بزرگترین تامین کننده خودرو، ایران را تحریم کرد

1-tahrim-3

درست در روزی که اکبر هاشمی رفسنجانی در اجلاسیه مجلس خبرگان گفت تحریم های جدید را نباید شوخی گرفت، شرکت کره ای کیا موتورز ایران را تحریم کرد. پیش از این دیگر شرکت مطرح خودروسازی جهان، تویوتا نیز ایران را تحریم کرده بود. اهمیت تحریم کیا موتورز آنجاست که 40درصد اتوموبیل های تردد کننده در ایران ـ پراید ـ از محصولات این شرکت است که خط تولیدش به ایران واگذار شده.

تحریم  ایران توسط این شرکت در حالی است که در سالهای گذشته روابط خوبی با این خودرو ساز برقرار وبازار انحصاری خودروی ایران به روی این خودرو ساز کره ای باز شده بود؛ ولی این شرکت نیز در راستای اقدامات دولت کره جنوبی در تحریم ایران به این تحریم ها پیوست.حدود یک هفته پس از وضع تحریم‌های تازه از سوی کره جنوبی علیه ایران، شرکت خودرو سازی کیاموتورز متعلق به این کشور اعلام کرد یک ماه است که صادرات خود به ایران را به حالت تعلیق در آورده است.

به گزارش بی بی سی وبه نقل از خبرگزاری فرانسه "شرکت کیاموتورز که به ارسال خودرو، قطعات مجزا و قطعات یدکی خودرو به ایران می‌پرداخت و در ایران بیشتر با خودروی پراید شناخته شده است، روز سه‌شنبه، ۲۳ شهریور، اعلام کرد که از یک ماه پیش و پیش از وضع تحریم‌ها از سوی سئول علیه ایران، صادراتش به ایران را متوقف کرده است."

به نوشته خبرگزاری فرانسه، "کیاموتورز سال گذشته ۴۲۱۰ دستگاه خودروی کیا مونتاژ شده و همچنین قطعات مجزای ۱۷۰۴۰ دستگاه خودروی کیا را برای مونتاژ در ایران، به تهران" فرستاده بود.

در همین حال اکو نیوز، یک خبرگزاری طرفدار دولت در این مورد اینگونه گزارش داد: "توقف صادرات کیا به ایران در حالی رخ می‌دهد که این شرکت هم‌اکنون با بحران فراخوان بیش از 100 هزار دستگاه از محصولاتش در بازارهای جهانی روبه‌رو بوده و اخیرا به همین دلیل مدیرعامل این شرکت از سمت خود استعفا کرد. پیشتر بزرگترین خودروساز جهان یعنی شرکت ژاپنی تویوتاموتور نیز که با بحران فراخوان محصولاتش در بازارهای جهان روبه‌روست، از توقف صادرات خود به ایران خبر داده بود "

تحریم‌های یک‌طرفه دولت کره‌ جنوبی در حالی رخ می‌دهد که مقامات جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند "این تحریم‌ها بیشتر به ضرر شرکت‌های کوچک و متوسط کره‌یی تمام خواهد شد و این موضوع مورد تایید اکثر کارشناسان حوزه خودرو نیز هست."

در عین حال بنا بر اطلاعات واصله سایت خبرآنلاین خودروهای وارداتی به طور میانگین بین دو تا پنج میلیون تومان از ابتدای امسال گران شدند و چنین هزینه ای دلیلی جز قطع ثبت سفارش در سال جدید ندارد.زمزمه های زمزمه تحریم ایران توسط کره جنوبی وپیوستن این کشور به دیگر تحریم کنندگان، از اوایل شهریور ماه در خبرها آمد.گزارش ها این بود که مسئولین کره ای در حال بررسی هستند.

همان روزها خبر گزاری فارس در گزارشی به این موضوع از زاویه دید خود پرداخت.فارس در این گزارش نوشت: "خبرگزاري يونهاپ‌نيوز كره جنوبي با انتشار مقاله‌اي نوشت: به رغم تلاش كره‌جنوبي براي دوري از سياست بين‌الملل، مسئله هسته‌اي ايران، به مشكلي جدي براي سئول در آينده تبديل خواهد شد و بر توليد و سرمايه‌گذاري اين كشور تأثير زيادي مي‌گذارد."

به نوشته اين خبرگزاري، "كره جنوبي به مدت چند دهه، ميان ديپلماسي و منافع اقتصادي خود در ايران، موازنه برقرار كرده بود اما با ادامه تحريم‌ها عليه ايران، اين موازنه به هم خواهد خورد به‌طوري‌كه اجراي تحريم‌هاي يك‌جانبه آمريكا و متحدانش عليه تهران، نيازمند تصميم سياسي براي پذيرش زيان‌هاي اقتصادي ناشي از محروميت تجارت با ايران براي كره است".

در ادامه اين اين مقاله آمده بود: "در حال حاضر، كره آماده پرداخت چنين هزينه‌اي نيست، مخصوصاً كه مسأله كره شمالي، فشار زيادي بر اين كشور وارد مي‌كند و با افزايش حساسيت شوراي امنيت به برنامه هسته‌اي ايران، توجه اين شورا به مسأله كره شمالي كاهش مي‌يابد و تنش ميان كره شمالي و جنوبي افزايش پيدا خواهد كرد."

این در حالی بود که افتاب همان روز در گزارش متفاوتی نوشت: "یکی از مقامات کره جنوبی در حالی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که سئول در نظر دارد امروز بعدازظهر(13شهریور) تحریم‌هایی را علیه ایران معرفی کند."

دوروز بعد از این خبر، سخنگوی وزارت خارجه کره رسما تحریم های کشورش علیه ایران را اعلام کرد.به گزارش رادیو فرداسخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی گفت دولت این کشور به خصوص "تنبیهات سنگینی" را علیه شعبه بانک ملت در سئول، پایتخت کره جنوبی، به اجرا می گذارد، زیرا این بانک به ارائه تسهیلاتی برای میلیون ها دلار مبادلات ارزی از سوی نهادهای مرتبط با فعالیت های هسته ای، موشکی و دفاعی جمهوری اسلامی متهم بوده است.

همچنین خبرگزاری رسمی کره جنوبی - یونهاپ – خبر داد که "این تنبیه احتمالا شامل دستور دو ماه تعلیق کلیه فعالیت های شعبه بانک ملت در کره جنوبی است." بنا بر گزارش مزبور "این بانک نقشی مهم در مبادلات تجاری بین ایران و کره جنوبی، بخصوص در زمینه انتقال مبالغ پرداختی واردکنندگان ایرانی به صادرکنندگان کره ای ایفا کرده و ایالات متحده مشخصا خواستار محدودیت فعالیت های شعبه این بانک در سئول بوده است. علاوه بر این، یکصد و دو نهاد و شرکت و بیست و چهار شهروند ایرانی در فهرست سیاه تجاری و مالی کره قرار گرفته اند که نتیجه آن، سختگیری های شدیدتر مالی، تقویت نظارت و بازرسی محموله های مرتبط با ایران، منع صدور روادید سفر برای شماری از شهروندان ایرانی و همچنین، محدودیت سرمایه گذاری در صنایع تصفیه و نفت و گاز ایران خواهد بود."

به گزارش خبرگزاری رسمی کره جنوبی، بانک ملت، شرکت کشتیرانی سیسکو و شرکت پتروشیمی ایران در فهرست سیاه قرار گرفته اند.

باز هم آنها ضرر میکنند نه ما!

در واکنش به این تصمیم، سایت رجا نیوز که حامی دولت است در تحلیلی نوشت: "يک مسئول بلندپايه کره جنوبي که خواست نامش فاش نشود، گفت كه اين اقدام زيان‌هاي فراواني بر اقتصاد کره جنوبي خواهد داشت. کره جنوبي پنجمين وارد کننده نفت خام درجهان به شمار مي رود و حدود 10 درصد از نفت خام خود را از ايران مي خرد. اين مقام مسئول گفت دولت در شرايط بسيار دشواري قرار گرفته است و اکنون زمان ان است که روشي بسيار محتاطانه ميان پيوستن به تلاش‌هاي بين المللي و نيز تلاش براي به حداقل رساندن اثرات منفي اين تلاش‌ها بر مناسبات تجاري با ايران اتخاذ کند."

در مقابل سایت فرارو در مصاحبه ای با صادق زیبا کلام، تحلیل گر سرشناس به این موضوع پرداخت. زیبا کلام در پاسخ به فرارو گفت: "خیلی جای تعجب نیست که پس از آمریکا، استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا و ژاپن، کره‌جنوبی هم به قطار کشورهای تحریم کننده ایران پیوسته است."

به باور وی ترکیه وچین کشورهای بعدی بودند که به این کاروان ملحق می‌شدند: "کره جنوبی نزدیک 40 میلیارد دلار فقط خودرو و قطعات خودرو به آمریکا صادر می‌کند. پس اگر کره به فشار آمریکا تن در ندهد امکان دارد که با این مشکل روبرو شود که بازار آمریکا را از دست دهد".

واما ضررهای ایران از تحریم های کره جنوبی دیروز با اعلام تحریم کیا موتورز شکل محسوس تری به خود گرفت.این شرکت سازنده وپشتیبان پر تیراژترین خودروی در حال تردد کشور است. هر چند ایران بالای 80 درصد قطعات این خوردرو را در داخل تولید میکند اما ترک ایران از سوی کیا موتورز وتویوتا این هشدار را میدهد که ایران در بین دوستان اقتصادی خود وشرکت هایی که سالیان ددرازی ر بازار ایران کار میکردند دچار مشکلات جدی شده است.

بعد از تحریم تویوتا سایت اصولگرای خبر آن لاین در گزارشی نوشت: "ابتدا بنز، در ادامه بی ام دبلیو و اکنون تویوتا داعیه قطع همکاری با ایران را سر داده اند، صحبت هایی نیز از ابهام در همکاری هیوندا شنیده شده، اما ادامه چنین روندی به کجا خواهد انجامید؟ موضوع جدی تر از آن است که بخواهیم از کنار آن ساده گذر کنیم. هرچند شکی نیست که این اقدام تویوتا یک اقدام کاملا غیر اخلاقی و غیرعرف در روابط بین الملل است، ولی باید چشمان خود را بازکنیم حتی اگر تنها کشور ژاپن را از سبد خودروسازان داخلی و واردکنندگان حذف کنیم، جدای از ضرر هنگفت واردکنندگان خودروسازان داخلی نظیر ایران خودرو، پارس خودرو، گروه بهمن و امثالهم نیز با مشکل جدی مواجه خواهند شد، بخصوص این ضرر برای پارس خودرو و بهمن وسایپا نیز جدی تر خواهد بود."

منبع:روزآنلاین/اردلان صیامی

0 comments:

ارسال یک نظر