آلودگی هوای تهران، جان شش هزار جانباز شیمیایی را به خطر انداخته است

 رییس مرکز مصدومان شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: جانبازان شیمیایی بسته به شدت عارضه و میزان کمبود اکسیژن با تنگی نفس رو‌به‌رو هستند و آلودگی و خشکی هوا شدت آن را افزایش می‌دهد.  

 

به گزارش ایرانا، سید محمد میرهاشمی ادامه داد: آلودگی هوا میکروبی شدن هوا و تنگی نفس جانبازان شیمیایی شده و تبادل اکسیژن در ریه آنان را کاهش می‌دهد.

 

میرهاشمی با یادآوری اینکه، مجموعه عوامل شامل میکروبی شدن هوا، تنگی نفس و کمبود اکسیژن موجب آلوده شدن ریه‌های جانبازان شیمیایی می‌شود، گفت: بافت ریه این جانبازان خراب و سخت است و با کوچک‌ترین آلودگی میکروبی دچار عفونت می‌شود.

 

رییس مرکز مصدومان شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: استنشاق و تماس با گازهای شیمیایی عوارض تخریبی ماندگاری بر روی پوست، چشم، ریه و سایر اعضای داخلی بدن دارد.

 

میرهاشمی افزود: استنشاق گازهای شیمیایی بافت ریه را تخریب کرده و ترشحات مجاری تنفسی را افزایش می‌دهد، بنابراین تبادل اکسیژن مختل شده و بدن جانباز با محرومیت این گاز حیات بخش رو‌به‌رو می‌شود.

 

وی ادامه داد: جانبازان ضایعه چشمی نیز که بعضا چندین بار مورد عمل جراحی قرار گرفته و مجرای اشکی آنها خشک شده است در هوای آلوده بیشتر تحریک شده و مشکلاتی از قبیل خارش، احساس وجود شی خارجی در چشم، قرمزی و سوزش روبه‌رو شده و باید از قطره‌های درمانی و اشک مصنوعی بیشتر استفاده کنند.

 

رییس مرکز مصدومان شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران یادآورشد: شش هزار نفر در تهران دچار عوارض شیمیایی شدید، متوسط و خفیف هستند.

 

به گفته وی، مراکز درمانی چشم و ریه، پزشکان متخصص و آموزش دیده برای درمان و توانبخشی جانبازان شیمیایی در اختیار دارند و داروهای کمیاب مورد نیاز آنها توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران تامین می‌شود.

 

میرهاشمی توضیح داد: دستگاهها و کپسول های اکسیژن مورد نیاز جانبازان تهیه و در اختیار مراکز ویژه درمانی قرار گرفته است.

0 comments:

ارسال یک نظر