نگرانی‌ درباره سلامت زندانیان جدی است؛ اخبار گوناگون از شدت یافتن بیماری زندانیان

تغذیه نامناسب و ناکافی، شلوغی فضا و واگیری بیماری‌ها، استرس و اضطراب مداوم از یک سو و عدم درمان کامل و صحیح زندانیان بیمار از سوی دیگر موجب شده تا هر روز خبری از اوج گرفتن بیماری یک زندانی منتشر شود.

به گزارش جرس، مهدی محمودیان روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی چند شب پیش در زندان، دچار اختلال تنفسی و بیهوشی موقت شد.

وی که بیش از هفت ماه است که در زندان به سر می‌برد پیش از این نیز از بی توجهی مسئولان زندان به سلامت خود گلایه می کرد.

محمودیان دو ماه پیش به عفونت ریوی مبتلا شد اما ماموران زندان با وجود آگاهی از این موضوع او را با لباس غیر کافی در هوای سرد نگه داشتند.

از سوی دیگر، مسعود باستانی روزنامه‌نگاری که بیش از یک سال است در زندان به سر می‌برد، مدتی است از دندان درد شدید رنج می‌برد.

شب گذشته، درد دندان وی شدت گرفته و ناله‌های وی موجب بی‌خوابی زندانیان دیگر شده است؛ با این حال مسئولان زندان رجایی شهر از فرستادن وی نزد پزشک خودداری کردند.

ابتلای یکی از زندانیان بند 350 به بیماری گال
به دلیل شرایط نامناسب و اسفناک بهداشتی در بند ۳۵۰ از ماه‌های گذشته علایم بیماری خطرناک پوستی گال در این بند مشاهده شده و رییس بند به رغم خواست مکرر زندانیان سیاسی از سمپاشی بند اجتناب کرد.

اجتناب وی باعث شد تا محسن جعفری یکی از زندانیان اعتراضات خیابانی پس از انتخابات در هفته گذشته به گال که یکی از شدیدترین بیماری‌های پوستی است، مبتلا شود.

دانشجونیوز خبر می‌دهد که یکی از زندانیان سیاسی در گفتگو با خانواده اش وضعیت محسن جعفری را به شدت نگران کننده، توصیف کرده و گفته است که مسئولان زندان از رسیدگی پزشکی به وی خودداری می کنند.

این بیماری پوستی، به سرعت منتشر می‌شود و با توجه به حضور تمام مدت زندانیان در کنار هم، در صورت عدم مداوای سریع و کامل، بیم آن می‌رود که این بیماری در میان تمام زندانیان این بند واگیر پیدا کند

جلو گیری عامدانه از دسترسی زندانیان به مداوای پزشکی

شرایط نگهداری زندانیان نقض الرامات قانونی ایران به عنوان امضا کننده میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی است.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید: ایران زندانیان عقیدتی را با نگهداری در سلول های پر ازدحام و غیر بهداشتی و شیوع انواع بیماری‌ها، کم غذایی و عدم دسترسی به مداوای پزشکی، هدف قرار داده است.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر بیش از صد زندانی عقیدتی پس از انتخابات در بند ۳۵۰ زندان اوین در شرایط آلوده؛ هوای بد و غذای بدون کیفیت نگهداری می شوند و مقامات زندان و وزارت اطلاعات مکرر مانع دسترسی آن ها به مداوای مناسب پزشکی می شوند.

تعدادی از این زندانیان در بند ۳۵۰ و سایر بندهای زندان اوین بخاطر شرایط غیر بهداشتی دچار بیماری های سختی شده اند که می توان به ضیا نبوی؛ پیمان کریمی آزاد؛ حمزه کرمی و مجید توکلی اشاره کرد.

0 comments:

ارسال یک نظر