اتهام تازه احمدی نژاد به مجلس؛ تصویب قوانین خلاف شرع

محمود احمدی نژاد روز گذشته در دیدار با برخی از نمایندگان مجلس و در پاسخ به اعتراض آنها در خصوص اجرای قوانین از سوی دولت، مجلس را متهم کرد که قوانین خلاف شرع تصویب می کند. احمدی نژاد با بیان اینکه مجلس ۱۳۰ قانون مغایر شرع و قانون اساسی تصویب کرده تاکید کرد:" مجلس می گوید ما قانون خلاف شرع و خلاف قانون اساسی تصویب می کنیم و مجمع تشخیص مصلحت نظام تکلیف آن را روشن می کند."

این تازه تری رویارویی دولت محمود احمدی نژاد و مجلس هشتم است. در واقع از زمان شکل گیری مجلس هشتم، نمایندگان اصولگرای این مجلس با عبرت گرفتن از نحوه رفتار دولت با مجلس هفتم مشی صریح تری با دولت اتخاذ کردند. در زمان مجلس هفتم نمایندگان اصولگرای آن تمام همت خود را مصروف همکاری با دولت کردند اما هر بار که مشکلی ایجاد می شد، رئیس جمهور در صداوسیما و یا در سخنرانی های عمومی ، مجلس را مقصر کاستی ها معرفی می کرد.

احمدی نژاد در جلسه روز گذشته خود با نمایندگان عضو کمیسیون اصل 90 موارد دیگری از گلایه های خود را نیز مطرح کرد و از جمله به ماجرای گم شدن یک میلیارد دلار اشاره کرد، مبلغی که در زمان مجلس هفتم رخ داده بود و مورد اغماض و غفلت نمایندگان مجلس دور قبل واقع شده بود.

رئیس دولت دهم گفته است که مطرح شدن موضوع گم شدن یک میلیارد دلار در زمان انتخابات ضربه سهمگینی به دولت بوده است. وی تاکید کرد که از علی لاریجانی توقع نداشته است که بر موضوع گم شدن یک میلیارد دلار صحه بگذارد.

بنا بر گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال ۱۳۸۵، بخشی از درآمدهای نفتی  باید به خزانه واریز می شد اما بنابر گزارش دیوان محاسبات وابسته به مجلس این درآمد که یک میلیارد و ۵۶ میلیون دلار بوده، به خزانه واریز نشده است.

اما گلایه های احمدی نژاد به همین موضوعات ختم نشد چرا که او همچنین از طرح سئوال نمایندگان از وزرا انتقاد کرد و گفت "بخش عمده ای از وقت موثر وزرا گرفتار پاسخگویی به استیضاح و سئوال نمایندگان می شود." او همچنین گفت : "کسی (نماینده ای) با شش هزار رای نماینده شده خود را مصون و مبرا و نماینده مردم می داند اما خود این فرد، رئیس جمهور را با بیش از ۲۴ میلیون رای نماینده ملت نمی داند."

حضور سرزده در مجلس
عمده اختلافات دولت و مجلس اصولگرا را مباحث اقتصادی و در صدر آن لایجه هدفمند کردن یارانه ها تشکیل می دهد. گرچه مدارک برخی از وزرا همچون کردان و رحیمی و یا مواضع رحیم مشایی و حمایت های بی دریغ احمدی نژاد از رئیس دفتر خود نیز میدان هایی از جدال را در پیش روی این دو قوه گذاشت.

روز 12 آبان سال گذشته و در پی بالاگرفتن اختلافات دولت و مجلس، محمود احمدی نژاد به طور سرزده وارد بهارستان شد و از علی لاریجانی درخواست وقت برای سخنرانی برای نمایندگان مجلس و دفاع از لایحه پیشنهادی خود شد. اما گویا دلخوریهای لاریجانی از اقدامات و مواضع احمدی نژاد آنقدر زیاد بود که رئیس مجلس، در پی اصرار احمدی نژاد برای سخنرانی خطاب به وی بگوید: "شما می توانید طبق قانون اساسی در مجلس صحبت کنید اما این صحبت باید بر اساس درخواست قبلی که به هیئت رئیسه می دهید باشد تا برای شما بر اساس آن درخواست وقتی در نظر گرفته شود." و تنها پس از پادرمیانی های باهنر و میرتاج الدینی بود که میکروفن مجلس برای رئیس دولت روشن شد. احمدی نژاد هم از فرصت استفاده کرد و نمایندگان را تهدید کرد که اگر لایجه را آنگونه که او می خواهد نمایندگان تصویب نکنند، لایحه را پس خواهد گرفت. لاریجانی هم پس از سخنان احمدی نژاد برنامه اقتصادی او را مغایر با قانون اساسی دانست.

این کشمکش اما همچنان ادامه یافت تا آنکه احمدی نژاد در یکی از آخرین روزای سال 88 در یک برنامه تلویزیونی خواستار برگزاری یک رفراندوم برای اجرا و یا عدم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها شد. مووضعی که با مخالفت رهبری مواجه شد. رهبری از دولت خواست تا قانون را رعایت کند و از مجلس نیز درخواست کرد تا به دولت کمک کند.

تخلفات دولت : 54 درصد در سال 86 ، 72 درصد در سال 87!

در حالی که محمود احمدی نژاد مجلس را به بیش از 130 مورد تخلف متهم کرده است که بر اساس گزارش تفریغ بودجه 86 که از سوی دیوان محاسبات تهیه و در مجلس قرائت شد، دولت بيش از 1460 تخلف و جمعا 54درصد تخلف در اجراي بندها و تبصره‌هاي قانون بودجه 86 داشته است و "مي‌بايست درباره دلايل وقوع چنين تخلفاتي توضيح بدهد."

روز 26 فروردین ماه سال گذشته که این گزارش در مجلس قرائت شد البته نمایندگان دولت با فریاد و هیاهو مخالفت خود را با نشان دادن ضعف دولت نشان دادند. از جمله کوچک زاده یکی از شاخص ترین نمایندگان حامی دولت در سخنانی عملکرد رئیس دیوان محاسبات را تحت تاثیر "این و آن" دانست. علی لاریجانی اما برای اثبات استقلال و البته اختلافش با عملکردهای اشتباه دولت، در پاسخ به کوچک زاده گفت: اتهام به ريیس دیوان محاسبات درست نیست. مجلس با رای بالا به وی رای داد و اینکه «به تمایل این و آن» کاری انجام شود، یعنی چه؟ شما مي‌خواهید یک دستگاه نظارتی را به خاطر یک مورد زیر سوال ببرید که کار درستی نیست. ما از دیوان محاسبات به خاطر عملکردش تشکر مي‌کنیم.

در خصوص بودجه سال 87 نیز رئيس و معاونان ديوان محاسبات در كميسيون برنامه و بودجه روز 21 فروردین ماه گذشته گزارشی دادند که بر طبق آن دولت 72 درصد تخلف در اجرای برنامه ها داشت. موسی الرضا ثروتی رئیس دیوان محاسبات در آن روز گفت : قانون بودجه 87، شامل 58 بند و جزء بوده كه در 42 بند و جز‌ء آن يعني معادل 72 درصد از بندها، شاهد عدم رعايت احكام قانون بودجه هستيم كه تخلفات نسبت به سال 86، 33 درصد افزايش داشته است.

موسوی : روش احمدی نژاد دیکاتوری است
میرحسین موسوی از رهبران جنبش سبز در شب مناظره داغ خود با رئیس دولت سیاست های اقتصادی دولت را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: شما کشور را به خطر بردید، این انحلال شورای پول و اعتبار، بانک ها را به حیاط خلوت شما تبدیل کرده است.

وی با طعنه به احمدی نژاد گفت: روش شما قجری است، دست در کیسه می کنید و هر جور که دلتان می خواهید خرج می کنید . میرحسین موسوی تاکید کرد: 4 سال است که دارم می شنوم که تمام کشورها در حال فروپاشی است.

موسوی همچنین در آن مناظره خطاب به احمدی نژاد تاکید کرد که :" روش تان به دیکتاتوری می رود." و گفت: شما رای خود را به مجمع تشخیص مصلحت و مجلس ترجیح می دهید."

اگر آقای خامنه ای نبود، وزرا رای نمی آوردند
یکی از خبرهای مهمی که سال گذشته منتشر شد، سخنی از محمدرضا باهنر بود که به روشنی نشان از عمق اختلافات دولت و مجلس می داد. روز 13 شهریور سال گذشته باهنر در کسوت نایب رئیس مجلس در گردهمایی انجمن اسلامی مهندسین گفت :" "در زمان شمارش آرا فضا را این طور می شد دید که اگر توصیه رهبری نبود، احتمال داشت که هشت تا نه نفر از وزرا رای نیاورند و این آغاز خوبی برای دولت نبود." به گفته وی"تیزبینی رهبری باعث شد که چنین اتفاقی نیفتد و در مجلس، تغییر تحلیل ایجاد شود."

پیش از انتشار این سخنان و مشخص شدن نقش رهبری در موفقیت وزرای پیشنهادی دولت خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت با انتقاد از باهنر، توکلی و برخی دیگر از چهره های اصلی و در عین حال منتقد دولت نوشته بود که انتقادات آقای باهنر از "اصول اساسی دولت" و پیش بینی اینکه نزدیک به پنج وزیر رای اعتماد نخواهند گرفت، باعث تعجب همفکران او شده بود.

 این رسانه اینگونه وانمود کرده بود که رای نمایندگان به وزرا نتیجه صلاحیت آنها و پشتیبانی نمایندگان مجلس از تصمیمات دولت است، موضوعی که با مشخص شدن حمایت رهبری و فرمان وی به مجلس، حمایت مجلس از دولت یکبار دیگر زیر سئوال رفت.

(فرهمند علیپور؛ جرس)

0 comments:

ارسال یک نظر