رئيس مركز تحقيقات توانبخشي: حقوق كودكان معلول سال‌ها است ناديده گرفته مي‌شود

جرس: رئيس مركز تحقيقات توانبخشي كشور گفت: لازم است تا حق و حقوق كودكان معلول در خلال قوانين جهاني و داخلي كشور پيگيري شود.


به گزارش ایلنا، محمد كمالي با اشاره به قوانين مربوط به كودكان معلول به تعدد قوانين كشور اشاره كرد و ادامه داد: در قانون جامع حمايت از حقوق معلولان، كنوانسيون، قانون آموزش و پرورش استثنايي و پيمان‌نامه جهاني حقوق كودك در مورد كودكان و حق و حقوق آنها الزامات زيادي وجود دارد كه شامل كودكان معلول نيز مي‌شود.


معاون اسبق امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور افزود: در كنوانسيون حقوق انساني افراد داراي معلوليت كه ايران در سال گذشته بر آن پيوست، قوانين ضدتبعيض است و تمام اين قوانين لازم‌الاجرا هستند اما با وجود آنكه در كشور مشكل قانوني در حوزه‌ي معلولان وجود ندارد اما عمل به اين قوانين ضعيف است.


عضو هيات امناي انجمن باور با اعلام اينكه يك نگرش منفي در سطح كشور در مورد معلولان و حتي كودكان معلول وجود دارد، تصريح كرد: اين نگرش منفي بايد از بين برود و براي رسيدن به اين مرحله نيازمند فعاليت بيشتري هستيم اما اينكه يك عينك دودي بزنيم و يك ساعت در پياده‌راه‌هاي نامناسب تهران قدم بزنيم تا شرايط افراد معلول را درك كنيم كافي نيست بلكه بايد از زبان افراد داراي معلوليت، نگرش‌هاي منفي را عوض كنيم.


او با اشاره به غفلت‌هاي صورت‌ گرفته در حوزه كودكان معلول خاطر نشان كرد: بايد در حوزه كودكان معلول فعاليت بيشتري صورت بگيرد تا حق و حقوق آنها در قوانين موجود نيز پيگيري شود.

0 comments:

ارسال یک نظر