بخشی از آرا نشان می دهد حزب اسلامگرای "نهضت" با اختلاف بسیار زیادی از رقبا پیش افتاده است. احزاب "ائتلاف برای جمهوری"، "دموکراتیک پیشرو" و "کنگره برای جمهوری" در مکانهای بعدی قرار دارند.

این اولین انتخابات در تونس پس از قیام مردم علیه حکومت زین العابدین بن علی و سرنگونی او در نه ماه پیش بود، که گسترش جنبش آزادیخواهانه مردم تونس به دیگر کشورها، بهار عربی نام گرفت.

این رای گیری برای انتخاب ۲۱۷ عضو مجلس موسسان برگزار شده بود، که نمایندگان این مجلس وظیفه دارند رییس دولت موقت تونس را انتخاب می کنند و پیش نویس قانون اساسی جدید را می نویسند.

هیاتی از ناظران اروپایی می گویند این انتخابات آزادانه و منصفانه برگزار شده است. باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا نیز گفته است این رای گیری "یک پیشرفت مهم" است.

نماینده دیده بان حقوق بشر نیز آن را نمونه ای درخشان خوانده است.

مقامهای تونس می گویند نود درصد ثبت نام کنندگان به پای صندوقها رفته اند. نتایج نهایی فردا سه شنبه اعلام می شود.

انتظار می رود حزب اسلامگرای میانه رو "نهضت" بیشترین آرا را کسب کند ولی نتواند اکثریت کرسی های مجلس موسسان را به دست بیاورد.

این گزارش می افزاید در حالی که هواداران این حزب از پیروزی قریب الوقوع آن شادمان هستند، بخشهایی از جامعه این کشور نگران به قدرت رسیدن اسلامگرایان و چشم انداز تشکیل حکومتی تندرو هستند.

اما راشد غنوشی، رهبر حزب "نهضت" گفته است: "هیچکس در نهضت نیست که در اسلام شکی داشته باشد. اسلام مرجع ماست و هیچکس در این مورد اختلاف نظری ندارد. هیچکس در نهضت تردیدی در دموکراسی ندارد. هیچکس در نهضت تردیدی در برابری زن و مرد ندارد. هیچکس در نهضت نمی گوید که فلان حزب را باید منحل کرد چون کمونیست و مخالف ماست."

بر اساس گزارش ها، حزب دموکراتیک پیشرو، که یک حزب سکولار است، مهم‌ترین رقیب "نهضت" به شمار می‌رود.

حزب «النهضت» طی روزهای اخیر مجددا متعهد شده است که آزادی زنان را خدشه‌دار نخواهد کرد و این‌بار نیز برخی از اعضای زن این حزب، از جمله یک فرد بی‌حجاب را نامزد انتخابات مجلس موسسان کرده است.

0 comments:

ارسال یک نظر