مرور روزنامه های صبح تهران؛ چهارشنبه هشت دی

تیترهای اول

"اصلاح جامعه با تهمت ممکن نیست" به نقل از آیت الله خامنه ای تیتر اول جام جم است و روزنامه های خراسان و جمهوری اسلامی همین گزارش را با عنوان "به صرف توهم مصلحت نمی توان قلم و زبان را به غیبت و تهمت باز کرد" نقل کرده اند.

"برخورد قاطع با قاچاقچیان و دانه درشت مواد مخدر" در صدر اخبار حمایت آمده و ابتکار نوشته "حکم قاچاقچیان شیشه تجدید نظر ندارد".

"تجربه موفق هدفمند کردن یارانه ها در ده کشور جهان" تیتر اول کیهان است، "رد فرضیه جهش تورمی درآینده" گزارش اصلی دنیای اقتصاد و "جنجال آمار رشد صنعت بالا گرفت" در صدر اخبار جهان صنعت آمده است.

"از مذاکره برای همکاری با پنج به اضافه یک استقبال می کنیم" به نقل از محمود احمدی نژاد تیتر اول آفرینش است و "تاكتیک‌های رویارویی ایران و 1+5 در مذاكرات استانبول" عنوان اصلی سیاست روز.

رسالت از قول رییس مجلس نوشته "سران فتنه از بصیرت ملت ایران غافل بودند" خبر همین گزارش را با تیتر "متاسفم که هنوز عده ای اشتباه می کنند" منعکس کرده است.

"تعطیلات در 140 نقطه جهان و ایران" گزارش اصلی آرمان است، "قتل گروگان ایرانی در زندان موساد" عنوان اول تهران امروز است، "وام های مقاوم سازی خرج زیباسازی شد" در صدر اخبار قدس آمده و مردم سالاری در تیتر اصلی خود از قول رحیم مشائی نوشته "ندیده و نشنیده ام".

گزیده مقالات

خبر خاصی نیست؟

شهرام صدوقی در سرمقاله مردم سالاری با اشاره به گذشت یک هفته از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها نوشته در طول این یک هفته تمام اخبار مربوط به وجود آرامش در حوزه های مختلف اقتصادی و بازار کسب وکار کشور بوده است، به طوری که طی مصاحبه های فراوان مدیران اجرایی دولتی، این نوید به مردم داده می شود که هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است.

نویسنده با تاکید بر این که قرار نبود در این مدت کوتاه اتفاق خاصی در زندگی مردم پیش آید تاکید کرده آیا هنوز تاثیرات افزایش حامل های انرژی در حمل و نقل، تولید و توزیع محصولا ت نهایی کارخانه ها لحاظ شده است که ما شعار «همه چیز آرام است» را به این زودی سردهیم؟ هنوز در حوزه حمل ونقل که نقش بسیار برجسته ای در قیمت تمام شده کالا و خدمات دارند، عرضه سوخت ارزان به طور گسترده مشاهده می شود و هنوز سوخت گران و آزاد به چرخه قیمت تمام شده کالا ها و خدمات وارد نشده است.

دومین نکته از نظر نویسنده مردم سالاری این است که در صورت تایید نظر دولتمردان در حفظ قیمت علی رغم بالا رفتن هزینه های ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها چه اتفاق خاصی در چرخه تولید کشور رخ داده است که طی یک هفته برخلاف وجود اتلا ف انرژی ها در تجهیزات، پائین بودن بهره وری و بالا رفتن هزینه های جانبی هیچ افزایش قیمتی رخ نداده است؟

و توصیه نهائی نویسنده این است که در شرایط کنونی که کشور در مرحله گذار از شرایط حساس اقتصادی است، دولتمردان با اطلاع رسانی دقیق تر و شفاف تر، تمام مختصات و شاخص های حاکم بر یک «جراحی بزرگ» را به طور منظم رعایت کنند.

یکی از پیش شرط ها

میثم هاشم‌خانی در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته اگرچه نخستین گام اجرای طرح هدفمندی با موفقیت قابل قبولی همراه بوده، اما قطعا یکی از پیش‌شرط‌های مهم تداوم موفقیت طرح هدفمندی، تلاش برای اطلاع‌رسانی دقیق جزئیات این طرح به افکار عمومی ا‌ست. استمرار وجود ابهامات در زمینه میزان و جزئیات مربوط به یارانه نقدی، می‌تواند بر نتایج طرح هدفمندی تاثیر گذارد.

نویسنده در بخشی از این مقاله به یارانه نقدی تولیدکنندگان اشاره کرده و نوشته یارانه نقدی تولیدکنندگان و صاحبان صنایع مساله‌ای است که تاکنون مجریان طرح هدفمندی بسیار به ندرت در مورد آن صحبت کرده‌اند. اهمیت مضاعف تعیین جزئیات یارانه تولیدکنندگان، از آنجا ناشی می‌شود که تا پیش از مشخص شدن جزئیات مربوط به یارانه نقدی پرداختی به صاحبان صنایع، بسیاری از آنها توانایی برنامه‌ریزی اجرای پروژه‌های کاهش‌دهنده مصرف انرژی را نخواهند داشت و با تعویق اجرای پروژه‌های کاهش‌دهنده مصرف انرژی، آسیب‌پذیری تولیدکنندگان در برابر افزایش چند برابری قیمت انرژی، تشدید خواهد شد.

سرمقاله دنیای اقتصاد نتیجه گرفته در صورت افزایش ناگهانی و چند برابری قیمت انرژی مصرفی صنایع، صاحبان صنایعی که بخش زیادی از قیمت تمام‌شده محصولاتشان به هزینه انرژی مربوط می‌شود با مشکل شدید نقدینگی مواجه خواهند شد؛ مشکلی که از یک طرف به افزایش هزینه انرژی مربوط می‌شود و از طرف دیگر به هزینه‌های ضروری مربوط به پروژه‌های کاهش‌دهنده مصرف انرژی. ابعاد این مشکل زمانی سنگین‌تر می‌شود که بدانیم بانک‌ها ممکن است به دلیل افزایش قیمت انرژی، ریسک ورشکستگی صنایع مذکور را بالا ارزیابی کنند و در نتیجه تمایل ناچیزی به پرداخت وام به آنان داشته باشند.

تاثیری ندارد چطور؟

پویا نعمت‌اللهی‌ در سرمقاله جهان صنعت نوشته به نقل از یک کارشناس بانکی اعلام شده واریز یارانه‌های نقدی تاثیر چندانی بر حجم نقدینگی ندارد. طبق نظر این کارشناس کل سپرده‌های سیستم بانکی حدود 280 هزار میلیارد تومان و رقم واریزی به حساب‌های مردم پنج هزار میلیارد تومان است بنابراین رقم یارانه‌ها در مقابل سپرده‌های بانک‌ها در حد دو درصد است.

در این مقاله آمده میزان نقدینگی مطابق آخرین آمارهای منتشره بانک مرکزی برای سه‌ماهه اول امسال حدود 246 هزار میلیارد تومان است. این میزان نقدینگی شامل اسکناس و مسکوک در دست مردم به همراه سپرده‌های دیداری و سپرده‌های غیردیداری (یعنی شبه پول) است و این سوال مطرح است که آیا شیوه حاضر پرداخت یارانه‌ها تاثیری بر میزان نقدینگی دارد یا خیر؟

سرمقاله جهان صنعت در نهایت نوشته روش فعلی‌ به‌مثابه افزایش عرضه پول است. این عرضه از محل مشخصی از درآمدهای دولت بابت اصلاح قیمت‌ها به دست آمده و قرار است تا پایان سال مطابق با برنامه‌ریزی‌های موجود به رقم 20 هزار میلیارد تومان برسد.

میزان تعطیلات در ایران و جهان

امیرهادی انواری در گزارش اصلی آرمان نوشته در حالی که عمده کشورهای جهان بین 9 تا 11 روز از سال را در تعطیلات به سر می‌برند، در تقویم رسمی كشور، هر سال 25 روز تعطیل رسمی (شامل 15 روز مناسبت‌های مذهبی و 10 روز مناسبت‌های ملی) وجود دارد. به این رقم حدود 52 روز جمعه را اضافه کنید.

به محاسبه نویسنده این گزارش با احتساب روزهای پنج‌شنبه و مرخصی استحقاقی كارمندان و كارگران، كار و تولید و خدمت‌رسانی تقریبا در 150 روز از سال متوقف می‌شود! حالا با این همه تعطیلات در کشور، تعطیلات منطقه و بین تعطیلات و... نیز در کشورمان ایران همه ساله ادامه دارد و در این بین فرصت‌های بی‌شماری از دست می‌رود. تعطیلات به دلیل شرایط جوی (نظیر بارش برف سنگین، آلودگی هوا و..) اجتناب ناپذیر است.

به گزارش آرمان جغرافیای کشوری چون ایران که در بین نقاط جهان منحصر به فرد است و سه اقلیم کوهستانی، بیابانی و جلگه‌ای را از منظر زمین شناسی در خود جای داده است، به اضافه نحوه توزیع جمعیت در برخی شهرهای آن، از جمله تهران، چنین تعطیلات ناگهانی را اجتناب ناپذیر کرده است. به هر تقدیر، کشور ما با سالانه بیش از 331 میلیارد دلار تولید ناخالص در بین 185 کشور رتبه 26 را به خود اختصاص داده است. این رتبه با وجود این تعطیلات به دست آمده است، شاید با نگاهی مجدد به وضعیت تعطیلات، رتبه ما در جهان کمی تغییر کند.

قحطی تصمیم یا قحطی رجال

سید علی محقق در سرمقاله ابتکار نوشته طی هفته گذشته و به فاصله چند روز سه تغییر و عزل و نصب در دولت اتفاق افتاد، که هر کدام به گونه ای متفاوت تبدیل به اتفاقی مهم و خبرساز شدند. به جز حاشیه های مربوط به برکناری وزیر خارجه، در مورد رییس سازمان جوانان، خانم ترکستانی طی نامه و بیانیه و مصاحبه‌های متعدد عدم توانایی جسمی خود برای پذیرش این سمت را مطرح کرد.

به نوشته این مقاله طنز ماجرا اینجا بود که ظاهرا کفه ترازوی اصرارهای دفتررئیس جمهور از انکارهای ترکستانی سنگین تربود تا جایی که حتی گواهی‌های پزشکی و ارائه شرح حال بیماریش هم مقبول نیفتاد و در اتفاقی عجیبتر و شاید برای رهایی ازحجم فشارها و اجبار، خانم دکتر راهی سی سی یوی بیمارستان گردید و ماجرا پیچیده تر شد.

ابتکار ضمن تجلیل از تلاش برای دادن سهم بیشتری به زنان در کابینه نوشته اما سوال این است که این خواسته به چه قیمتی باید تامین گردد و آیا واقعا کشور 75 میلیونی ایران که طبیعتا نیمی از جمعیت آن را زنان تشکیل می‌دهند، برای یافتن گزینه ای برای تصدی معاونت جوانان رئیس جمهور تا این حد دچار قحط الرجال( بخوانید قحط النساء) شده است؟ آیا دایره زنان معتمد رئیس جمهور و نزدیکان وی برای تصدی چنین سمت‌هایی اینقدر محدود و بسته است که نمی‌توان با سعه صدر و موشکافی بیشتر و بررسی همه جوانب امر و قبل از صدور حکم برکناری، به یک گزینه جامع و مرضی الاطراف برای گماردن در این سمت رسید؟

در پایان این مقاله سئوال شده با فرض آنی بودن تصمیم رئیس جمهور برای عزل بذرپاش - به هر دلیل- آیا رئیس جمهور و مشاوران ایشان نمی‌توانستند تا یافتن فردی (بخوانید بانویی) مناسب، به رسم مالوف، برای یکی از معاونان سازمان مذکور حکم سرپرستی صادر کنند و به تدریج با بررسی همه جوانب کار، فردی را به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان بگمارد.

ندیدیم و نشنیدم

مردم سالاری در تیتر اول خود خبر داده اسفندیار رحیم مشایی نسبت به انتقاداتی که اخیرا از سوی برخی علما نسبت به وی ابراز و در اکثر رسانه های کشور منعکس شده بود، اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: من چیزی ندیده ام و نشنیده ام و چیزی به دست من نرسیده است.

محمدحسین روانبخش در همین روزنامه نوشته رئیس دفتر احمدی نژاد روزنامه نمی خواند و سایت های خبری را نمی بیند. رسانه ملی هم که کاری به این حرفها ندارد. احتمالا هوش و حواس و چشم و گوش مشایی فقط متوجه دهان مافوق خود است و همین دلیل کافی برای باقی ماندن او در مقام است.

به نوشته این مقاله فرض دیگر این است که نه تنها مشایی چیزی ندیده و نشنیده، بقیه دولت هم همینطور هستند! البته رابطه دولت با علما خیلی خوب است. از این به بعد کلیه منتقدین در هر موقعیت، باید انتقادات خود را به طور کتبی یا به صورت فایل صوتی مستقیما به دست شخص رحیم مشایی رسانده و رسید دریافت کنند. در غیر این صورت دیده و شنیده نشدن اعتراضها عادی است!

نویسنده مردم سالاری سپس به طعنه نوشته شاید بعضی ها در دوره ماقبل تلگراف بسرمی برند و ما نمی دانیم؟ وقتی حرف علما دیده و شنیده نمی شود، پس حرف مردم کوچه و بازار چه وضعیتی دارد؟ و آیا معنی رضایت مردم هم همین است؟

0 comments:

ارسال یک نظر