واکنش سفارت انگلیس: ما از مخبران سازمان ملل دعوت کردیم، شما هم مجوز ورود به احمد شهید بدهید

در واکنش به هشدار محمود احمدی نژاد به دولت انگلیس درخصوص "لزوم توقف برخورد با معترضین در جریان ناآرامی های اخیر بریتانیا" و همچنین اعتراض سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی به دولت و پلیس انگلیس، کاردار سفارت بریتانیا طی نامه ای سرگشاده، به موارد مذکور و انتقادات وارده پاسخ گفت.

 به گزارش تارنمای سفارت بریتانیا در تهران، خانم جین مریوت، کاردار سفارت بریتانیا در پاسخ به اظهارات محمود احمدی‌نژاد و رامین مهمانپرست (سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران) درباره آشوب‌های اخیر در لندن و چند شهر دیگر، همزمان با تاکید بر پیگیری وقایع اخیر، همزمان خواستار موافقت جمهوری اسلامی با گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای ورود و حضور در ایران شد.

 متن نامه سرگشاده خانم جین مریوت، کاردار سفارت بریتانیا به این شرح است:

بیستم امرداد ماه ١٣٩۰

آقای رامین مهمان پرست
 وزارت امور خارجه
 جمهوری اسلامی ایران
 تهران

 با احترام،
 اظهارت مورخ ١٨ مردادماه ٩۰ شما که در آن از سازمان های مستقل حقوق بشر خواسته اید در مورد مرگ آقای مارک دوگان تحقیق نمایند را با علاقه خوانده ام. همچنین گزارش در مورد سخنرانی دیروز آقای محمود احمدی نژاد را مشاهده کرده ام که در آن از سازمان ملل متحد خواسته اند رفتار بریتانیا در رابطه با آشوب های اخیر که در چند شهر بریتانیا روی داده است را محکوم کند.

 ابتدا، مایلم توضیح دهم که کمیسیون مستقل شکایات پلیس در حال انجام تحقیقات در مورد شرایط مربوط به مرگ آقای دوگان می باشد. این کمیسیون مستقل از دولت است ولی دولت بریتانیا یافته های آن را بطور کامل مورد بررسی قرار خواهد داد.

 همچنین مایلم خاطر نشان نمایم که نیروی پلیس بریتانیا در میان بهترین نیروهای پلیس در جهان می باشد و رفتار سرویس پلیس بریتانیا در مقابل تظاهرات بر اساس استانداردهای حرفه ای قرار دارد. آنها استانداردهای بالا را رعایت می نمایند و با شرایط چالش انگیز مقابله کرده اند. وسایل ارتباط جمعی مستقل در بریتانیا که اخبار مربوط به آشوب ها را به تفصیل پوشش داده است و از آزادی کامل جهت انجام این کار برخوردار بوده اند، این نظریه را تایید کرده است.

 اگرچه، تصدیق می نمایم که ممکن است مایل باشید در مورد نگرانی های خود بطور مفصل تر با ما گفتگو نمایید. 

 بنابراین مسرور خواهم گردید با شما یا سرکار خانم زهره الهیان، ریاست محترم کمیسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی، یا هر مقام ذیربط دیگر به منظور پاسخ به نگرانی هایتان ملاقات نمایم.

 در پایان، به شما یادآوری می نمایم که دعوت بریتانیا از کلیه مخبران ویژه سازمان ملل متحد به قوت خود باقی است و این کشور سفر تعدادی از این مخبران به بریتانیا درسال های اخیر را تسریع کرده است. دولت ایران را ترغیب می نمایم اجازه ای مشابه در اختیار آقای احمد شهید، مخبر متعهد ویژه سازمان ملل متحد، برای سفر به ایران قرار دهد تا او بتواند نگرانی های شدید جامعه بین الملل در مورد نقض های ادامه دار حقوق بشر در ایران را مورد بررسی قرار دهد.

 مشتاقانه منتظر دریافت پاسخ شما می باشم. ضمنا ممکن است مایل باشید به سایت اینترنتی ما به نشانی http://www.ukiniran.fco.gov.uk 
 که در آن می توانید به یادداشتی توسط اینجانب در مورد ناآرامی اخیر و جدیدترین اطلاعات توسط ما دسترسی داشته باشید مراجعه فرمایید.

 با تقدیم احترامات 

 جین ماریوت
 کاردار
 سفارت بریتانیا در تهران

 گفتنی است روز گذشته همگام با دیگر مقامات جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد از برخورد پلیس انگلیس با آشوبگران و اغتشاشات اخیر انگلیس شدیدا انتقاد کرده و خطاب به مقامات بریتانیا گفته بود "اپوزیسیون بریتانیا همان توده‌های مردم هستند كه امروز در خیابان‌های لندن كتك می‌خورند و من به مقامات انگلیسی ‌‌‌نصیحت می ‌كنم رفتار وحشیانه خود را اصلاح كنند، چرا‌كه این رفتار وحشیانه با مردم مطلقا قابل قبول نیست."

 رئیس دولت جمهوری اسلامی همچنین هشدار داده بود "سیاستمداران انگلیس باید به مردمشان آزادی و فرصت دخالت در امور اصلی جامعه‌ را بدهند."

 همان روز وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز، وقایع و ناآرامی های اخیر در انگلیس را به دلیل "برملا شدن چهره پنهان و مخفی غرب و افشای تبعیض نژادی و عدم رعایت حقوق بشر در انگلیس"، "لطف الهی" خوانده و گفته بود "این اقدامات نشان داد که به چه میزان حقوق بشر در آنجا رعایت می‌شود."

 در اوج آشوب های لندن و چندین شهر دیگر انگلیس، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز به دولت و پلیس انگلیس در برخورد با آشوبگران در آن کشور هشدار داد و از دولت انگلیس خواست تا از هرگونه برخورد خشونت آمیزپلیس این کشور جلوگیری نماید و با انجام گفتگو و بررسی درخواستهای تظاهر کنندگان موجب بازگشت آرامش گردد.

 گفتنی است موج خشونت ها در شمال لندن، که از شامگاه شنبه آغاز و طی دو روز، چندین نقطه از پایتخت و شهرهای دیگر انگلیس را درنوردید، منجر به آتش کشیدن ساختمان ها و خودروها و غارت فروشگاههای بزرگ شد و موجی از ناامنی بوجود آورد. 

 یک عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، با بیان اینكه وزارت خارجه جمهوری اسلامی باید هرچه سریعتر كاردار انگلیس را احضار كند، گفته بود "احتمال دارد استمرار سركوب معترضان انگلیسی منجر به تعطیلی كامل سفارت این كشور در تهران شود."

مجلس شورای اسلامی نیز، از آمادگی خود برای ارسال هیات بررسی نقض حقوق بشر به انگلیس خبر داده و اعلام کرده است "از دولت انگلیس و مسئولان سفارت این رژیم در تهران می‌خواهیم‌ زمینه حضور گزارشگران حقوق بشری جمهوری اسلامی را در انگلیس فراهم كنند و بهانه‌ های واهی را كنار بگذارند.

0 comments:

ارسال یک نظر