مخالفت بشار اسد با مذاکره با مخالفان در قاهره/ درگیری نیروهای مسلح حکومتی با نظامیان ِ جدا شده از ارتش

نیروهای امنیتی سوریه دست کم دو نفر از معترضان را در شهر حمص کشته اند. شهر حمص در مرکز سوریه طی ماههای اخیر یکی از کانون های اصلی اعتراضات به حکومت بشار اسد، رییس جمهور سوریه بوده است.

به گزارش بی بی سی، دست کم ۵ نفر از نیروهای ارتش سوریه هم، در درگیری با برخی از نظامیان جدا شده از ارتش در شهر قصیر، در نزدیکی مرز با لبنان کشته شده اند. همینطور گفته می شود که نیروهای جدا شده از ارتش سوریه در منطقه جبل الزاویه در شمال این کشور با نیروهای ارتش درگیر شده اند.

در همین حال حکومت سوریه و مخالفان آن با پیشنهاد اتحادیه عرب برای میزبانی جلسه ای بین دولت و گروههای اپوزیسیون در قاهره ظرف ۱۵ روز آینده مخالفت کرده اند.

یک روز پس از طرح پیشنهاد اتحادیه عرب برای برگزاری اجلاسی بین حکومت سوریه و گروه‌های مخالف، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد از بشار اسد خواسته است که هرچه زودتر کشتار غیرنظامیان در سوریه را متوقف کند. آقای بان در این مورد به خبرگزاری فرانسه گفت: "من به اسد گفتم که پیش از آنکه که دیر شود، کشتار غیرنظامیان را متوقف کنید".

دبیر کل سازمان ملل همچنین از رییس جمهور سوریه خواسته است که به یک هیات تحقیق بین المللی اجازه دهد که برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در این کشور وارد سوریه شود.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که بر اثر درگیری هایی که از ماه مارس سال گذشته در سوریه بین ارتش و مخالفان بشار اسد صورت گرفته است، دست کم ۳ هزار نفر کشته شده اند که ۱۸۷ نفر از آنها کودک بوده اند.

برخی از تحلیلگران هشدار داده اند که هرچه سرکوب مخالفان در سوریه طولانی تر شود، احتمال آنکه گروههای مخالف دست به اسلحه ببرند بیشتر خواهد شد. ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد چند روز پیش گفته بود که سوریه در معرض خطر یک جنگ داخلی تمام عیار قرار دارد.

0 comments:

ارسال یک نظر