کاهش پانصد هزار بشکه ای تولید نفت ایران

در حالیکه مدیر عامل جدید شرکت ملی نفت ایران از حفظ ظرفیت تولید نفت کشور سخن گفته و به آن متعهد شده بود، آخرین گزارش ها از کاهش تولید نفت ایران در خرداد ماه سال جاری به سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه حکایت دارند، که این رقم کاهشی ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نسبت به پنج سال قبل یعنی در سال ۸۴ می باشد.

به گزارش آفتاب نیوز، احمد قلعه بانی مدیر عامل جدید شرکت ملی نفت ایران یکی از اهداف شرکت متبوعش را حفظ ظرفیت ۴ میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه‌ای نفت اعلام کرده و تاکید نموده بود "در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است ظرفیت تولید نفت ایران به ۵ میلیون و ١۵۰ هزار بشکه افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، میزان تولید نفت ایران در سال ۸۴ معادل ۴ میلیون و ١۰۶ هزار بشکه در روز بوده و این میزان تولید از سال ۸۷ به کمتر از ۴ میلیون بشکه در روز رسید و این روند همچنان ادامه دارد.

ایران سال‌هاست قصد دارد ظرفیت تولید نفت خود را به بیش از ۵ میلیون بشکه برساند اما هنوز نتوانسته است به توفیقی در دستیابی به این هدف دست یابد.

گزارش مذکور می افزاید "به گفته کارشناسان، مخازن ایران در میانسالی قرار دارند و نیمه عمرشان سپری شده است از این رو نگه داشتن ظرفیت تولید این مخازن خود سرمایه‌گذاری‌های جدید را می‌طلبد. ایران طی سال‌های اخیر به دلیل رویارویی با ترحیم‌های تحمیلی همواره با مشکل سرمایه‌گذاری در صنعت نفت خود روبرو بوده است از این رو به دلیل نبود امکان سرمایه‌گذاری مشکلاتی در این عرصه بروز کرده است.

وزیر نفت ایران اعلام کرده بود برای دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه ایران طی پنج سال آینده به دویستمیلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است ایران در صورت تداوم روند کنونی، تا پنج سال آینده ۷۰۰ هزار بشکه از ظرفیت تولیدش کاسته خواهد شد و میزان تولید کشور به سه میلیون و ٣۰۰ هزار بشکه محدود می‌شود.

با وجود تاکیدات اخیر معاون وزیر نفت ایران مبنی بر تثبیت تولید در حد چهار میلیون و ٢۰۰هزار بشکه، آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد در خرداد ماه امسال میزان تولید نفت ایران به سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه محدود شده است.

آخرین خبر از بازار جهانی نفت نیز حکایت از آن دارد که بهای هر بشکه نفت خام در پایان معاملات روز گذشته (سه‌شنبه هشتم تیر) بازار نیویورک، با بیش از دو دلار کاهش، به ۷۵ دلار و ۹۴ سنت رسید.

0 comments:

ارسال یک نظر