احتمال افزایش قیمت بنزین به ۶۵۰ تومان در هر لیتر



جـــرس: بعد از وعدۀ رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت ایران، برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل سهمیه‌ای کشور، در نیمه دوم سال، برخی منابع خبری از احتمال افزایش قیمت بنزین به ۶۵۰ تومان در هر لیتر خبر می دهند.


سردار محمد رویانیان، روز دوشنبه چهاردهم تیرماه، در نشستی خبری پیرامون افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و نفت کشور گفته بود: با اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها و بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده، بنزین و گازوئیل در نیمه دوم امسال با نرخ نیمه یارانه‌ای عرضه شده و بدین ترتیب سهمیه بندی بنزین حذف می‌شود.


به گزارش ایلنا، بررسی‌های صورت گرفته در كارگروه هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد در میان گزینه‌های ارائه شده به این كارگروه كه از سوی دولت مسئولیت بررسی قیمت حامل‌های انرژی را عهده دار هستند، ‌افزایش قیمت بنزین به ۶۵۰ تومان از احتمال بیشتری نسبت به سایر گزینه‌ها برخوردار است.


بر اساس این گزارش پیشنهادات مختلفی درباره افزایش قیمت بنزین تاكنون ارائه شده است که ۹۶۰، ۹۰۰، و ۵۰۰ تومان نیز، در میان این گزینه‌ها به چشم می‌خورد.


به گزارش ایلنا، هر چند تاكنون هیچ كدام از مقامات رسمی دولت حاضر به اظهارنظر درباره میزان افزایش قیمت بنزین نشده‌اند، اما با این حال اخبار رسیده حاكی از آن است كه گزینه افزایش قیمت بنزین به این رقم بیش از سایر گزینه‌ها محتمل است.


در حال حاضر بنزین سهمیه‌بندی به قیمت هر لیتر ١۰۰ تومان به فروش می‌رسد و بنزین آزاد نیز به قیمت هر لیتر ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد.


بر اساس گفته‌های محمد رویانیان، قرار است در نیمه دوم سال سهمیه بندی نیز حذف شده و بنزین به شكل تك نرخی عرضه شود. با این حال برخی پیشنهادات ارائه شده دلالت بر ارائه بنزین سهمیه‌بندی تنها به خودروهای عمومی و تاكسی‌ها دارد و هدف از این اقدام جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و تورم در بخش حمل‌ونقل اعلام شده است با این حال برخی كارشناسان معتقدند این اقدام می‌تواند سبب سهمیه فروشی و شكل‌گیری نوعی بازار غیر رسمی برای بنزین‌های سهمیه‌ای تاكسی‌ها و ... شود.


بر اساس این گزارش، هر چند رویانیان اعلام كرده است كه دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بخش حمل‌ونقل، تدابیر ویژه‌ای اندیشیده، اما گزارش‌های رسیده از سطح شهر حاكی از آن است كه در سال جاری هزینه تاكسی‌ها دو بار افزایش داشته است. یكبار با آغاز سال جدید نرخ‌ها افزایش یافته و در حال حاضر با آغاز فصل گرما به صورت غیر رسمی برخی تاكسی‌ها نسبت به افزایش نرخ جابجایی مسافر اقدام كرده‌اند.


ایلنا می افزاید ضیغمی مدیر عامل شركت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام كرده است که "قیمت تمام شده بنزین در حال حاضر حدود ۹٢۰ تومان است، اما وزیر نفت گفته بود پیشنهاداتی درباره كسر سی درصد مالیات بر ارزش افزوده بر این كالا ارائه شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد قیمت بنزین در نیمه دوم سال هر لیتر ۶۵۰ تومان باشد.

0 comments:

ارسال یک نظر