واکنش وزیر خارجه جمهوری اسلامی به استعفا و اعلام پناهندگی سه دیپلمات ایرانی


جـــرس: با گذشت کمتر از یک هفته پس از استعفای رسمی سومین دیپلمات ایرانی و اعلام پناهندگی سیاسی به اروپا، وزیر خارجه جمهوری اسلامی بدون واکنش مشخص در این زمینه خاطرنشان کرد "دیپلمات‌ها و مامورین اداری جمهوری اسلامی در خارج از کشور، برای مدت معینی مشخص و اعزام می‌شوند و پس از آن باید برگردند. اگر کسی در پایان ماموریت مشکلاتی داشته باشد، مامورین اداری ما آن را از نظر اداری بررسی خواهند کرد."


طی روزهای اخیر، و پس از استعفای حسین علیزاده، رایزن سوم سفارت جمهوری اسلامی در فنلاند، فرزاد فرهنگیان رایزن سفارت جمهوری اسلامی در بروکسل نیز، از سمت خود استعفا داده و به جنبش سبز و مخالفان حکومت پیوست.
پیش از آنها محمد رضا حیدری، کنسول ایران در نروژ نیز طی اقدامی مشابه، گسست خود از حکومت و پیوستن خود به صفوف مردم را اعلام کرده و از آغاز موج استعفا و کناره گیری بخشی از دیپلماتهای ناراضی ایرانی خبر داده بود.


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، تا کنون تنها واکنشی که نسبت به این مسئله نشان داده، اعلام این مطلب بوده است که "مدت ماموریت این افراد پایان یافته بوده و آنها قصد بازنگشتن به کشور را داشته اند."


به گزارش آفتاب نیوز، منوچهر متکی وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز، روز چهارشنبه ٢۴ شهریور ماه ۸۹، طی نشست مشترک با ادوارد نعلبندیان، وزیر خارجه ارمنستان، در پاسخ به سوالی درباره‌ استعفای یکی از دیپلمات‌های ایرانی در بلژیک، متذکر شد: "دیپلمات‌ها و مامورین اداری ما در خارج از کشور، برای مدت معینی اعزام می‌شوند و پس از آن باید برگردند. اگر کسی در پایان ماموریت مشکلاتی داشته باشد مامورین اداری ما آن را از نظر اداری بررسی می‌کنند و در بخش‌های مربوطه به مسائل آن رسیدگی می‌شود. "


متکی همچنین خاطرنشان کرد: فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران یکی از شفاف‌ترین پرونده‌های فعالیت صلح‌آمیز هسته‌‌ای در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و هیچ‌کدام از فعالیت‌های ایران خارج از نظارت آژانس نیست.


وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه شایعه شده است شما از وزارت خارجه استعفا داده‌اید؟ گفت: ما به شایعاتی که عمدتا در خارج از کشور با اهداف خاص سیاسی مرتبط با منافع کشورمان مطرح می‌شود جواب می‌دهیم. شایعات دیگر در اولویت‌ها برای پاسخگویی نیست.


وزیر امور خارجه‌ جمهوری اسلامی همچنین افزود: هفته آینده احمدی نژاد در راس هیأتی در اجلاس سال جاری مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهد کرد؛ که برنامه‌هایی دارد و در راس آنها، نطق وی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل است.


گفتنی است محمود احمدی نژاد تا کنون شش بار به امریکا سفر کرده است، که پنج بار برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک و یک بار هم برای شرکت در اجلاس بازنگری ان پی تی در نیویورک بوده است.

0 comments:

ارسال یک نظر