گزارش معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی: عدم توفیق بانك مركزی در سیاستهای پولی

براساس گزارش معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، عملكرد سیاست‌های پولی كشور در دهه اخیر در كنترل رشد نقدینگی توفیقی نداشته و متوسط رشد آن بیش از بیست درصد گزارش شده است.

به گزارش ایلنا، بررسی كارنامه برنامه چهارم توسعه در حوزه پولی كشور نشان می دهد كه در طول اجرای برنامه پنج ساله چهارم ، متوسط رشد 20 درصد نقدینگی در طول برنامه هدف‌گذاری شده بود،این درحالی است كه براساس اطلاعات مندرج در جدول شماره 2، نقدینگی با رشد 15.9 درصد به 1901.366هزار میلیارد ریال در پایان سال 1387 رسیده است.

این گزارش می افزاید؛ فشار كنترل رشد نقدینگی در سال گذشته به اندازه 2.1 واحد درصد كمتر از نرخ رشد هدف‌گذاری شده (18درصد) رسیده است. اگرچه كاهش قابل توجه عملكرد رشد خالص بدهی دولت به نظام بانكی و عملكرد رشد بدهی بانك‌ها به بانك مركزی به ترتیب به بیش از 300 واحد درصد و 76.8واحد درصد و كاهش عملكرد رشد بدهی بخش غیردولتی به نظام بانكی به میزان 23.5واحد درصد نسبت به سال 1386 رسید،اما تنها در سال 87 افزایش عملكرد رشد خالص دارایی‌های خارجی نظام بانكی به میزان 17.8واحد درصد نسبت به سال 1386، سبب شد كه عملكرد رشد نقدینگی از هدف برنامه در سال 1387 كمتر شود .

براساس گزارش رسمی نشریه برنامه ارگان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری رییس جمهوری، عملكرد خالص بدهی بخش دولتی به نظام بانكی با نرخ رشد منفی 386.6درصد به رقم 44081.2- میلیارد ریال در پایان سال 1387 رسید كه كاهش بسیار زیادی داشته است و در مقایسه با هدف برنامه‌ای آن در سال مذكور (صفر درصد) كاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد. در این كاهش چشمگیر دو عامل نقش كلیدی داشته‌اند: یكی كاهش رشد بدهی بخش دولتی به نظام بانكی به اندازه5.6 واحد درصد و دیگری افزایش رشد سپرده‌های بخش دولتی در نظام بانكی به اندازه 3/6 واحد درصد در مقایسه با عملكرد سال 1386.

این گزارش می افزاید؛ اگرچه ایجاد نقدینگی با رعایت سایر الزام‌های سالم‌سازی اقتصادی و كنترل آن در اقتصاد كشور دارای اهمیت بسزایی است،اما طبق مطالعه‌های تجربی انجام گرفته یكی از عمده‌ترین دلایل افزایش تورم، افزایش نقدینگی بوده است. از سویی كاهش سرعت رشد اعطای تسهیلات نسبت به سال‌های گذشته برای حفظ سلامت مالی نظام بانكی و نیز مهار رشد نقدینگی به میزان كمتر از هدف برنامه در سال 1387، در راستای كنترل تورم صورت گرفته است.

0 comments:

ارسال یک نظر