آمار متناقض رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ تورم

روز گذشته در حالی رییس كل بانك مركزی نرخ تورم شهریورماه را 17.3 درصد اعلام كرد كه خودش چند روز قبل‌تر از رسیدن نرخ تورم به 18 درصد خبر داده بود.

 به گزارش «ایسنا» محمود بهمنی روز دوشنبه دوم آبان ماه، در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تورم شهریورماه را 17.3 درصد عنوان كرد و گفت: تورم مهرماه تا 10 روز آینده اعلام خواهد شد.

این در حالی است كه بهمنی در نخستین روز هفته جاری در مراسم تجلیل از صادركنندگان نمونه سال 90 گفته بود: نمی‌توانیم نرخ ارز مرجع را بالا ببریم، چون تورم آن به اقشار آسیب‌پذیر، آسیب وارد می‌كند. این‌كه بساط افزایش قیمت و تقاضاهای كاذب را بوجود می‌آورند، ما از دوستان عزیزمان انتظار داریم كمك كنند تا ابزارهای پولی ما درست اجرا شود. وقتی تورم 18 درصدی داریم چرا سپرده شش درصد سود ببرد. ما توانستیم نرخ اوراق مشاركت را به 17 درصد برسانیم و حالا می‌گوییم كه می‌توانیم نقدینگی را جمع كنیم.

 به نظر می‌رسد با وجود شروع روند كاهشی نرخ تورم، اما عدد 17.3 درصدی اعلام شده از سوی رییس كل بانك مركزی برای شهریورماه با كمی تردید روبروست، ‌چراكه پیش از این وی نرخ تورم مردادماه را نیز 17.3 درصد اعلام كرده بود.

 از سوی دیگر بانك مركزی نرخ تورم تیرماه را 16.3 درصد، برای خردادماه 15.4 درصد، برای اردیبهشت ماه 14.2 درصد و برای فروردین‌ماه 13.2 درصد اعلام كرده بود‌، بنابراین با وجود افزایش یك، 2/1، 0.9 و یك درصدی این شاخص در پنج ماه نخست سال جاری، به نظر نمی‌رسد امكان تثبیت نرخ تورم در دو ماه متوالی وجود داشته باشد.

 اعلام بهمنی درباره تورم 18 درصدی نیز شاهدی بر این مدعاست. از سوی دیگر عدم اعلام نرخ تورم از سوی مركز آمار ایران تردیدها درباره عدد دقیق این شاخص را افزایش داده و هم‌اكنون مشخص نیست رقم دقیق این شاخص مهم اقتصاد كلان در كشورمان چه‌قدر است.

0 comments:

ارسال یک نظر