سخنان بسیار مهم آقای موسوی در دیدار با جمعی از خانواده های شهدا و ایثارگران

به گزارش خبرنگار کلمه مهندس میرحسین موسوی در آستانه سوم خرداد، سالروز آزاد سازی خرمشهر با جمعی از خانواده های شهدا و ایثارگران دیدار و گفتگو كرد.
 
نخست وزیر دوران دفاع در این دیدار ضمن تشكر از حضور خانواده های شهدا و ایثارگران آنها را كسانی دانست كه تجربیات بسیار گرانباری از مقاومت ملت ایران داشته اند. وی خانواده های شهدا ، ایثارگران و رزمندگان دفاع مقدس را شاهدان یك اتفاق بزرگ در كشور دانست و تاكید كرد: خانواده های شهدا هستند كه از دفاع مقدس و از اینكه بر ما چه گذشت شهادت می دهند.
 
میرحسین موسوی ادامه داد: خود این شهادت نقشی تعیین كننده در سرنوشت آتی كشور ما دارد. من فكر می كنم این صرف حكایت یك حدیث ، روضه خوانی و امثال اینها نیست بلكه شهادت تبدیل به یك عنصری جهت آگاهی دادن به ملت و داوری های مردم تبدیل شده است.
 
دفاع از دستاوردهای انقلاب
موسوی اضافه كرد: منتها به دلیل اینكه نظام ما نام اسلام را بر خود دارد چنانچه عملش مطابق اسلام نباشد اسلام هم زیر سئوال می رود و دستاوردهای اول انقلاب هم زیر سئوال می روند که در این شرایط دفاع كردن از دستاوردهای اول انقلاب كمی دشوار تر از سابق است . اگر در قدیم مردم با یك اشاره قانع می شدند در حال حاضرتوضیحات بیشتری باید داده شود تا مردم درك كنند كه آن زمان فضا به چه شكلی بود.
 
نخست وزیر دوران دفاع با اشاره به خرداد ماه و سالگرد رحلت بینانگذار جمهوری اسلامی گفت: خیلی كوتاه می شود گفت آنجه كه در طول 8 سال دفاع مقدس مردم را قادر كرد كه در مقابل آن همه توطئه ها و دسیسه ها و دشمنی ها بایستند گفتمانی بود كه همه ملت را دور خود جمع كرد و اینگونه نبود كه فقط نیروهای نظامی جدا از مردم به مقابله با دشمن بپردازند . وی ادامه داد : این مقاومت و استقبال و ایمان مردم بود كه ما را قادر كرد كه در این جنگ بایستیم.
 
میرحسین موسوی با بیان اینكه دفاع مقدس تجربه ای ارزشمند برای نسل های آتی كشور محسوب می شود یادآورد شد : در چند صد سال گذشته جنگ های زیادی به ایران تحمیل شد و در تمام این جنگ ها قطعات زیادی از خاك ایران از دست رفت و این مسئله در روحیه ملت ما اثر گذاشته بود، ولی دفاع مقدس خوف از بیگانه را در درون ما ذوب كرد. در هشت سال دفاع مقدس در حالی كه بیشترین كمك ها به صدام شد و ما با یك جهان روبرو بودیم ما ایستادیم و یك سانتی متر از خاك كشور را به دشمن ندادیم.
 
ایثار و گذشت فضیلت است
وی ادامه داد: این یك چیز مهم را به ملت ثابت كرد و در كنارش فضلیت های زیادی قوت گرفت كه مهمترین این فضیلت ها ایثار و گذشت بود. مسئله ایثار یكی از سرمایه های بزرگ اجتماعی ماست زیرا قطعا آنچه كه ما را حفظ كرد سخت افزار نبود.
 
میر حسین موسوی در ادامه سخنانش تصریح كرد : ما اگر با بهره برداری از آن روحیه پیش می رفتیم خیلی از مشكلات تاریخ مان را كه قرنها روی دوش ملتمان تلنبار شده راحت تر كنار می گذاشتیم اما این كار را نكردیم و رخنه ای از فساد و دروغ در كشور ما ایجاد شد که در سالهای اخیر هم این موضوع گسترش پیدا كرد. واقعا اگر تك تك معضلاتی را كه بر اثر فساد و دروغ در كشور به وجود آمده بررسی كنیم خواهیم دید كه خساراتشان كمتر از حمله یك دشمن خارجی به كشور ما نیست.
مهندس موسوی افزود: این كه اعلام می شود در سال 87 رشد اقتصادی در كشور نیم درصد بوده است تنها ممكن است در شرایط حمله بیگانه به كشور رخ بدهد .
وی با بیان مطالب فوق، گفت : به نظر می آید كه در همین شرایط در مقابل مشكلاتی كه برای كشور به وجود آمده، برگشت سرمایه های اجتماعی دوران دفاع مقدس برای ما جنبه حیاتی پیدا كرده است.
 
وی با اشاره به تكیه مردم بر ایثار و گذشت كه سبب ساز آزادی خرمشهر گردید تصریح كرد: این روحیه در حال حاضر هم در شكل جدید مبارزه ملت ما می تواند به كمك ما بیاید. با دروغ نمی شود مبارزه كرد مگر با راستگویی، صداقت، صراحت و برگشت به ارزشهای انسانی و اسلامی.
 
میرحسین موسوی با اشاره به مطالبات مردم پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم یادآور شد: خواسته هایی كه مردم پس از انتخابات مطرح كرده اند جنبه فطری دارد و بخش عمده آن برگفته از خواست هایی است كه ما در دوران دفاع مقدس به آنها رسیدیم. مردم الان چیز خاصی كه غیر عادی باشد مطرح نكرده اند. مثلا گفته اند كه حقوق ما را پس بدهید، به قانون اساسی برگردید، به مردم احترام بگذارید. در حال حاضر جنبش سبز مثل آب روانی است که زیر یک خاک نرم در حال تکثیر است.
 
خشت اول همه اصلاحات احترام به ملت است
موسوی ادامه داد: واقعا هیچ راهی برای اصلاح، جز احترام به ملت وجود ندارد . خشت اول همه اصلاحات احترام به ملت است. این خواست ها تمام چیزهایی است كه ما از دین اسلام، از تاریخ خودمان، از دفاع مقدس و... یاد گرفته ایم. الان هم با این خطرهایی كه جامعه ما با آنها روبرو است كه به نظر من مهمترین اش ناشی از دروغ و فساد است ما باید به صداقت و به ارزشهای اجتماعی برگریدیم و در شكل اصلی ، به قانون اساسی خودمان برگردیم.
 
در قانون اجتهاد نکنید
وی تاكید كرد: ما می گوییم اگر می خواهید مملكت را اصلاح كنید اعلام كنید كه فصل سوم قانون اساسی را رعایت می كنید. در قانون اجتهاد نكنید چرا كه این فصل قانون اساسی نتیجه تلاش 200 ساله در كشور ماست و حاصل تلاش نسلهای بسیاری است. قانون اساسی به گونه ای نیست كه بتوان در آن دخل و تصرف كرد. در قانون اساسی همه موارد مربوط به احترام به حقوق ملت مطرح شده است. ما می خواهیم بگوییم شما از قانون اساسی برای مردم دلسوز تر نباشید.
 
موسوی تاكید كرد: واضعان قانون اساسی می دانستند كه با یك جامعه پیچیده روبرو هستند و می داند كه راه حل بدی ها، كجی ها، مریضی ها، بداخلاقی ها و دروغ ها همین قانون اساسی است وگرنه با حالت آمرانه برخورد كردن، حذف كردن بعضی اصول و ... نمی شود مشكلات مملكت را حل كرد.
 
لزوم رعایت حقوق اقلیتها
وی با اشاره به تاكید قانون اساسی بر رعایت حقوق اقلیت ها گفت: در اوایل انقلاب اقلیت های مذهبی كشور در راهپیمایی ها یا جنگ و سایر مسائل شركت فعال داشتند و ما این را تاكید می كردیم كه اقلیت ها شركت كرده اند. دلیل تاكید بر حقوق اقلیت ها در قانون اساسی فقط حقوقی نبود و معنایش این بود كه جمهوری اسلامی اعلام می كرد كه می خواهد حقوق اقلیت ها را هم رسمیت ببخشد و به رسمیت بشناسد. یعنی وقتی آنها قوانین كشور را رعایت می كنند آنها هم شهروندان ایران هستند.
 
موسوی اضافه كرد : ولی پس از سالها به این ها توجه نكرده و حقوق اقلیت ها را رعایت نمی كنیم. اما به جای آن آمده ایم یك عده محدود را به عنوان یك ملت تلقی می كنیم و عده دیگر را نادیده می گیری. ما آن وحدتی را كه قادرمان كرد در دفاع مقدس بایستیم را از بین برده ایم. موسوی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اخباری كه اخیرا در خصوص برخورد با برخی از زندانیان سیاسی منتشر می شود گفت: چطور می شود یك حكومتی یك شهروند خود را تنها به جرم داشتن عقیده ای بیاورد و به اجبار بگوید به فلان چیز اعتراف كن و اگر اعتراف نكند او را آنقدر بزند كه بینایی اش كم شود. این فرد با هر عقیده ای بالاخره شهروند جمهوری اسلامی است.
 
جنبش سبز منادی وحدت ملی است
وی با اشاره به جایگاه و رفتار جنبش سبز تاكید كرد: جنبش سبز منادی این است كه ما باید مسیر را به سمت وحدت ملی برگردیم. این به نفع انقلاب است . به نفع ارزشها است. این به نفع اوج گرفتن دوباره فضیلت هاست. این تنها راهی است كه ما در پیش رو داریم. وی اضافه كرد: این، هم برای جنبش سبز راه هایی را ایجاد می كند و هم برای حكومت پیشنهادهایی را در اختیار می گذارد كه اگر می خواهد مشكلات كشور را حل كند باید از این راه ها برود وگرنه دچار دشواری می شود.
 
ما با تحریم ها مخالفیم
موسوی در ادامه این دیدار با اشاره به ناكارآمدی ها در عرصه سیاست خارجی کشور گفت: الان ببینید سایه تحریم ها بر سر كشور ما بلند شده است و اهمیت این تحریمها در شرایط فعلی این است كه ما با مشكلات جدی اقتصادی مواجه هستیم.
 
وی ادامه داد : لغوهر قطعنامه ای كه علیه ایران صادر می شود به این سادگی ها نیست. عراق هنوز درگیر عواقب قطعنامه هایی است كه در زمان صدام بر علیه اش صادر شد. در چنین حالتی طبیعی است كه ما وضعیت دشواری خواهیم داشت. از یك طرف می بینید وضعیت پیش آمده در سیاست خارجی ما درگیر موضوع ناكارآمدی است و از طرف دیگر وضعیت ملت و منافع ملی برای ما مهم است.
 
موسوی ادامه داد : ما با تحریم ها مخالفیم. ما دلمان برای مردم مان می سوزد، برای كارگران می سوزد وبرای معلم نیز.
وی یادآور شد : جنبش سبز طرفدار تضعیف كشور نیست و از این منظر نمی تواند طرفدار تحریم ها باشد. گرچه تلخ است كه ما این وضعیت را در برابر این ناكارمدی های در سیاست خارجی قرار دهیم.
وی ضمن یادآوری فضای همدلی و دوستی پیش از انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید همان فضای همدلی را در سطح جنبش سبز گسترش دهیم و نباید از آن روشهای خصمانه ای كه در مواجهه با جنبش سبز انجام شد تاثیر بگیریم. ما باید تلاش كنیم همان فضای معنوی و همان فضای اتحاد بین افراد را حفظ كنیم و برای حل مشكلات كشور راه حل مطرح كنیم.
 
نقش مردم در گفتمان اول انقلاب
نخست وزیر دوران دفاع با بیان اینكه در ابتدای انقلاب اصلا این مطرح نبود كه ما می خواهیم یك حاكمیت تشكیل بدهیم كه دست چند نفر باشد تاكید كرد: در همه گفتمانهای اول انقلاب نقش مردم و حاكمیت آنها بر سرنوشت خودشان نقش اول و اصلی را داشته است.
موسوی ادامه داد : قدرت نظامی زمانی كاربرد دارد كه به پشتوانه حمایت مردم عمل كند و حال آنكه اگر نیروی نظامی در برابر مردم قرار بگیرد بسیار ناشایست است. اگر ما می گوییم باید به ارزشها ی دوران قبل برگردیم به این معنا نیست كه به آن دوران عقبگرد كنیم . آن دوران یك دوره تاریخی بوده كه تمام شده است . حرف تازه این است كه ما باید فضای همدلی و اتحاد آن دوره را بازیابی كنیم.
 
خرافه پرستی برنامه ریزی را تعطیل کرده است
وی با اشاره به رواج خرافه پرستی در جامعه در سالهای اخیرافزود: در حال حاضر با نگاهی خرافی مواجهیم كه برنامه ریزی را در كشور تعطیل كرده است . دعا كردن و... هرگز باعث نمی شده كه ائمه ما برنامه ریزی نكنند. در یك نگاهی كه جاده می كشد تا امام زمان(عج) راحت تر از جنوب ایران به تهران برسد برنامه ریزی به چه كار می آید .
 
قوانین در خدمت اغراض سیاسی است
میرحسین موسوی در ادامه دیدار با خانواده های شهدا و ایثارگران به سئوالات حاضران نیز پاسخ داد. موسوی در پاسخ به سئوالی درباره دلایل صدور بیانیه انتقادی نسبت به اعدام های اخیر تاكید كرد: همه ملت ما با ترور، آدم كشی و بمب گذاری مخالفند.همه ملت ما از جنایتهای تروریستی بیزارند.
 
وی با تاكید بر اینكه ملت ایران در طول سالهای متمادی كم قربانی نداده است ادامه داد : مشكلی كه ما امروز در كشور داریم این است كه قوانین را در خدمت اغراض سیاسی كوتاه مدت قرار می دهیم كه ارزش قضایی كار از بین می رود . چرا در آستانه خرداد این اعدامها انجام شد؟ چرا به مردم اطلاع داده نشد ؟ چرا دادگاه ها علنی برگزار نشد ؟چرا وكلا از موضوع بی اطلاع بودند ؟ موسوی اضافه كرد: اینها است كه باعث می شود حكم های قضایی اصالت خود را از دست می دهند .
 
دادستان به اول انقلاب جاهل است
نخست وزیر دوران دفاع در واكنش به سخنان اخیر دادستان تهران كه نسبت به صدور بیانیه توسط وی موضع گیری كرده بود تاكید كرد : به نظر می آید كه یا ایشان نسبت به اول انقلاب جاهل است یا تمام آن دستاوردهای اول انقلاب را زیر سئوال برده است.
وی تاكید كرد: ما به جایی نمی رسیم مگر اینكه از ابتدا از حق دفاع كنیم حتی وقتی با دشمنانمان مواجه می شویم. مثال شب شهادت حضرت امیرالمومنین مثلی است كه همه می دانند . ایشان پس از ضربه خوردن نگران ابن ملجم بود كه شیر به او می رسد یا نه ، جایش مناسب است یا نه ؟ و اینكه مبادا به او صدمه بزنند.
میرحسین موسوی ادامه داد : ما به این اسلام علاقه داریم . ملت ما هم این اسلام را می شناسد . آیا وضعیتی كه در دادگاه های ماست چنین وضعیتی است؟ بدون شك نه. این دور شدن از اسلام است.
 
یزدانفر انسانی مومن و فداکار
موسوی در ادامه در پاسخ به این سئوال كه شایعات بركناری سرتیم محافظان شما – حاج احمد یزدانفر – تا چه حد صحت دارد نیز گفت: اگر ماموریت كسی تمام می شود به او ابلاغ می كنند نه اینكه او را در وسط خیابان درحالی كه به نمازمی رفته بگیرند و با خود به پادگان ببرند. آقای یزدانفر از سال 60 درتیم حفاظت بوده اند . ایشان از برادرهای قدیمیه بسیار خوب سپاه بودند و به وظایف خودشان عمل می كردند. برادر دو شهید هم هستند و بسیار مومن و معتقد و فداكارعمل می كردند.
وی ادامه داد: در طول این سی سال موقعیت هایی پیش آمد كه ایشان می توانستند به موقعیت های بالای مالی و پستی دست پیدا كنند اما نرفتند و قبول نكردند. ایشان بر سر چیزی كه به آن اعتقاد داشت می ایستاد.
موسوی تاكید كرد : اینها با دستگیری آقای یزدانفر خودشان را در معرض آسب پذیری بزرگی قرار داده اند چرا كه اگر اتفاقی برای من بیافتد خودشان در معرض سئوال قرارمی گیرند.


0 comments:

ارسال یک نظر