عضو کمیسیون امنیت ملی: انتصاب نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در خارج از کشور نیازمند مصوبه هیأت وزیران است

مصطفی کواکبیان گفت: انتصاب نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در خارج از کشور نیازمند مصوبه و موافقت هیأت وزیران است و رئیس‌جمهور نمی‌تواند به صورت دائمی و درازمدت نمایندگان ویژه‌ای را در خارج از کشور منصوب کند.

به گزارش خانه ملت، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخصوص تصمیم اخیر دولت مبنی‌بر اعزام نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری با اختیارات سفیر در برخی کشورها اظهار داشت: بر اساس قانون اساسی رئیس‌جمهور می‌تواند نمایندگانی در امور خاص و بحث سیاست خارجی داشته باشد.

نماینده سمنان همچنین با اشاره به نحوه تعیین و انتصاب سفرا در دیگر کشورها گفت: سفرا با پیشنهاد وزیر خارجه و تایید نهایی رئیس‌جمهور در دیگر کشورها منصوب می‌شوند اما اینکه رئیس‌جمهور بخواهد به صورت دائمی و بلندمدت نمایندگانی را در برخی کشورها منصوب کند، اقدامی بی‌معنا است.

کواکبیان خاطر نشان کرد: اگر رئیس‌جمهور بخواهد در برخی کشورهای خارجی نمایندگانی به صورت چندساله منصوب کند، پس سفرایی که در آن کشورها مشغول به انجام وظیفه هستند چه نقشی دارند؟

وی گفت: اما اگر رئیس‌جمهور بخواهد به صورت موقت مثلاً برای مدت 2 یا 3 ماه برای انجام کاری به شخصی به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور ماموریت دهد، فعالیت او اشکالی ندارد.

نماینده سمنان تاکید کرد، نمایندگان ویژه‌ای که از سوی رئیس‌جمهور تعیین می‌شوند اولاً نباید فعالیت‌های آنها موازی کاری با سفرا باشد ثانیاً نباید به صورت دائمی و درازمدت فعالیت داشته باشند و ثالثاً فعالیت آنها نیازمند به مصوبه هیأت وزیران و قانون اساسی است.

0 comments:

ارسال یک نظر