وکیل سارا توسلی: حکم هیچ تناسبی با اتهام موکل من ندارد

بنابر رای شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی عباس پیربابایی ، دکتر سارا توسلی به اتهام حضور کوتاه مدت در حوادث عاشورا و حضور در منزل شهید موسوی و تسلیت به خانواده این شهید به شش سال زندان و 74 ضربه شلاق  محکوم شد. 

ساراتوسلی در پی حوادث انتخابات در تاریخ 13 دیماه بازداشت شد و مدت 50 روز در بند 209 زندانی بود.

 دکتر سارا توسلی استاد دانشگاه و عضو هیات علمی و فرزند مهندس محمد توسلی رئیس دفتر سیاسی و عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است.

فریده غیرت وکیل سارا توسلی در گفتگو با جرس درباره حکم و موارد اتهامی  موکل خود چنین می گوید:               

 این باعث تعجب خود من هم بوده است. البته حکم هنوز قطعی نیست که ما بخواهیم جزئیات حکم را بیان کنیم ولی فعلا حکم که در مرحله بدوی صادر شده است بسیار حکم سنگینی است و اصلا تناسبی بین اتهامی که به ایشان وارد شده با حکمی که صادر شده وجود ندارد . و این باعث تعجب من هم که وکیل ایشان هستم شده است. چون من  پرونده های دیگری هم داشته ام و در مقایسه با دیگران حکم بسیار سنگینی است.  ایشان هیچ فعالیت سیاسی نداشته و ندارد . اگر ایشان عضو نهضت آزادی بود یا عضو حزبی بود در خوب و بد این حکم می شد وارد بحث شد. ایشان خانمی است که یک شخصیت علمی دارد و ایشان مطلقا فعالیت حزبی یا سیاسی نداشته اند. ایشان شخصیت علمی است و تمام وقتش صرف مسائل علمی و خانوادگی است. ایشان دو فرزند دارد  و استاد دانشگاه و دکتر دندانپزشک است . ایشان پدر و همسرشان شخصیت سیاسی است ولی خودشان مطلقا فعالیت سیاسی نداشته اند.                                                 

 فریده غیرت  که وکالت مهندس طاهری را نیز عهده دار است در مقایسه احکام این زوج می گوید : همسر ایشان مهندس طاهری از اعضای نهضت آزادی است و به 3 سال حبس محکوم شده اندو این حکم به مراتب کمتر از حکمی است که به خانم توسلی داده اند. و این حکم در مرحله تجدیدنظر است. این باعث تعجب و حیرت من است که همسر خانم توسلی که فعال و عضو یک حزب سیاسی است حکمی سبک تر از خانم توسلی بگیرد.                                                                                                  .

خانم غیرت در ادامه با توصیف شخصیت و رمینه فعالیت موکلش تاکید می کند : سارا توسلی مطلقا فعالیت سیاسی نداشت این را با اطلاع کامل می گویم. ایشان یک خانم معتقد، مومن و متعهدی است که فعالیت دانشگاهی و طبابت و مسائل خانوادگی اش را داشته است . تنها دو اتهام برای ایشان در دادگاه مطرح شد. حضور در تجمع روز عاشورا و دیدار با مهندس موسوی و خانم رهنورد در پی شهادت خواهرزاده جناب مهندس، کل اتهامات خانم توسلی این دو مورد بوده است . البته  ایشان روز عاشورا به همراه همسرش وارد میدان ولیعصر شده و در اندک زمانی هم برگشته است و حتی حضور موثر در آنجا نداشته و چنین حکم سنگینی حیرت آور است و من تقاضای تجدیدنظر خودمان را مطرح می کنم و امیدواریم مورد توجه قرار گیرد. .                                                    

 خانم غیرت که تاکنون وکالت بسیاری از اعضای نهضت آزادی و فعالان سیاسی را برعهده داشته است درباره ارتباط میان پرونده توسلی و همسرش با فشار بر سخنگوی نهضت آزادی  چنین  توضیح می دهد : من به صورت مستقیم نمی توانم بگویم که فشار به خانواده مهندس توسلی که در پی دستگیری دو دختر ایشان، سارا و لیلا و تنها داماد وی، به منظور فشار بیشتر بر شخص مهندس توسلی است اما در عین حال نمی توانم آن را  رد کنم. طبیعی است وقتی دو دختر یک خانواده  تحت چنین محاکمه ای سنگینی قرار می گیرند  فشار شدیدی به خانواده وارد می شود . این قابل رد نیست و این فشاری است که در این شرایط به مهندس توسلی وارد شده است..                           

فریده غیرت همچنین درباره وضعیت لیلا توسلی دختر دیگر خانواده می گوید: لیلا هنوز محاکمه نداشته  و دادگاه ایشان قرار هست برگزار شود . ایشان محاکمه  در شعبه ای دیگری خواهند داشت. دادگاه خانم سارا توسلی در شعبه 26 دادگاه انقلاب به ریاست جناب پیربابایی برگزار شد. دادگاه لیلا توسلی در شعبه دیگری  در تیرماه برگزار می شود اما تاریخ قطعی آن مشخص نشده است.                                                                                    .

 وکیل خانواده توسلی در پایان با اشاره به اینکه هنوز تقاضای تجدیدنظر برای حکم سارا توسلی نداشته است تاکید می کند که از تمام توان و اختیار و امکاناتی که در کسوت یک وکیل دارد با ادله قانونی و اجتماعی موثر تقاضای تجدیدنظر را تقدیم دادگاه خواهد کرد و امیدواراست این درخواست مورد توجه قرار گیرد..                                     

لازم به ذکر است حکم خانم دکتر سارا توسلی قطعی نیست و تا وقتی قطعی نشده قابل اجرا نمی باشد.                                  

(فرزانه بذرپور؛ جرس)

0 comments:

ارسال یک نظر