انتصاب جديد نمايندگان ويژه احمدی نژاد را کشورهای خارجی ‌با عنوان مشاور

نمايندگان ويژه رئيس جمهور در مناطق شش‌گانه در احكام جديدي از سوي محمود احمدي‌نژاد به عنوان مشاوران رئيس جمهور در مناطق شش‌گانه ‌منصوب شدند.

به گزارش  فارس، محمود احمدي‌نژاد با صدور احكام جديدي مشاوران خود در امور خاورميانه، ‌آسيا، آفريقا، آمريكاي لاتين، افغانستان و درياي خزر را منصوب كرد.

بر اين اساس ‌اسفنديار رحيم مشايي به عنوان مشاور رئيس جمهور در امور خاورميانه، حميد بقايي به عنوان مشاور رئيس جمهور در امور آسيا، سيدشمس‌الدين حسيني به عنوان مشاور رئيس جمهور در امور آفريقا، محمد عباسي به عنوان مشاور رئيس جمهور در امور آمريكاي لاتين، ابوالفضل ظهره‌وند به عنوان مشاور رئيس جمهور در امور افغانستان و ‌محمدمهدي آخوندزاده به عنوان مشاور رئيس جمهور در امور درياي خزر منصوب شدند. 

در احكام جديد مشاوران رئيس جمهور در مناطق شش‌گانه قاره‌اي و منطقه‌اي، بر همكاري متقابل مشاوران و وزارت امور خارجه تأكيد شده است.

احمدي‌نژاد پیش از این  با صدور احكام جداگانه‌اي نمايندگان ويژه رييس جمهور ‌در امور خاورميانه، آسيا، درياي خزر و افغانستان را منصوب كرده بود كه اين انتصابات ‌مورد انتقاد‌ برخي كارشناسان و صاحب‌نظران قرار گرفت.

رهبری در ديدار با اعضاي هيئت دولت بر پرهيز از موازي‌كاري در عرصه سياست خارجي تأكيد كرد.

‌پس از انتصابات مذكور، اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در جلسه‌اي ‌در خصوص انتخاب نمايندگان ويژه رئيس ‌جمهوري در مناطق مختلف به بحث و تبادل ‌نظر پرداختند كه در آن جلسه ‌برخي اعضاي اين كميسيون ‌معتقد بودند انتخاب نماينده ويژه براي مناطق مختلف از سوي احمدی نژاد خلاف قانون اساسي است، اما پس از بررسي مسئله، كميسيون به اين نتيجه رسيد كه انتصاب نماينده ويژه حق قانوني رئيس جمهور است و مغاير قانون اساسي نيست.

اعضاي كميسيون امنيت ملي در عين حال نسبت به تصدي مسئوليت پيگيري و هماهنگي امور خاورميانه توسط اسفنديار رحيم‌مشايي به دليل تصدي همزمان چند مسئوليت اعتراض و انتقاد داشتند و نظر آنان اين بود كه صلاح نيست افراد چندشغله، به مشاغل حساس ديگر هم مشغول شوند.

مركز پژوهش‌هاي مجلس نيز انتخاب نمايندگان ويژه از سوي رئيس‌جمهور را مغاير اصل 127 قانون اساسي دانست. 

منوچهر متکی وزیر امورخارجه در اعتراض به چنین انتصاباتی تهدید به استعفا کرده بود. چندی است خبر از تغییر وی در رسانه های محافظه کاران مطرح است.

0 comments:

ارسال یک نظر