شورای نگهبان و استقلالی که وجود ندارد

"سه سال اخير رسيدگي فوق‌العاده اي به مردم به خصوص محرومان شده است و اين رسيدگي نتيجه تلاش يك دولت پرتلاش و پركار است به گونه‌اي كه بهاي بيشتري به مردم به ويژه قشر مستضعف داده است.مبارزه با فساد و اجراي عدالت در حد امكانات نیز ازدیگر ويژگي‌هاي دولت نهم است و اين تلاشها موجب شد نظام اسلامي ايران به اهداف خود نزديكتر شود"  

این ها بخشی از سخنان احمد جنتی دبیر شورای نگهبان است که در فروردین 1388 و قبل از برگزاری انتخابات اظهار شده است. سخنان جانبدارانه ای که اعتراض کاندیداهای دیگر را به دنبال داشت.

یکسال و اندی پس از آن اظهارات است که جنتی به مناسبت سالگرد تاسیس شورای نگهبان "استقلال کامل " را از ویژگی های این نهاد می داند.

او می گوید : "ازامتيازات والاي شوراي‌نگهبان همين استقلال كامل آن و عدم وابستگي به هيچ دستگاه و مقام و جرياني است و به همين دليل، در اظهارنظرهاي خود جز كشف حقيقت، چيز ديگري در آراء آن اثر نداشته است."

هر چند که جنتی تاکید می کند که شورای نگهبان در مواردی که آیت الله خمینی و یا آیت الله خامنه ای نظری داشته باشند به " وظیفه شرعی "خود عمل کرده است.

به احمدی نژد علاقه دارم

جنتی اما در این گفتگو نیز منکر حمایتش از محمود احمدی نژاد نمی شود و دلیل آن را حمایت رهبر از دولت می داند.او به شاخصه های شخصیتی از احمدی نژاد اشاره می کند و تاکید دارد که این خصوصیات در ریاست دولت های قبلی نبود و یا کمتر بود و می گوید به خاطر همین خصوصیات است که احمدی نژاد را دوست دارد.

علاقه ای که در یکسال گذشته چنان نمود بیرونی داشته است که باعث شده تا شورای نگهبان دیگر نه به عنوان یک نهاد قانونی که بیشتر به عنوان حامی دولتی عمل بکند که معترضان زیادی در کشور دارد.

نامه هایی برای اعتراض

فروردین سال 88 مهدی کروبی نامه ای سرگشاده  به شورای نگهبان نوشت و در آن نسبت به حمایت احمد جنتی از محمود احمدی نژاد معترض شد و این عمل را خلاف قانون اساسی دانست.

او در نامه خود آورد: " اگر جناب آقای جنتی از مقام عضويت در شورای نگهبان استعفا می‌دادند و در نقش رهبر يک حزب يا جناح سياسی اين‌گونه از نامزدی خاص تجليل می‌کردند، نه‌تنها از مواضع ايشان انتقاد نمی‌کرديم بلکه از اينکه به رفتاری شفاف دست زده‌اند از ايشان تقدير می‌کرديم. اما اکنون که قصد دارند شورای نگهبان را از نهادی قانونی به حزبی سياسی تغيير دهند، اين حق را برای خود قائل هستيم که از سلامت انتخابات نگران باشيم."

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم  بی‌آنکه از هیچ یک از نامزدهای معترض نامی ببرد، در واکنش به برخی اظهارات آنها که شورای نگهبان را نهاد منصفی برای بررسی شکایاتشان نمی‌دانند، در عین حالی که تنها راه پیگیری این اعتراضات همان کانال شورای نگهبان می‌دانست، گفت: "برخی از این مناقشات به بعضی از افراد شورای نگهبان که در انتخابات موضع‌گیری کرده‌اند برمی‌گردد. "

به اعتقاد وی اگر برخی از اعضای شورای نگهبان در خصوص نامزدها اعلام موضع‌گیری نمی‌کردند، بهتر بود.

اعتراض به عملکرد شورای نگهبان هنوز پایان نیافته بود. میرحسین موسوی خرداد ماه نامه ای اعتراض آمیز به رهبر ایران نوشت و در آن نسبت به این که بعضی از اعضای شورای نگهبان و تعدادی از ناظران این شورا با "جانبداری علنی از رئیس کنونی دولت" از بی طرفی خارج شده اند خواستار این شد که آیت الله خامنه ای برای برگزاری انتخابات سالم دخالت کند.

میر حسین موسوی خود نیز دو نامه سرگشاده به شورای نگهبان نوشت که در یکی از آنها تخلفات قانونی احمدی نژاد را متذکر شد و در دیگری نسبت به تخلفات در برگزاری انتخابات معترض بود.میر حسین موسوی در هر دوی این نامه ها با ذکر کامل تخلفات صورت گرفته خواستار ابطال انتخابات 22 خرداد شده بود.

تکلیف این نهاد را رهبر روشن کرد

البته نامه های این معترضین به شورای نگهبان پاسخی نداشت.هنگامی که آیت الله خامنه ای پیش از تمام شدن مهلت قانونی شورای نگهبان برای رسیدگی به اعتراضات در نماز جمعه صحت انتخابات را تائید کرد، احمد جنتی نامه ای سرگشاده به رهبر ایران نوشت وتمام گفته های وی را تائید کرد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی این شورا نیز  پیشاپیش اعلام کرده بود که شورای نگهبان شکایات وارده از سوی سه نامزد انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به روند رأی‌گیری و اعلام نتایج آن را در مجموع "وارد" ندانسته است.

تمام طرفداران دولت

البته در شورای نگهبان این تنها احمد جنتی نبود که آشکارا از احمدی نژاد جانبداری می کرد. محمد یزدی نیزاز دیگر فقهای شورای نگهبان است که از حامیان دلت نهم و دهم به شمار می رود.

در میان اعضای حقوق دان این نهاد نیز غلامحسین الهام آنقدر به احمدی نژاد نزدیک بود که سخنگوی دولت نهم به شمار می رفت.

الهام البته  از کسانی بود که به  شدت از صحت انتخابات دهم دفاع کرد و همسر وی فاطمه رجبی به نوشتن مقاله هایی در مدح احمدی نژاد وتقبیح هر کسی که از مخالفان او باشد معروف است.

از دیگر اعضای شورای نگهبان که جانبداری آشکار از احمدی نزاد کردند ابراهیم عزیزی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور و عباس کعبی بودند.

داستان ادامه دار

اما داستان جانبداری شورای نگهبان از محمود احمدی نژاد به همین جا ختم نشد. خرداد ماه امسال محمود احمدی نژاد در واکنش به تهدید علی لاریجانی رئیس مجلس ایران در زمینه افشای تخلفات دولت از قانون، نامه ای به احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نوشته و سه قانون مصوب مجلس را خلاف قانون معرفی کرده است.

این نامه در اصل بیشتر شبیه به شکایت نامه ای بود که رئیس دولت دهم از مجلس شورای اسلامی به یکی از بزرگترین حامیان خود تقدیم می کرد.

هر چند که در این مورد شورای نگهبان ترجیح داد که طرف مجلس شورای اسلامی را بگیرد و دولت را موظف به اجرای قوانین بکند اما چندی بعد و بر سر مساله " مصوبه دانشگاه آزاد" این کم لطفی اش را جبران کرد و مصوبه مجلس شورای اسلامی که بر خلاف نظر دولت بود را رد کرد.

نهادی برای بررسی مصوبات

شورای نگهبان نهادی قانونی است که  از همان روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی آغاز به کار کرده است.

دوازده نفری که در این نهاد هستند موظف به بررسی طرحها و لایحه های تصویب شده درمجلس هستند که با شرع و قانون اساسی مغایرت نداشته باشد.

 البته بررسی  سابقه تمام کاندیداهای مجلس ،ریاست جمهوری، خبرگان  نیز بر عهده این نهاد است که با گذشت سالها تاثیر فکر سیاسی این اعضا از روی کسانی که صلاحیتشان در شورای نگهبان تائید نمی شد قابل درک است. گرایش سیاسی که اعضای این نهاد اصرار دارند تا بگویند هیچ تاثیری بر تصمیم گیری های کلانشان ندارد.

با این همه ، این مسئولیتها بر عهده نهادی است که دبیر آن به صراحت اعلام می کند که "شاخص های وجودی احمدی نژاد را می پسندم" و نمایندگان مجلسی که با میر حسین موسوی و مهدی کروبی دیدار کرده اند در خطر این قرار دارند که شورای نگهبان صلاحیتشان را برای دور بعد تائید نکند.


"مینو طباطبایی"

0 comments:

ارسال یک نظر