هشدار کلینتون درباره 'دخالت ایران' در ناآرامی های منطقه

هیلاری کلینتون

خانم کلینتون می گوید آمریکا برای مقابله با دخالت های ایران در منطقه تلاش می کند

هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه ایالات متحده می گوید ایران به طور مستقیم یا غیرمستقیم با معترضان در مصر، بحرین و یمن در تماس است.

خانم کلینتون که چهارشنبه در مجلس سنای آمریکا صحبت می کرد گفت ایران سعی دارد سیر تحولات در این کشورها را شکل دهد.

خانم کلینتون که برای پاسخ به سوال های نمایندگان سنا درباره بودجه وزارت خارجه به کنگره رفته بود، گفت: "آنها تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا بر نتیجه (ناآرامی ها) در این کشورها تاثیر بگذارند."

هیلاری کلینتون ادامه داد:"آنها از حزب الله استفاده می کنند...تا با همتایان خود ارتباط برقرار کند... (مانند) حماس که آنها هم با همتایان مصری خود در تماس هستند."

مقام های ارشد ایرانی پیش از این آمریکا را متهم کرده بودند که سعی دارد بر تحولات خاورمیانه تاثیر بگذارد.

به گفته خانم کلینتون حکومت ایران با مخالفان در بحرین در تماس است و در ناآرامی های یمن دست دارد.

خانم کلینتون گفت: "ایرانی ها دائما به طور مستقیم یا به طور غیرمستقیم از طریق دست نشاندگان خود سعی دارند بر رخدادها تاثیر بگذارند. آنها دیپلماسی فعالی دارند."

خانم کلینتون گفت ایالات متحده برای مقابله با تلاش های ایران، به طور فعال با گروه های مخالف در کشورهای مختلف منطقه در تماس است اما تاکید کرد این کار به ظرافت های خاص خود نیاز دارد.

هیلاری کلینتون گفت: "بیشتر افراد (مخالفان در منطقه) می خواهند ما نقش مثبتی داشته باشیم اما نمی خواهند نقش هدایت کننده داشته باشیم. بنابراین چالش ما این است که باید کمک رسانی کنیم بدون این که به نظر برسد در پی تصاحب انقلاب آنها هستیم."

خانم کلینتون ادامه داد تلاش ایران برای دخالت در ناآرامی های منطقه برای خود این کشور نیز یک چالش است زیرا که دوستان زیادی در میان مخالفان ندارد.

هیلاری کلینتون در حالی درباره نقش ایران در ناآرامی های خاورمیانه صحبت می کرد که حکومت این کشورها بارها درباره دخالت ایالات متحده در رخدادهای منطقه هشدار داده است.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران در روزهای گذشته آمریکا را متهم کرد که قصد دارد انقلاب مصر را مصادره کند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران هم به آمریکا و سایر کشورهای غربی درباره دخالت نظامی در منطقه هشدار داده است.

آقای احمدی نژاد چهارشنبه در سخنانی در لرستان به آمریکا و سایر کشورهای غربی هشدار داد که در صورت دخالت نظامی در منطقه، مردم گور نظامیان این کشور را خواهند کند.

0 comments:

ارسال یک نظر