رئیس کمیسیون ویژه: نمایندگان مجلس خواستار استقلال بانک مرکزی هستند

جرس: در حالیکه روز گذشته محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدعیِ "حل موضوع ریاست بانک مرکزی با دخالت رهبری" و پایان اختلافات میان دولت و مجلس شده بود، رئیس کمیسیون ویژه مجلس، روز چهارشنبه ٢٩ دی ماه، با بیان اینکه بانک مرکزی استقلال ندارد، مصوبه اخیر مجلس را "از روی ناچاری" عنوان و درباره تصمیم مجمع تشخیص مصلحت پیش‌بینی کرد که "نصب رئیس کل همچنان توسط رئیس‌ دولت انجام شود، اما عزل وی با رای حداقل دو نفر از سران دو قوه باشد."

 

 

  وی همچنین برخلاف نظر دولت که استقلال بانک مرکزی را "تحت نظر دولت" بودن آن می دانست، خاطرنشان کرد "نمایندگان مجلس خواستار استقلال بانک مرکزی هستند، آن هم استقلال از نوع بسیار بالای آن."

 

اشاره وی به مصوبه اخیر مجلس، تغییرات ایجاد شده در مصوبۀ ترکیب مجمع بانک مرکزی می باشد، که در پی رد مصوبه نمایندگان توسط شورای نگهبان، رییس‌جمهور به عنوان رییس مجمع عمومی بانک مرکزی به ترکیب مجمع عمومی بانک باز می گردد و همزمان معاون برنامه‌ریزی وی، وزیر اقتصاد، رییس و نایب رییس مجلس، دو نفر از قوه قضائیه و همچنین دادستان کل کشور ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی را تشکیل می‌دهند.  و انتخاب رییس کل بانک مرکزی با پیشنهاد رییس دولت و رای نهایی مجمع عمومی صورت خواهد گرفت.

 

گفتنی است در پی اوج گیری اختلافات میان دولت و مجلس بر سر انتخاب رئیس کل بانک مرکزی، روز گذشته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادعا کرده بود "اختلافات بین مجلس و شورای نگهبان با كمك رهبری حل شده"، اما همزمان محمد هاشمی رفسنجانی، عضو دیگر مجمع درباره این معضل خاطرنشان ساخت "این بحث به عنوان یک معضل از طرف رهبری به مجمع ارجاع داده شده، تا آن را بررسی کرده و نتیجه اش را اعلام کنیم."

 

به گزارش مهر، در همین رابطه غلامرضا مصباحی‌مقدم، گفته است "آنچه در مجلس تصویب شد شاید از سر ناچاری درحد یک قدم یا کمتر از یک قدم به پیش بود که رئیس بانک مرکزی را رئیس‌جمهور به مجمع عمومی بانک مرکزی پیشنهاد کند و بعد از موافقت مجمع بانک مرکزی، موافقت مجلس را نیز دریافت کند."

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر بانک مرکزی دارای استقلال نیست، در خصوص دلیل آن گفت: رتبه بانک مرکزی ایران در میان جایگاه استقلال این بانک، ٩ دهم از ۱۰ است.

مجلس خواستار استقلال بانک مرکزی است
رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی در مجلس با تاکید بر اینکه نمایندگان خواستار استقلال بانک مرکزی هستند، آن هم استقلال از نوع بسیار بالای آن، افزود: این استقلال باید به معنای عدم وابستگی به دولت و اینکه بانک مرکزی صندوق دولت تلقی نشود، است.

وی تصریح کرد: استقلال بانک مرکزی یعنی اینکه این بانک از ثبات سیاست‌های پولی و ثبات تصمیم‌گیری برخوردار باشد، زیرا نتیجه آن ثبات وضعیت اقتصادی کشور و روشن بودن آینده برای سرمایه‌گذاران، صادرکنندگان و واردکنندگان در عرصه اقتصادی است.

مصوبه مجلس از سرناچاری بود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: اقدام اخیر مجلس برای این بود که یک قدم به سمت استقلال بانک مرکزی به پیش برویم و صرفا رئیس‌جمهور در تعیین رئیس بانک مرکزی نقش نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه "موضوع فوق با توجه به ایرادی که شورای نگهبان به آن گرفت، به مجمع تشخیص مصلحت رفت"، افزود: در ابتدا در مجمع تصمیم بر این بود که عزل رئیس بانک با موفقت سران سه قوه باشد و پس از آن برگشتی در این تصمیم صورت گرفت و مقرر شد که نصب رئیس بانک هم بر اساس رای سران سه قوه باشد.

اعتراض احمدی‌نژاد و فرمان رهبری
این نماینده مجلس ادامه داد: اما گویا این مسأله مورد اعتراض رئیس‌جمهور قرار گرفت و خدمت رهبری منعکس کرد تا این موضوع به عنوان یک "معضل" از سوی وی، به مجمع ارجاع و بررسی شود و از همین رو برنامه پنجم توسعه فعلا بدون ماده ٨۰ (مسئلۀ بانک مرکزی) ابلاغ شده، تا اینکه این ماده در مجمع مورد بازنگری قرار گیرد.

مصباحی‌مقدم گفت: این نتیجه پیش‌بینی می‌شود که نصب رئیس بانک مرکزی توسط رئیس‌جمهور انجام شود اما عزل وی با رای حداقل دو نفر از سه نفر سران دو قوه باشد که این موضوع نیز یک گام به پیش برای استقلال بانک مرکزی خواهد بود.

 

برخی منابع خبری، روز دوشنبه (٢٧ دی ماه) گزارش داده بودند که براساس نظر نهایی مجمع تشخیص مصلحت در مورد چالش فوق، رییس کل بانک مرکزی با رای روسای سه قوه انتخاب خواهد شد، که البته حكم وی با رای دو نفر از این سه نفر قابل تنفیذ می باشد.

 

 در پی رد و بازگرداندن مصوبه چند ماه پیش مجلس شورای اسلامی پیرامون ترکیب مجمع بانک مرکزی توسط شورای نگهبان، نمایندگان مجلس هفته گذشته به پیشنهاد احمد توکلی در خصوص تغییر مصوبه خود و اضافه شدن رئیس دولت به ترکیب مجمع بانک مرکزی رای مثبت داده و تصمیم گرفتند عزل و انتصاب رئیس کل آن بانک، با پیشنهاد رئیس جمهور و با تصویب مجمع عمومی بانک باشد.

محمد هاشمی رفسنجانی، عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت، روز گذشته در شرح آخرین وضعیت بررسی مساله مرجع عزل و نصب رییس کل بانک مرکزی در مجمع تصریح کرده بود: بحث بانک مرکزی به عنوان یک معضل از طرف رهبری ارجاع داده شده تا مجمع آن را بررسی کرده و نتیجه آن را اعلام کند.

0 comments:

ارسال یک نظر