رئیس سازمان بازرسی: متهمان پرونده های فساد مالی، روابط خوبی با مسئولان کشور دارند

رئیس سازمان بازرسی کل‌ کشور با اشاره به پیچیدگی‌های خاص پرونده‌های فساد مالی می گوید: اغلب اشخاص در این پرونده‌ها، آدم‌هایی با‌سواد با تمکن مالی بالا هستند و از مشورت‌های خوبی استفاده می‌کنند و در این پرونده‌ها نیز، افراد روابط خوبی با مسئولین داشته، قدرت لابی‌گری بالایی هم دارند که عملا با یک پیچیده خاصی مواجهیم. 

به گزارش ایلنا، مصطفی پورمحمدی در همایش سراسری دادستان‌های عمومی و انقلاب کشور اظهار داشت: نقش دادستان در دستگاه قضایی بسیار ویژه و ممتاز است و از آنجا که دادستان‌ها معرف و تابلو دستگاه قضایی هستند این تعبیر برای آنها ناروا نیست. از طرف دیگر برخورد دستگاه قضایی در مرحله اول با مراجعین اعم از متهم و غیر متهم توسط دادستان‌ها تمشیت و تدبیر می‌شود ودرنهایت نیز بخش مهمی از احکام با نظارت دادستان اجرا می‌شود. 

وی با بیان اینکه احساس امنیت در جامعه کمتر از خود امنیت نیست نقش دادستانها را در ایجاد امنیت و احساس امنیت بی‌بدیل عنوان کرد. 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور قدرت و اقتدار را دو واژه مصطلح در ادبیات سیاسی دانست و با بیان اینکه اقتدار اعمال قدرت مشروع می‌باشد ، گفت: مظهر اقتدار در نظامی که می‌خواهد بر پایه حق و قانون استوار باشد، شخص دادستان است و نقش دادستان برای تشخیص صحیح موضوع و تطبیق آن با قانون نقش بسیاری تعیین‌کننده در احقاق‌حق است. 

این مقام امنیتی دولت نهم و ریاست فعلی سازمان بازرسی، به اینکه در حال حاضر دادستان ها بدون رعایت عدل و انصاف، در دعوی اجتماعی و سیاسی موضعی بیطرف و مبتنی بر قانون اتخاذ نمی کنند، اشاره ای نکرد.

وی با بیان اینکه شناخت حقوق و اولویت آنها به عهده دادستان است،گفت: تفکیک ادعای حق و توهم حق که مطرح می‌شود با مواقعی که حق وجوددارد، بسیار تعیین‌کننده و برجسته است که آن نیز نیازمند تامل دقیق و مطالعه عمیق از سوی دادستان است. 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به حوادث اخیر منطقه، ادعا کرد: آنچه که امروز اتفاق افتاده پژواک و بازخوردی از انقلاب در جهان اسلام است. این پیام در طول سه دهه گذشته جایگاه خود را یافته و قلوب میلیون‌ها انسان را تسخیر کرده که تلاش‌های استکبار برای پوشاندن آن به هیچ وجه جواب نمی‌دهد، پیام حق‌خواهانه و حق طلبانه ملت ایران امروز در جهان اثرگذار شده است. 

وی این پیام انقلاب را قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: اگر امروز انقلاب اسلامی قدرت تولید این پیام قوی و اثربخش را دارد به خاطر آن است که قدرت نرم آن براساس حق تولید شده است. 

پورمحمدی همچنین با اشاره به حوادث اخیر در کشور گفت: آنچه که این روزها در کشور ما اتفاق می‌افتد نیز برای این است که این پیام انقلاب مخدوش شود، هر ادعایی امروز ظلم نابخشودنی به انقلاب است. 

وی با ادعای اینکه عده‌ای می‌خواهند با رفتارهایی اثربخشی انقلاب را خط خطی نشان دهند و پیام نظام را مکدر کنند، تبلیغات و سیاه نمایی‌ها در سایت ماهواره‌ای و رسانه‌های بیگانه را نیز در همین راستا ارزیابی کرد. 

وی در ادامه نقش دادستان‌ها و دادسراها را برای تثبیت قدرت نرم انقلاب اسلامی و اثربخشی آن بسیار تعیین‌کننده دانست و بدون اشاره به نفوذ و دخالت نهادها و افراد فراقانونی در امور کشور مدعی شد: اثر اینکه ما امروز می‌گوییم براساس قانون با مردم حرف می‌زنیم و کشور را براساس قانون اداره می‌کنیم را در جهان می‌بینیم. 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه امروز حضور انقلاب اسلامی بسیار گسترده شده، تصریح کرد: دشمنان انقلاب اسلامی دیگر در مرزهای جغرافیایی نمی‌توانند با ما مقابله کنند، زیرا عرصه پیام انقلاب بسیار گسترده‌تر شده است. 

وی خطاب به دادستان‌ها تقاضا کرد که تحت‌تاثیر فضایی قرار نگیرند و حق حاکمیت را تضعیف نکنند. 

پورمحمدی در همین راستا تاکید کرد: قانون مداری را نباید فدای هیچ امری دیگری کردو قانون مداری را نباید با فشار تهدید و فضاهاسازی‌ها عوض کنیم. 

رئیس سازمان بازرسی کل‌کشور در بیان این مشکل فعلی و پیشروی دستگاه‌ها، تصریح کرد: در حوزه اجرایی برنامه‌های خوبی نوشته می‌شود، اما در مقام اجرا آن برنامه‌ها اجرایی نمی‌شوند و یا اینکه در حوزه قضایی شاهدیم احکام خوبی صادر می‌شود، اما در اجرای احکام مشکلاتی به وجود می‌آید که احکام خوبی بدون اجرا می‌ماند یا به خوبی اجرا نمی‌شوند. 

پورمحمدی مهمترین ماموریت دستگاه نظارت و سازمان بازرسی را ایجاد سلامت اداری و مالی بر‌شمرد و‌گفت: به‌عنوان مثال در پرونده‌های فساد مالی ما با یک جنس خاصی از پرونده مواجه هستیم. بدین نحو که اغلب اشخاص در این پرونده‌ها آدم‌های با‌سواد با تمکن مالی بالا هستند و از مشورت‌های خوبی استفاده می‌کنند . در این پرونده‌ها افراد روابط خوبی با مسوولین داشته، قدرت لابی گری بالایی نیز دارند که عملا ما بایک پیچیده خاصی مواجهیم. 

وی با بیان اینکه بازرسی در پرونده‌ها برخلاف برخی تصورهای اشتباه به‌ عنوان شاکی نیست، اظهار کرد: ما در پرونده‌ها شریک دادستان هستیم. 

رئیس سازمان بازرسی کل‌کشور با اشاره به پرونده فساد در بیمه که اخیرا مطرح است، این پرونده را دارای پیچیدگی‌های گوناگونی عنوان کرد و گفت: به‌عنوان مثال شاهدیم آقایان از انواع و اقسام روابط ناسالم، جعل اسناد، کم کردن ساختگی اسناد، مخدوش کردن، کشتن جعلی، مجروح ساختن جعلی و غیره استفاده کرده‌اند. 

این مقام ارشد قضایی، به دلایل عدم حضور یکی از متهمان اصلی این پرونده که از مقامات ارشد دولت می باشد نیز، هیچ اشاره ای نکرد.

0 comments:

ارسال یک نظر