ایران سخنان کلینتون در مصاحبه با بی‌بی‌سی را 'متناقض' دانست

هیلاری کلینتون با حضور در برنامه نوبت شما، به پرسش های مخاطبان تلویزیون فارسی بی بی سی پاسخ داد

گفتگوی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا با تلویزیون فارسی بی بی سی واکنش مقام های رسمی حکومت ایران و رسانه های دولتی در این کشور را در پی داشته است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس، انگیزه خانم کلینتون از سخنان دیروزش را ترویج "ایران هراسی" و انحراف افکار عمومی در مورد "بیداری اسلامی" در کشورهای منطقه خاورمیانه دانست.

آقای مهمانپرست در واکنش به اظهارات هیلاری کلینتون در مورد افزایش تحریم های بین المللی علیه ایران و تاسیس سفارتخانه مجازی در این کشور گفت: "اولین چیزی که به ذهن ما خطور می کند این است که ظاهرا سیاست خارجی دولت آمریکا خیلی دچار مشکلات شده است".

او ضمن "متناقض" دانستن اظهارات خانم کلینتون گفت: "فکر می کنیم باید تغییری در سیاست خارجی آمریکا ایجاد شود، یا در سطح وزیر یا در ساختار. چون ادعاهایی که مطرح می شود و حرف هایی که بیان می کنند به کشوری که قدرتمند است و ادعا دارد که می تواند در دنیا تأثیرگذار باشد، نمی آید".

این مقام وزارت امور خارجه ایران همچنین آمریکایی ها را به سوء استفاده از رسانه ها در تحریک اختلافات در جامعه ایران پیش از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه امسال متهم کرده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه، چهارم آبان ۱۳۹۰ در گفتگوی اختصاصی با تلویزیون فارسی بی بی سی به سئوالات مخاطبان برنامه "نوبت شما" پاسخ داد و به موضوعاتی از جمله تاثیر تحریم های آمریکا علیه ایران و دلایل عدم حمایت کافی آمریکا از "جنبش سبز" اشاره کرد.

'نباید جدی گرفت'

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در ایران نیز امروز به گفتگوی وزیر امور خارجه آمریکا با تلویزیون فارسی بی بی سی واکنش نشان داد و گفت: "حرف های او را نباید جدی گرفت".

آقای لاریجانی وزیر امور خارجه آمریکا را به حمایت از جنبش های اعتراضی در داخل ایران متهم کرد و گفت: "اگر او منتظر جنبش داخل ایران است باید بداند که همین جنبش های منطقه نتیجه انقلاب اسلامی ایران است چرا که انقلاب ایران انقلابی پرتحرک است".

این در حالیست که هیلاری کلینتون در بخشی از گفتگوی دیروز خود با بی بی سی فارسی گفته بود که علت حمایت نکردن دولت آمریکا از "جنبش سبز"، عدم تمایل رهبران این جنبش از چنین حمایتی بوده است.

خانم کلینتون گفته بود که دلیل حمایت آمریکا و متحدانش از معترضان در لیبی این بوده که رهبران شورشیان در این کشور از هر گونه کمک خارجی استقبال کرده بودند، در حالیکه به گفته او که دو سال پیش، از درون جنبش اعتراضی ایران این صدا شنیده می شد که آمریکا باید مواظب باشد که طوری عمل نکند که عامل و حامی اصلی این جنبش جلوه کند، چون در آن صورت اعتبار جنبش و امنیت هواداران آن به خطر می افتد.

اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی دیروز در گفتگو با تلویزیون فارسی بی بی سی به این بخش از سخنان خانم کلینتون واکنش نشان داد جنبش سبز را جنبشی "خودجوش و مردمی" دانست و گفت: "اگر صد بار دیگر این جنبش تکرار شود ما بر استقلال آن تاکید می کنیم و فکر می کنیم نقطه قوت آن استقلالش بوده است".

اما علی لاریجانی، رییس مجلس ایران نیز در ادامه واکنش هایش به موضوع راه اندازی سفارتخانه مجازی آمریکا در ایران برای پاسخگویی به سئوالات مردم این کشور در مورد ویزا و شرایط ادامه تحصیل در آمریکا واکنش نشان داد و این اقدام را نشانه قرار گرفتن آمریکا در تنگنای سیاسی دانست و گفت: "اینگونه حرف ها موجب وحدت ملی بیشتر ایرانیان می شود".

رادیوی دولتی ایران نیز امروز پنجشنبه در گزارشی نسبت به "حمایت آشکار" آمریکا از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۸۸ انتقاد کرد و سخنان خانم کلینتون را "متناقض" ارزیابی کرد.

شبکه یک تلویزیون ایران هم در یکی از بولتن های خبری خود سخنان هیلاری کلینتون را نشانه عدم شناخت صحیح مقام های آمریکایی از مردم ایران دانست.

'تریبونی برای لو دادن درونیات آمریکایی ها'

اما واکنش ها از درون ایران به مصاحبه وزیر امور خارجه آمریکا با بی بی سی فارسی تنها محدود به مقام های ایرانی و رسانه های رسمی این کشور نمی شود.

روزنامه کیهان که معمولا مواضع رهبر جمهوری اسلامی ایران را منعکس می کند، با انتخاب تیتر "هیلاری کلینتون: پشت صحنه فتنه سبز ما بودیم"، واکنشی مشابه به مصاحبه دیروز خانم کلینتون نشان داده است.

نویسنده این مطلب این مصاحبه را همچنین راهی برای کمک به بی بی سی فارسی دانسته است: "در حالی که بی بی سی فارسی اخیرا با مشکلات بسیاری دست به گریبان است به نظر می رسد مصاحبه اختصاصی کلینتون با این شبکه نوعی کمک به آن برای خروج از بحران های حاد داخلی بوده باشد".

سایت رجا نیوز که از حامیان دولت ایران به حساب می آید، سخنان خانم کلینتون را "گاف" او در اعلام حمایت از معترضان در داخل ایران دانست و این مصاحبه را "تریبونی برای لو دادن سیاست‌ها و درونیات آمریکایی‌ها در قبال جمهوری اسلامی" خواند.

اشاره سایت رجانیوز به بخشی از سخنان هیلاری کلینتون است که او در آن گفته بود دولت آمریکا از بیرون ایران هر حمایتی از دستش بر می آمد از معترضان کرد، از جمله از سایت توییتر خواست که اعمال تغییرات خود را مدتی به تعویق بیندازد، اما در عین حال مراقب بود که زیاده روی نکند.

یکی دیگر از سایت های نزدیک به دولت ایران که به مصاحبه دیروز هیلاری کلینتون با بی بی سی فارسی واکنش نشان داده سایت خبرنگاران جوان است.

این سایت در چندین مطلب مجزا به بررسی و تحلیل ابعاد مختلف این گفتگو پرداخته و در بخشی از تحلیل های خود وزیر امور خارجه آمریکا را متهم کرده است که هدفش از مقایسه اعتراضات در ایران و لیبی، تشویق تلویحی مردم ایران برای شورش مسلحانه علیه حکومت این کشور بوده است.

سایت خبرنگاران جوان همچنین از صحبت های خانم کلینتون در مورد ناگزیر بودن آمریکا از اعمال تحریم علیه ایران و اعتراف او به تاثیرپذیر بودن مردم این کشور از تبعات تحریم ها، اینطور تعبیر کرده است که خانم کلینتون قصد داشته به مردم ایران بگوید که اگر نمی خواهید اقدام نظامی علیه ایران انجام دهیم، باید تحریم ها را تحمل کنید.

0 comments:

ارسال یک نظر