محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه شد


جـــرس: طی صدور حکمی از سوی رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور با حفظ سمت، به عنوان سخنگوی قوه قضاییه منصوب شد.


به گزارش ایسنا، حسن رحیمی، مسئول روابط عمومی قوه قضاییه، روز چهارشنبه ۲۴ شهریور(۱۵ سپتامبر) با اعلام خبر فوق خاطرنشان کرد "تعامل مناسب میان جامعه و دستگاه قضایی و پاسخگویی به افکار عمومی، از وظایفی است که در حکم انتصاب سخنگوی جدید دستگاه قضایی این کشور، برجسته شده است."


محسنی اژه‌ای در دور اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، به عنوان وزیر اطلاعات برگزیده شده بود اما تنها چهار روز مانده به پایان فعالیت دولت نهم و بدلیل اعتراضش به انتصاب اسفندیار رحیم مشایی، به سِمَتِ معاون اول رئیس دولت، از کار برکنار شد.


محمود احمدی نژاد همان زمان و بدلیل تقارن با حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری، طی مصاحبه ای تلویزیونی برکناری اژه ای را به آن حوادث مرتبط نشان داده و مدعی شده بود: "اگر وزارت اطلاعات ماموریتش را درست انجام می داد این آسیب ها را در سطح خیابان نداشتیم؛ چرا یک تعدادی از مردم از دست رفتند."


با این حال گفته می شود دلیل واقعی برکناری اژه ای و همزمان محمدحسین صفار هرندی (وزیر ارشاد دولت نهم)، مخالفت آنها با انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون اول رئیس دولت، با وجود مخالفت رهبر جمهوری اسلامی بوده است.


پس از برکناری محسنی اژه‌ای در اواخر امرداد ماه ۸۸، صادق لاریجانی، که او نیز به تازگی به ریاست قوه قضاییه منصوب شده بود، در روزهای نخست شهریور ماه ۱۳۸۸، اژه ای را به عنوان دادستان کل کشور معرفی کرد.


وزارت اطلاعات، دادستانی کل ویژه روحانیت، مسئولیت دادسرای امور اقتصادی تهران، نمایندگی قوه قضائیه در وزارت اطلاعات و مسئولیت مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت، از جمله مشاغل قضائی و امنیتی محسنی اژه ای بوده است.


وی در سال ۱۳۷۷ به عنوان قاضی پرونده غلامحسین کرباسچی، شهردار پیشین تهران، به اتهامات او رسیدگی کرده بود. و ماجرای درگیری فیزیکی وی با عیسی سحرخیز در دادگاه و پرتاب شی به این فعال مطبوعاتی نیز، از رخدادهای قابل ذکر در سوابق محسنی اژه ای، بعنوان سخنگوی جدید قوه قضاییه محسوب می شود.

0 comments:

ارسال یک نظر