جایزه‌ای که ده سال بعد اهدا شد

علیجانی سرانجام جایزه آزادی مطبوعات 2001 را دریافت کرد

رضا علیجانی، روزنامه نگار و پژوهشگر ایرانی، که دهمین برنده جایزه آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز در سال ٢٠٠١ بود، روز گذشته و پس از ده سال از اهدای جایزه مزبور، موفق به دریافت آن شد.

 به گزارش  رسیده به جرس، رضا علیجانی هنگام انتخاب به عنوان برنده جایزه آزادی مطبوعات گزارش‌گران بدون مرز در سال ٢٠٠١، در زندان به سر می برد. در آن هنگام، کاظم کردوانی روزنامه نگار و عضو کانون نویسندگان ایران، جایزه را به نیابت از وی دریافت کرد. این جایزه در دفتر سازمان گزارشگران بدون مرز باقی ماند، تا دیروز که به علیجانی اهدا شد.

 همزمان با برگزاری آخرین جلسه کمیته بین‌المللی گزارشگران بدون مرز، رئیس سازمان گزارشگران بدون مرز نیز گوی بلورینی را که ده سال به امانت نگه داشته شده بود، به این روزنامه نگار و محقق ایرانی اهدا کرد.

بنا به گفته‌ ژان فرانسوا ژولیارد، دبیر اول سازمان گزارشگران بدون مرز، "علیجانی چهره‌ای آشنا برای مدافعان آزادی بیان است؛ و ما سال‌هاست که  از تلاش‌هایش برای آزادی بیان و اندیشه در ایران و بازداشت های متعدد او با خبریم."

 در این مراسم، رضا علیجانی نیز در سخنان کوتاهی از وضعیت آزادی مطبوعات و روزنامه نگاران زندانی در ایران گفت. وی در سخنان کوتاهی از این نهاد مستقل و حقوق بشری تشکر کرد که وی را به عنوان برنده جایزه آزادی مطبوعات برگزید و در آزادی او در آن سال موثر واقع شد.

علیجانی سرنوشت خود و دیگر دوستان روزنامه نگارش همانند عبدالرضا تاجیک را نشانه ای از وضعیت آزادی ها و همچنین آزادی مطبوعات و آزادی بیان در ایران دانست و به دلایل خروج خود از کشور پرداخت.

 این روزنامه نگار در ادامه با ذکر مثالهایی از دیگر روزنامه نگاران مانند کیوان صمیمی، احمد زیدآبادی، عیسی سحرخیز ، و بهمن احمدی امویی، وضعیت آزادی بیان در ایران طی سالهای اخیر را شرح داد.

سردبیر نشریه توقیف شده ی "ایران فردا"، در ادامه اضافه کرد اینک نیروهای امنیتی حاکم بر ایران به برخی روزنامه نگاران جوان برای ارتباط با آنها و خبرچینی برای بخش امنیتی فشار زیادی می آوردند و باعث صدمات روحی فراوان آنها و یا فرارشان از کشور می شوند. 

 این فعال ملی-مذهبی از گزارشگران بدون مرز خواست به این مسئله غیرانسانی توجه ویژه مبذول کنند. او همچنین پیشنهاد کرد تجارب روزنامه نگاران در کشورهای مختلف برای عبور از مرز سانسور و گفتن حرفهاشان در فضای بسته را جمع آوری و تبادل کنند تا بدین طریق به شکستن سانسور کمک کنند.

0 comments:

ارسال یک نظر