ادامه تحصن و تجمع دانشجویان در اعتراض به انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران

همزمان با مخالفت مجلس با انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران و درخواست برگزاری جلسه اضطراری، امروز در حالی که نام "ايران" را در حضور هزاران دانشجو از سر در دانشگاه پايين كشيدند تحصن‌ در دانشگاه ايران همچنان ادامه دارد.


به گزارش ایلنا، صبح امروز دانشجویان با روپوش‌هاي سفيد براي امضاي بيانيه اعتراض خود به انحلال دانشگاه ايران و نشان دادن اين اعتراض در اين دانشگاه تجمع كردند.

بر اساس این گزارش، جمعيت دانشجويان معترض بيش از ديروز بود.


يكي از دانشجويان اين دانشگاه گفت: روز گذشته در آخرين لحظات تحصن كلمه "ايران" را از سر در اين دانشگاه برداشتند.


او مي‌گويد: اين عمل كه با اعتراض شديد دانشجويان همراه شد، نه تنها جلو آقايان را نگرفت بلكه آنها كلمه «Iran»(نام لاتين سردر) را هم از سر در اين دانشگاه حذف كردند.


اين دانشجو همچنين از تجمعي در دانشكده پرستاري دانشگاه ايران خبر دادند كه در آن "رئيس دانشگاه پرستاري دانشگاه تهران" به عنوان رئيس دانشكده پرستاري دانشگاه ايران حضور داشته اما نتوانسته است پاسخي به دانشجويان اين دانشكده بدهد.


به گفته اين دانشجو در اين تجمع كه ديروز در دانشكده پزشكي صورت گرفته است، رئيس دانشكده پرستاري دانشگاه تهران تنها به اين بسنده كرده است كه بگويد: دانشگاه ايران به دلايلي كه خودشان مي‌دانند منحل شده است.


او در پاسخ به دانشجويان مبني بر اينكه با اين اتفاق كه اكنون دانشجويان دو دانشكده پرستاري، دو دانشكده مديريت و امثال اينها را دارند بايد چه كنند و براي انجام امورات خود به كجا مراجعه كنند، گفته است: هنوز تصميماتي در اين باب گرفته نشده است.


اين دانشجو همچنين گفت: مسئولان در واقع حرفي براي گفتن ندارند و هيچ كدام از سئوالات ما راه به جايي نمي‌برد.


او مي‌گويد: بدون اينكه دانشجويان بدانند رئيس دانشگاه را عوض كرده‌اند و حق امضا را از او گرفته‌اند، همچنين رياست باقي دانشكده‌ها را تغيير داده‌اند.

 

دولت‌ها حق دخالت در دانشگاه ندارند


انحلال ناگهانی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه ایران، نه تنها دانشجویان را شوکه کرد، بلکه با اعتراض نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز مواجه شد.


پس از مرندی، عباسپور، شهریاری و رضایی کوچی، امروز وزیر سابق بهداشت با تاکید بر این نکته طبق ماده 49 قانون استقلال دانشگاه‌ها، دولت نمی تواند در دانشگاه دخالت کند، گفت: مصوبات هیأت امنا همانند مصوبات مجلس است اما مشخص نیست هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمان انحلال چه وضعیتی داشته است.

 

به گزارش مهر، مسعود پزشکیان افزود: کمیسیون بهداشت مجلس موضوع انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران را بررسی کرد و قرار شد وزیر بهداشت در کمیسیون بهداشت مجلس حضور یابد تا این موضوع توضیح داده شود که بر اساس کدام مصوبه قانونی این دانشگاه منحل شده است.

 

وی اضافه کرد: این طور که ما اطلاع داریم دانشگاه از نظر قانونی هیئت امنا دارد و هر هیأت امنایی بر اساس حکم رئیس‌جمهور برای چهار سال انتخاب می‌شود و هرگونه توسعه یا ادغامی در دانشگاه باید از سوی هیأت امنا مصوب شود. هم اکنون در یک دانشگاه اگر بخواهند یک ساختمان ساده را واگذار کنند باید هیئت امنا تصمیم گیرد حال اینکه بر اساس کدام قانون یک دانشگاه منحل شده است سئوالی است که اعضای کمیسیون بهداشت برای آن جوابی نداشتند.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دلایلی که این انحلال بر اساس آن صورت گرفته باید مشخص باشد. طبق ماده 49 قانون استقلال دانشگاه‌ها دولت نمی‌تواند در دانشگاه دخالت کند و مصوبات هیأت امنا همانند مصوبات مجلس است یعنی دولت هم نمی‌تواند از نظر قانونی در مصوبات هیأت امنا دخالت کند.

 

وی اضافه کرد: از همین رو مقرر شد از اداره قوانین مجلس سئوال شود که آیا این انحلال قانونی بوده است یا خیر.

 

پزشکیان با بیان این مطلب که همه از انحلال یک دانشگاه شوکه شده‌اند، گفت: این اتفاق جای بحث دارد. اینکه چگونه این کار انجام شده است، هیأت امنا را چگونه منحل کرده اند، آیا هیأت امنا در این زمینه کاره ای بوده است یا خیر و همه مسائلی هستند که چراهای بزرگی وجود دارد که وزارت بهداشت باید به آن پاسخ دهد.

 

وی با اشاره به واگذاری بخش‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی ایران به دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی، اظهار داشت: موضوع واگذاری این بخش‌ها به تهران و شهید بهشتی خود جای بحث دارد. اگر بحث انحلال به منظور کوچک کردن این حوزه است کل دانشگاه‌ها را جمع کنند اما اینکه بیایند یک دانشگاه دیگر را گسترده‌تر کنند آیا از نظر مدیریتی کار درستی است نیز باید مشخص شود که بر اساس چه شاخصی انجام شده است.


وزیر اسبق بهداشت یادآور شد: در صورتی که دلایل وزارت بهداشت قانع کننده نباشد کمیسیون بهداشت نیز وظایف قانونی خود را انجام می‌دهد چرا که دولت نباید خلاف قانون و مقررات عمل کند.

 

وی گفت: سئوالات متعددی در این زمینه وجود دارد، اینکه مستندات قانونی انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران چیست، هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی ایران در این تصمیم‌گیری دخالت داشته یا خیر، آیا هیأت امنا در جریان این مصوبه بوده است و اینکه چگونه هیأت امنای دانشگاه را دور زده‌اند که باید پاسخ داده شود.

 

تصمیم انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، با وجود 36 سال سابقه کاری و نزدیک به 14 هزار پزشک و کارمند، از تصمیمات وزیر بهداشت و درمان بوده که با توجه به دستور لطف‌اله فروزنده، معاون رئیس‌جمهوری، گرفته شده است.


تصمیمی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و هیأت علمی این دانشگاه نیز تا ساعت‌ها پس از انتشار در سایت اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از آن مطلع نبودند.


روز جمعه، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به محمدباقر لاریجانی رییس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران را منحل و واحدهای آموزشی آن را به دانشگاه تهران و واحدهای درمانی و بهداشتی آن را به دانشگاه شهید‌بهشتی سپرد. این نامه بدون هماهنگی با پرسنل و هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران صادر و منتشر شده است.


 رئیس دانشگاه علوم پزشکی: برای انحلال دانشگاه، دستور رئیس جمهوری را اجرا کردم


علی ابطحی، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی ایران می گوید مردادماه، نهاد رئیس جمهوری نامه ای را به وزارت بهداشت داده بوده و تکلیف کرده که دانشگاه ایران ادغام شود.


به گزارش خبرآنلاین، به گفته ابطحی، در دستور کتبی، حرفی از "انحلال" نبوده، ولی به خاطر تصمیماتی که وی می گوید در چند و چون آن نیست، ابلاغیه تحویل کلیه امکانات چهارمین دانشگاه بزرگ علوم پزشکی کشور به دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و کرج شامگاه جمعه صادر شده و وی تنها، آن دستور را اجرا می کند.


تصمیم این انحلال مجلس را شوکه کرده، "باعث آبروریزی" کمیسیون بهداشت شده و هیچ کس به جز چند تن از نزدیکان وزیر بهداشت تا آخرین دقایق ابلاغ، از آن خبر نداشته است.


این رئیس دانشگاه اظهار کرد: روز شنبه گذشته به من ابلاغیه ای را نشان دادند که در روز 18 مردادماه از ریاست جمهوری صادر شده بود و دستور داده بودند با توجه به تشکیل استان البرز، دانشگاه علوم پزشکی ایران، امکانات بهداشتی و درمانی خود را که در حیطه این استان قرار می گرفت به دانشگاه علوم پزشکی کرج تحویل دهد. الان هم ما در دانشگاه، مشغول این کار و انجام سایر امور هستیم.

 

وی تصریح کرد: زیر نامه ای که به من نشان دادند، امضای آقای فروزنده معاونت محترم نیروی انسانی رئیس جمهور بود. در این نامه، حرفی از انحلال برده نشده بود. دستور داده بودند قصدشان کوچک کردن تهران و خروج نیروها از تهران است. این کار هم اکنون در حال انجام است. با ایجاد دانشگاه علوم پزشکی البرز، امکانات درمانی ما که در نظرآباد، کرج و سایر شهرهای همجوار بود به آنجا منتقل می شود. بسیاری از نیروهای ما هم که شاغل آن استان بودند، می توانند از مشوقهایی که در نظر گرفته شده، استفاده کنند و به استان البرز بروند.

0 comments:

ارسال یک نظر