عفو بین‌الملل: ایران اتهامات وارده علیه عمادالدین باقی را پس بگیرد

به دنبال آزادی عمادالدین باقی از زندان به قید وثیقه در روز چهارشنبه، عفو بین الملل از مقامات ایرانی خواسته است تا همه اتهامات وارده علیه این روزنامه نگار برجسته و فعال حقوق بشر را پس بگیرند.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، با وجود رهایی از زندان، او در حال حاضر با اتهاماتی عنوان شده نظیر "تبلیغ علیه نظام" و "تبانی برای ارتکاب عمل علیه امنیت ملی" مواجه است.

از اتهامات عنوان شده علیه وی انجام مصاحبه با منتقد دولت و از روحانیون ارشد مرحوم آیت الله منتظری در دو سال پیش بوده است.

حسیبه حاج سهاوی معاون سازمان عفو بین الملل در امور خاورمیانه و شمال شرق آفریقا می گوید: آزادی عمادالدین باقی گام کوچکی است به سوی پایان دادن به بی عدالتی اما متاسفانه هنوز صدها تن دیگر در زندان به سر می برند و باقی هنوز هم ممکن است به زندان بدنام اوین بازگردانده شود، جاییکه تعداد زیادی از فعالان حقوق بشر در آنجا نگهداری می شوند.

او می‌افزاید: اما عمادالدین باقی ، بارها بخاطر فعالیتهای خود زندانی و آزاد شده است، این شرایط باید لغو و کلیه اتهامات عنوان شده علیه او باید پس گرفته شود.

حسیبه حاج سهاوی می گوید: سرکوب مقامات ایرانی در مورد روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر پس از انتخابات بحث برانگیز سال ۲۰۰۹، تلاش برای سرکوب همه منتقدان و سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق آنها و آزار و اذیتشان آشکار ، اما محکوم به فناست.ایران باید به آزار مدافعان حقوق بشر و اعلام جرم علیه آنها پایان دادن دهد

عمادالدین باقی در روز بعد از تظاهرات ضد دولتی در روز عاشورا که در تهران و دیگر شهرستان‌ها در دسامبر ۲۰۰۹ برگزار شد، دستگیر شد.

وی قرار است در تاریخ هفتم جولای به دلیل اتهامات دیگری در دادگاه حاضر شود. اتهامات دیگری نیز علیه وی در حال بررسی است که در صورت محکوم و زندانی شدن، سازمان عفو بین الملل او را زندانی عقیدتی به حساب می آورد.

0 comments:

ارسال یک نظر