دولت سوئد نیز سفیر جمهوری اسلامی را احضار کرد

در واکنش به بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی 

در ادامه واکنش های جهانی نسبت به بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسران آنها، وزارت خارجه سوئد نیز روز چهارشنبه ۱۱ اسفند- دوم مارس، از احضار سفیر جمهوری اسلامی در استکهلم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «سوِن کولبرگ»، سخنگوی وزارت خارجه سوئد گفته است "رسول اسلامی، سفیر ایران، در این ارتباط فراخوانده شده و با فرانک بلفراگه، معاون وزیر خارجه سوئد دیدار کرده‌است."

گفتنی است اوایل هفته جاری نیز، در پی انتشار خبر بازداشت راهبران جنبش سبز آزادیخواهی مردم ایران و بی خبری از وضعیت آنان، صدر اعظم آلمان از این اقدام انتقاد کرد و وزارت خارجه آلمان کاردار سفارت جمهوری اسلامی را فراخواند. ریاست پارلمان اروپا نیز روز گذشته با محکوم کردن این اقدامِ حکومت جمهوری اسلامی، خواستار آزادی بدون قید وشرط رهبران جنبش مردم ایران شده و خاطرنشان کرده بود که اینگونه اقدامات، واکنش عصبی حکومت ایران به جنبش های آزادیخواهانۀ مردم ایران و مشابه حاکمان منطقه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه سوئد گفته است: "سفیر ایران در جریان دیدار با معاون وزیر خارجه، پاسخ‌های رضایت‌بخشی ارائه نکرد، بنابر این سوئد این موضوع را از نزدیک دنبال خواهد کرد."

فرانک بلفراگه، خود پس از ملاقات با سفیر ایران به خبرگزاری های سوئد گفت: "ما نسبت به تحولات اوضاع حقوق بشر در ایران بسیار نگرانیم."

 جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز روز دوشنبه به خبرهای منتشر شده در خصوص بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی واکنش نشان داده و ضمن غیرقابل پذیرش خواندن این بازداشت، خواهان آزادی آن‌ها شده‌است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دولت آلمان نیز غروب دوشنبه ٢٨ فوریه- نهم اسفند، نسبت به انتشار گزارش‌هایی درباره انتقال میرحسین موسوی و مهدی کروبی به زندان ابراز نگرانی کرده و آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور نیز تاکید کرده است، این گونه اقدام‌ها که با هدف ارعاب صورت گرفته است، مغایر حقوق بشر و حقوق شهروندی است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، یرژی بوزک، رئیس لهستانی پارلمان اروپا با محکوم کردن شدید این اقدام، خواستار آزادی بدون قید وشرط رهبران جنبش آزادیخواهانه مردم ایران شده بود.

0 comments:

ارسال یک نظر