هاشمی رفسنجانی: عقلانیت بشر اقتضاء می‌كند كه هیچ كشوری دروازه‌های خود را بر روی علوم جدید نبندد

جــرس: هاشمی رفسنجانی دستیابی به علم در سرتاسر دنیا به خصوص علوم جدید و پیشرو را از تأكیدات همیشگی دین اسلام و قرآن كریم خواند و تصریح كرد: عقلانیت بشر هم این را اقتضاء می‌كند كه هیچ كشوری دروازه‌های خود را بر روی علوم و تكنولوژی جدید نبندد.

اظهارات هاشمی رفسنجانی در حالی ایراد می شود که برخی مقامات جمهوری اسلامی، برخی از علوم جدید، بویژه علوم انسانی را، از دستاوردهای غرب دانسته و به مخالفت با آن برخاسته اند.

به گزارش ایلنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم اختتامیه سومین همایش ملی ایمنی‌زیستی و مهندسی ژنتیك و نیز افتتاح رسمی مركز اطلاعات بیوتكنولوژی ایران، با تبریك فرا رسیدن زادروز امام اول شیعیان، دانش و تكنولوژی جدید را از دستاوردهای ارزشمند بشریت دانست و گفت: امروز، شاخه‌های فراوان دانش ژنتیك و بیوتكنولوژی آن‌قدر سریع رشد و توسعه‌ یافته كه برخی را نگران ساخته است.

رئیس هیأت امنا و مؤسس دانشگاه آزاد با اشاره به اینكه امروز در ایران زمینه‌های بسیار خوبی برای رشد و توسعه این دانش به وجود آمده است، گفت: در برنامه پنج ساله آینده دانشگاه آزاد توجه ویژه‌ای به دانش‌های نوبنیاد و ‌های‌تك خواهیم داشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یكی از اهداف مهم این دانشگاه را تبدیل دستاوردها و پژوهش‌های اساتید و دانشجویان به تولید ثروت و صنعت عنوان و تصریح كرد: قلمرو وسیع این مركز بزرگ آموزش عالی و امكانات وسیع آن در كنار عزم و اراده پایان‌ناپذیر مدیران، مسئولان، هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه آزاد چشم‌اندازی روشن را برای آینده امكان‌پذیر كرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزاری این همایش و افتتاح رسمی مركز اطلاعات بیوتكنولوژی ایران را نقطه عطفی در دانش ژنتیك در كشور خواند و با تأكید بر لزوم گسترش همكاری‌های بین‌المللی میان مراكز علمی و تحقیقاتی ایران و سایر كشورها گفت: تبادل دانش و تجربه میان 27 مركز موجود و مركز جدید در ایران می‌تواند مركز جهانی بزرگی را شكل دهد به شرطی كه روابط عمومی این مراكز به خوبی عمل كنند.

در ابتدای این مراسم دكتر قره‌یاضی، رئیس انجمن ایمنی‌زیستی ایران و دبیر همایش گزارشی از برگزاری این هم‌اندیشی سه روزه و مباحث مطرح شده و نیز اهمیت این دانش بیان كرد و در ادامه دكتر اقبال چاودهاری به نمایندگی از رؤسای مراكز اطلاعات بیوتكنولوژی منطقه با تشكر از برگزاری این همایش مفید توسط دانشگاه آزاد و تبریك پیوستن ایران به جمع مراكز بیوتكنولوژی، به اهمیت این دانش جدید در آینده پرداخت و گفت: ایران پس از انقلاب بر لحاظ علم و تكنولوژی و همچنین گسترش آموزش عالی رشد بسیار خوبی را داشته كه نمونه آن دانشگاه آزاد و دستاوردهای آن است.

همچنین دكتر آلدمیتا، نائب رئیس انجمن بیوتكنولوژی فیلیپیین با تأكید بر لزوم توجه بیش از پیش به دانش‌های جدید و نو، مهندسی ژنتیك و بیوتكنولوژی را از دانش‌های پیشرو جهان خواند و با تشكر از برگزاری همایش سه روزه در ایران زمینه‌های رشد این دانش جدید در ایران را بسیار خوب و مساعد توصیف كرد.

در پایان این مراسم قرارداد همكاری مركز اطلاعات بیوتكنولوژی ایران و سرویس بین‌المللی دسترسی و استفاده از بیوتكنولوژی در هاشمی رفسنجانی به امضای طرفین رسید.

0 comments:

ارسال یک نظر