درخواست دانشجویان و اساتید: احسان عبده تبریزی را آزاد کنید

احسان عبده تبریزی دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه دورهام انگلستان است که در تعطیلات کریسمس برای دیدار با خانواده خود به ایران بازگشت، اما در فرودگاه امام خمینی  پاسپورتش توقیف و سپس در دی‏ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد .

با وجود گذشت نزدیک به شش ماه از بازداشت احسان عبده تبریزی او همچنان بلاتکلیف در بند امنیتی (209) وزارت اطلاعات به سر می برد. به گفته دکتر حسین عبده تبریزی پدر وی با وجود "اتمام" بازجویی ها معلوم نیست چرا اقدامی برای به جریان انداختن پرونده احسان در دادگاه و یا برای آزادی اش به قید وثیقه کاری انجام نمی شود.

برخی از آگاهان با توجه به مواضعی که دادستان تهران وبعضی از مقامات رده بالای قوه قضائیه در یکی دو هفته اخیرگرفته اند ،می گویند بین وزارت اطلاعات و قوه قضائیه بر سر چگونگی برخورد با زندانیان سیاسی دستگیر شده در حوادث پس از انتخابات ، اختلاف نظر وجود دارد . اختلاف بین این نیروها و افراد موثر بر سر زندانیان سیاسی، وضعیتی را بوجود آورده که تنها منجر به طولانی شدن بلاتکلیفی زندانیان سیاسی ، افزایش نگرانی خانواده های آنها و در برخی موارد افزایش فشار بر زندانیان ، شده است .

گفتنی است حسین عبده تبریزی پدر احسان یکی از منتقدان سیاست های اقتصادی دولت احمدی نژاد و دبیرکل اسبق بورس تهران و هم چنین مدیرمسوول روزنامه توقیف شده سرمایه است که بارها با نقدهای جامع در روزنامه سرمایه واکنش های دولتیان را برانگیخته بود. او از جمله 70 اقتصاد دانی بود که در نامه هایی سرگشاده رفتار و عملکرد اقتصادی دولت را به نقد کشیده بودند.

از سوی دیگر همکاران و هم دانشگاهیهای احسان عبده تبریزی در دانشگاه اسکس جایی که وی در آن فوق الیسانس را خوانده بود امضای طوماری برای آزادی او را با موفقیت به پایان رساندند ، طوماری که بلافاصله با واکنش "تهدید" آمیز سفارت ایران مواجه شد که آنان را از دخالت از مسائل داخلی ایران منع می کرد.

بعد از مدتها سکوت تامل برانگیز سرانجام، اساتید دانشگاه دورهام از اقدام اسکس پیروی کردند ، اما دانشگاه به کارمندانش اخطار داد که می توانند فقط در صورت شخصی این طومار را امضا کنند و اطمینان دهند که سکوت دانشگاهی در این مورد پیگری شود کاری که کاملا در "تضاد" با اقدام آکسفورد برای محمدرضاجلایی پور بوده است. این واکنش های متفاوت دو دانشگاه انگلیسی نسبت به بازداشت دو دانشجوی ایرانی موجی از اعتراضات هم دانشگاهی های احسان عبده تبریزی را بهمراه داشته و آنها خواستار پیگیری جدی تر مسئولین دانشگاه دورهام نسبت به وضعیت دانشجوی در بند خود شدند.

یکی از دانشجویان دکترای دانشگاه دورهام  و هم دانشگاهی احسان عبده تبریزی در خصوص وضعیت نگران کننده او در زندان با "جرس" به گفتگو پرداخته است.متن کامل این گفتگو در پی می آید:

آیا اطلاعی از آخرین وضعیت آقای احسان عبده تبریزی دارید؟

آخرین اطلاعی که از وضعیت ایشان داریم از طریق نامه سفارت ایران است که در جواب طومار دانشگاه اسکس نوشته. دانشگاه اسکس جایی است که احسان در آن تحصیلات فوق لیسانس خود را در رشته تاریخ به پایان رسانید.قابل توجه آنکه اساتید دانشگاه اسکس در مقایسه با اساتید فعلی احسان در دانشگاه دورهام توجه و اهتمام بیشتری نسبت به وضعیت وی داشته اند. به عنوان مثال استاد راهنمای ایشان در دورهام آقای دکتر کالین ترنر تا  کنون نسبت به خبر دستگیری احسان هیچگونه واکنش علنی از خود نشان نداده است. شما این عکس العمل را مقایسه کنید با واکنش صحیح و بجای اساتید آکسفورد در مورد محمدرضا جلایی پور تا معیار صحیحی در خصوص توجه دانشگاه دورهام نسبت به وضعیت دانشجوی خود بدست تان بیاید.

 به عنوان نمونه نگاه کنید به نامه خانم  پرفسور مارگرت مک میلان  خطاب به رهبر ایران، در این نامه که بلافاصله پس از دستگیری مجدد محمد رضا جلائی پور نوشته شده است، مدیر کالج سنت آنتونی آکسفورد رسما از رهبر ایران میخواهد که آزار و اذیت محمد رضا و همسر شان پایان پذیرد، این در صورتی است که دانشگاه دورهام تا هین سه روز پیش  از تایید علنی دستگیری احسان طفره میرفت و تنها زمانی حاضر به صدور بیانه گشت که خبرنگار گاردین پیگیر ماجرا   شد.

آیا خانواده احسان موفق به ملاقات با او شده اند؟ و از نظر جسمی و روحی در چه شرایطی قرار دارد؟

در آخرین دیدار حضوری آنهم از پشت شیشه که احسان با پدر و مادرش داشت طبق گفته خانواده حدود بیست کیلو وزن کم کرده بود ولی از روحیه خوبی برخوردار بود. احسان فردی است خصلتا آرام ، متین  و بسیار مودب. او زبان ادیبانه خاص خود را دارد که بیشتر به فارسی کهن می ماند تا فارسی امروزی  و بعضا به همین دلیل باعث شوخی دوستان با او می شد. احسان یک تاریخدان برجسته است که چند سال پیش روزنامه همشهری درمورد او چنین نوشته بود: "احسان عبده تنها فرزند حسين عبده تبريزي، تاريخ  دان جوان و متبحري ست. شايد بايد كار نگارش داستان اين دوران را به او و به تاريخ سپرد.  "

http://www.hamshahrionline.ir/NEWSPAPER-ARCH/vijenam/mah/1384/840908/page3.htm

سوال اینجاست که  مسئولین محترم قوه قضائیه می خواهند حدیث نیک و بد ما انسانهای خاکی به چه سان در دفتر زمانه نوشته شود؟ آیا اینگونه برخورد با یک جوان محقق و ادیب ،شایسته "اعتبار" دستگاه  قوه قضاییه است؟

وضعیت پرونده احسان در چه مرحله می باشد و آیا وکیل او دسترسی و اطلاع از وضعیت حقوقی اش دارد؟

بر اساس نامه سفارت  اتهامات احسان  اقدام علیه امنیت ملی و آسیب رسانی به اموال عمومی عنوان شده است که خانواده و دوستان احسان هردو اتهام را مردود می دانند.

شما به عنوان هم دانشگاهی او اطلاعی از وضعیت تحصیلی اش دارید؟

احسان سال آخر دوره دکتری خود را طی می کرد. تز ایشان تحقیق در باره "تیپولوزی روحانیت دوران مشروطه" بود. او دانشجویی با استعداد و سخت کوش بود. اگر به زندان نیافتاده بود بایستی در این ایام  سرگرم تهیه مقدمات دفاعیه دکترایش می شد.

آیا دانشگاه و مدیریت دانشگاه محل تحصیل احسان مساعد تی در خصوص وضعیت وی انجام داده اند یا برنامه ای درنظر دارند؟

 دانشگاه دورهام با تاخیر بسیار آنهم با اکراه و گذرا به مسئله  پرداخت  و از زمانی هم  که به ادعای خودشان اقداماتی را  شروع کردند از اطلاع رسانی به هنگام به افکار عمومی در باره پیشرفتهای احتمالی در پیگیری هایشان خود داری می کنند. در کل تعداد کثیری از دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی دانشگاه دورهام عملکرد دانشگاه  در این مورد را بسیار ضعیف ارزیابی می کنند.

آیا خانواده آقای عبده تبریزی اطلاع دارند که اساتید دانشگاه دورهام  طوماری را برای آزادی ایشان امضاء کرده اند؟ و واکنش آنها چه بوده و این اقدام چه تاثیری بر وضعیت احسان عبده تبریزی و خانواده ایشان گذاشته است؟

 تا جایی که ما می دانیم پدر احسان هیچگاه مخالفتی با کمپینی که دوستان احسان برای آزادی ایشان به را ه انداخته اند ابراز نداشته اند. البته سکوت نسبی ایشان با توجه به وضعیت داخل ایران قابل درک است. ضمنا در مورد طومار باید به این نکته توجه داشت که دانشگاه دورهام هیچگاه به اساتید اجازه نداده که از شخصیت حقوقی خود برای امضای نامه  استفاده کنند بنابراین امضا کنندگان عریضه دورهام فقط  به اعتبار شخصیت حقیقی خود اجازه امضای این نامه را دارند.

در آینده چه انتظاری از دانشگاه برای پیگیری وضعیت دانشجوی خود دارید؟ و آیا اینگونه اقدامات یا اقدامات مشابه می تواند در بهبود وضعیت پرونده احسان موثر باشد؟

باید توجه داشته باشیم که دانشگاه دورهام  از سطح بالایی از روابط  ظاهرا آکادمیک با موسسات داخل ایران برخوردار است.  به عنوان مثال، همین دو هفته پیش کنفرانس سه روزه ای تحت عنوان شیعه شناسی با محوریت حوزه علمیه قم و کالج اسلامی لندن در دپارتمان دولت و روابط بین الملل دانشگاه دورهام برگزار شد که عده ای از روحانیون نزدیک به حاکمیت از جمله حجه الاسلام معزی رئیس مرکز اسلامی لندن، آیت الله محسن اراکی نماینده مجلس خبرگان، و آقای محمود محمدی عراقی داماد آیت الله مصباح یزدی در آن حضور داشتند.

http://www.dur.ac.uk/dgi/dgievents/?eventno=7630

همچنین دپارتمان باستان شناسی دانشگاه دورهام روابط گسترده علمی و کاری با سازمان میراث فرهنگی دارد. بنابراین می توان گفت که دانشگاه دورهام با ایران داری روابط دوستانه ای است. طبیعتا این روابط ملزوماتی دارد. از جمله اینکه دوستی باید دو طرفه باشد. این که نمی شود یک طرف از همه امکانات طرف دیگر برخوردار باشد و در عین حال نسبت به دانشجوی آن دانشگاه بی مهری کند. طبیعتا در چنین حالتی کمترین انتظار از دورهام تعلیق روابط کاری با موسسات نزدیک به دولت است تا آزادی احسان محقق شود.


"مژگان مدرس علوم"

0 comments:

ارسال یک نظر