رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: خبر دعوت لاریجانی از جك استراوساختگی است

در ادامه جنجال های بوقوع پیوسته پیرامون دعوت از وزیر خارجه اسبق بریتانیا برای سفر به ایران و در حالیکه این مقام انگلیسی طی گفتگو با ارگان رسمی دولت ایران، علت سفر خود را "دعوت رسمی رئیس مجلس ایران" اعلام کرده، رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، خبر دعوت از جك استراو (وزیر خارجه‌ اسبق بریتانیا) برای سفر به ایران را تكذیب كرد و طرح این موضوع را "شیطنت در آستانه انتخاب ریاست فراکسیون اصولگرایان" دانست.


این درحالیست که نمایندگان حامی دولت، کماکان در حال انتقاد و اعتراض به علی لاریجانی - بعنوان دعوت کننده- می باشند و خواهان پاسخگویی وی به مجلس شده اند.


به گزارش ایسنا، علاءالدین بروجردی در حاشیه‌ جلسه‌ علنی شنبه ۱۵ آبان ٨٩ مجلس، در جمع خبرنگاران گفت: فكر می‌كنم این یك شیطنت انگلیسی است. آنها همیشه دروغ‌پردازی و بیان ادعاهای مغایر با سیاست‌های جمهوری اسلامی برای ایجاد مساله در داخل كشور را پیگیری می‌كنند. البته مكر انگلیس توسط ملت ما از گذشته شناخته شده است.


وی با تاكید بر این‌كه مواضع مجلس در این رابطه مواضع جدی و قاطعی است، یادآور شد: حتی تعدادی از همكاران مجلس چندی پیش طرح قطع رابطه با انگلیس را مطرح كردند و چنین فضایی در مجلس وجود دارد؛ هم‌چنان كه مواضع لاریجانی در این رابطه و در برابر مجموعه سیاست‌های انگلیس علیه جمهوری اسلامی، شفاف و جدی است.


 خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا)، روز گذشته اعلام کرد "جك استراو، وزیر خارجه اسبق انگلیس (از حزب کارگر) و عضو فعلی مجلس عوام آن كشور که هفته گذشته به عنوان رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در مجلس عوام منصوب شده، در گفتگو با این خبرگزاری گفته است كه اوایل سال‌ آینده میلادی در راس یك هیات پارلمانی و به دعوت رییس مجلس شورای اسلامی به تهران سفر خواهد كرد. استراو افزود: این دعوت از سوی پارلمان انگلیس پذیرفته شده و قرار است به اتفاق بن والاس نماینده مجلس عوام از حزب محافظه كار و دیگر عضو گروه دوستی پارلمانی به ایران سفر انجام شود.


به گزارش ایسنا، رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح كرد: گرچه به طور رسمی سفارتخانه‌ها در دو كشور مستقر هستند اما انگلیس در تمام عرصه‌ها از جمله تحریم و حقوق بشر كه ناقض اصلی آن خود غربی‌ها هستند، جمهوری اسلامی را متهم می‌كند و تا زمانی كه شاهد تغییری در این زمینه نباشیم موضع دولت و مجلس ایران با همین قاطعیت ادامه خواهد یافت.


این مقام مجلس ایران یادآور شد: هم‌چنین بر اساس همین سیاست، مجموعه همكاری‌های تجاری و اقتصادی با انگلیس در سال‌های گذشته سیر نزولی طی كرده است.


طرح این موضوع به انتخابات آتی فراکسیون ربط دارد
بروجردی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌كه طرح موضوع دعوت لاریجانی از جك استراو برای سفر به ایران در این مقطع زمانی چقدر اهمیت داشته، گفت: با توجه به این‌كه بحث انتخابات فراكسیونی و هم‌چنین انتخاب لاریجانی به عنوان رییس فراكسیون اصولگرایان مطرح است شاید آنها بخواهند در این زمینه شیطنت كنند؛ گرچه من فكر نمی‌كنم كه آنها در این رابطه بتوانند تاثیرگذاری داشته باشند.


این خبر ساختگی است
بروجردی در واكنش به این‌كه آیا این دعوت از مجاری دیگری صورت گرفته، افزود: اگر جمهوری اسلامی بخواهد دعوتی از جك استراو یا امثال وی داشته باشد، این دعوت از طریق دولت یا مجلس صورت می‌گیرد و در قالب مجلس هم معمولا دعوت‌های ما از مجاری رسمی مثل وزارت خارجه است. پس این خبر ساختگی است.


رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال دیگری درخصوص این‌كه به گفته‌ی رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس، جك استراو چهار ماه پیش درخواست سفر به ایران را ارایه كرده، تاكید كرد: غیر از این مورد هم موارد متعدد درخواست در قالب گروه‌های دوستی مطرح بوده اما به دلیل این‌كه ما عملا شاهد سیاست خصمانه‌ی انگلیس در قبال جمهوری اسلامی هستیم، فایده‌ای در این مبادله‌ی هیات‌ها حتی در سطح گروه‌های دوستی نمی‌بینیم. البته معمولا در چارچوب گروه‌های دوستی ارتباطاتی وجود دارد اما ما فكر می‌كنیم این ارتباطات به بهبود روابط كمك نمی‌كند، مگر این‌كه آنها دست از سیاست‌های خصمانه‌ی خود بردارند.


لاریجانی باید پاسخگو باشد
 امروز حمید رسایی نماینده حامی دولت، ضمن اشاره به این موضوع در صحن مجلس و درخواست لغو این سفر، خاطرنشان کرد: متاسفانه بجای اینكه ادعای جك استراو مبنی بر دریافت دعوتنامه كتبی از لاریجانی تكذیب شود به ایرنا حمله شده است.

  روز گذشته نیز، یک عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود: لاریجانی باید در خصوص دعوت خود از جك استراو، به نمایندگان پاسخگو باشد.


این مقام انگلیسی از چهار ماه قبل خودش درخواست کرده بود
در همین رابطه حسن نجابت، رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس اعلام كرده است كه وزیر خارجه پیشین انگلیس، از چهار ماه پیش درخواست سفر به ایران را به سفارت جمهوری اسلامی در لندن تقدیم كرده است.
به گزارش ایرنا، نجابت خاطرنشان کرد علاوه بر استراو، برخی دیگر از نمایندگان پارلمان این كشور نیز خواهان سفر به ایران هستند كه درخواست آنان به وزارت خارجه داده شده است.

0 comments:

ارسال یک نظر