جشنواره بین المللی فیلم برلین، با فیلم جعفر پناهی افتتاح خواهد شد

در آستانه برگزاری شصت و یکمین جشنواره فیلم برلین که همه ساله تحت عنوان «برلیناله» برگزار می شود، دست اندرکاران این فستیوال بین المللی اعلام کردند که امسال در نظر دارند علاوه بر "اعلام یک اعتراض رسمی به مقامات ایران به دلیل محکومیت جعفر پناهی"، در تجلیل از این فیلمساز برجسته ایرانی، آثار وی را به نمایش بگذارند و جشنواره را نیز با فیلم «آفساید» از این سینماگر ایرانی افتتاح کنند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، برگزار کنندگان جشنواره فیلم برلین (برلیناله) تصمیم گرفته اند که در اعلام همبستگی با جعفر پناهی فیلم‌های این کارگردان ایرانی را در بخش‌های مختلف خود نمایش دهند. قرار است شصت و یکمین دور این جشنواره در ۱۱ فوریه سال ۲۰۱۱ با نمایش فیلم آفساید ساخته جعفر پناهی آغاز شود.

گفتنی است فیلم آفساید در سال ۲۰۰۶ موفق به دریافت جایزه خرس نقره‌ای از همین جشنواره شده و طبق تصمیم مسئولان برلیناله، سایر فیلم‌های پناهی نیز در بخش‌‌هایی چون چشم‌انداز، سینمای جوان یا بخش فیلم‌های کوتاه این جشنواره به معرض دید گذاشته خواهند شد.

همچنین قرار است میزگردی از سوی جشنواره برلین (برلیناله) در روز ۱۷ فوریه سال ۲۰۱۱ با شرکت فیلمسازان و هنرمندان ایرانی با موضوع "سانسور" و " تحدید آزادی و آزادی بیان" برگزار شود. رفیع پیتز، کارگردان ایرانی که فیلم شکارچی وی در شصتمین جشنواره برلیناله به نمایش درآمد، از جمله حاضران در این میزگرد خواهد بود. نام سایر هنرمندان و فیلمسازان تبعیدی ایرانی شرکت‌کننده در این نشست بعدا اعلام می‌شود.

گفتنی است دادگاه انقلاب تهران، جعفر پناهی را در آذر ماه امسال به شش سال حبس و ۲۰ سال محرومیت از کار فیلمسازی محکوم کرد. دیتر کوسلیک مدیر جشنواره برلیناله اعلام کرده که دست اندرکاران این فستیوال از هیچ اقدامی برای اعتراض به این مجازات شدید فروگزار نخواهند کرد.

دیتر کوسلیک همچنین خاطرنشان کرد که از جعفر پناهی برای حضور در هیات داوران این فسیتوال دعوت به‌عمل آمده است.


جعفر پناهی که از حامیان جنبش مردمیِ پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٨ بود، در جریان اعتراضات دو مرتبه دستگیر شد، بار اول، در روز ۸ امرداد همان سال و هنگامی که به همراه گروه دیگری از فیلم‌سازان برای گرامیداشت جانباختگان اعتراضات به بهشت زهرا رفته بود، که پس از چند روز آزاد شد. و بار دوم ۱۰ اسفند به همراه تعدادی از اعضای خانواده و دوستانی که در خانه او در تهران مهمان بودند. دستگیری او در ایران و جهان واکنش های گسترده ای را بر انگیخت. صندلی او در جشنواره کن خالی ماند. پناهی در یک مرحله برای مدتی اعتصاب غذا کرد، تا اینکه تحت فشارهای بین المللی و داخلی - با قرار وثیقه - آزاد و بعد از چند ماه محاکمه و محکوم شد.


فیلم‌های پناهی، تصویری صریح و انتقادی از مشکلات فرهنگیِ جامعه ایران را ارائه می‌دهند. پناهی در سال ۱۹۹۵ برای ساخت فیلم "بادکنک سفید" جایزه دوربین طلایی جشنواره فیلم کن را دریافت کرده است. فیلم "دایره"ِ او نیز در سال ۲۰۰۰ جایزه شیرطلایی جشنواره فیلم ونیزرا به دست آورد. از دیگر فیلمهای او «آفساید» (مربوط به مشکلات حضور بانوان در ورزشگاههای ایران) و همچنین «یارالی باشلر»، «کیش»، «دوست»، «آخرین امتحان»، «اردکول»، «آینه» و «طلای سرخ» می باشند.

 

0 comments:

ارسال یک نظر