جدال بر سر دانشگاه آزاد، با پیروزی دولتی ها خاتمه یافت

فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد شد 

در ادامۀ چالش دوسال و اندی دولتی ها برای تصاحب دانشگاه آزاد و تغییر مدیریت آن، با اعلام نظر اعضای هیئت امنای این دانشگاه، ریاست ۲۹ ساله عبدالله جاسبی بر دانشگاه آزاد پایان یافت و فرهاد دانشجو به عنوان رئیس پیشنهادی این هیئت به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شود.

 فرهاد دانشجو در پایان جلسه پر چالش روز چهارشنبه گفت: "بنده رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد شدم و نتیجه آن به شورای عالی فرهنگی ارسال می‌شود."

 به گزارش فارس، دومین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد برای تعیین رئیس جدید این دانشگاه از بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۰، با حضور هر ۱۰ عضو جدید هیئت امنای این دانشگاه در دفتر این هیئت و با حضور محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و به عنوان ناظر شورا در جلسه برگزار شد.

 در این جلسه که نزدیک به ۳ ساعت به طول انجامید، فرهاد دانشجو با ۵ رأی موافق به عنوان رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد برای معرفی به شورای عالی انقلاب فرهنگی، انتخاب شد.

 در این جلسه اکبر هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی، حمید میرزاده به عنوان نمایندگان هیئت مؤسس دانشگاه آزاد و محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، کامران دانشجو، وزیر علوم، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، به عنوان اعضای حقوقی این هیئت و فرهاد دانشجو، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی به عنوان ۳ هیئت علمی عضو در هیئت امنای دانشگاه آزاد و نیز عبدالله جعفر علی جاسبی به عنوان رئیس سابق دانشگاه آزاد و دبیر هیئت امنا حضور داشتند.

 بر اساس این گزارش، پس از اینکه در این جلسه فرهاد دانشجو به عنوان رئیس پیشنهادی هیئت امنای دانشگاه آزاد برای تصدی پست ریاست دانشگاه آزاد مشخص شد، کامران دانشجو وزیر علوم باید وی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند تا وی رئیس جدید دانشگاه آزاد شود.

به گزارش عصر ایران، دولتی های حاضر در هیئت امنای دانشگاه آزاد پس از پایان جلسه امروز هیات امنا اعلام کردند فرهاد دانشجو به عنوان رئیس پیشنهادی این دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شده است.این خبر بلافاصله از سوی سیستم اطلاع رسانی پیامکی دولت و پایگاه اطلاع رسانی آن در سطح وسیع منتشر ، اما دقایقی بعد با واکنش عبدالله جاسبی مواجه شد.

جاسبی:‌ جلسه جمع بندی نداشت
 در واکنش به اخبار منتشره در خبرگزاری ها ، ارگان رسانه ای دانشگاه آزاد (آنا) اعلام کرد: شصت و یکمین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد برای انتخاب رئیس دانشگاه بدون جمع بندی و مصوبه قانونی خاتمه یافت.

 عبدالله جاسبی دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد پس از پایان جلسه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: از طرف هاشمی رفسنجانی رئیس هیات امنا مامور شدم تا در این مصاحبه شرکت کنم و شرح جلسه را اعلام کنم.

 جاسبی اضافه کرد: در جلسه امشب دو نظریه مطرح شد یکی آنکه کسانی که کاندیدای ریاست دانشگاه هستند برنامه های شان را اعلام کنند تا سپس تصمیم گیری شود و عده ای دیگر از اعضا اصرار داشتند که بدون اینکه برنامه کاندیداها اعلام شود باید رای گیری کنیم و سرانجام این پیشنهاد که کاندیداها برنامه های شان را اعلام کنند مورد قبول وزرای دولت قرار نگرفت.

 جاسبی افزود: من پیشنهاد دادم که از ریاست دانشگاه آزاد استعفا کنم و هاشمی رفسنجانی یک سرپرست برای دانشگاه انتخاب کنند تا در یک فرصت مناسب در خصوص انتخاب رئیس دانشگاه آزاد تصمیم گیری شود.

 رئیس دانشگاه آزاد افزود: اعلام انتخاب فرهاد دانشجو به عنوان رئیس دانشگاه بدون مصوبه رئیس هیات امنا از سوی برخی از اعضا اعلام شده است و با توجه به اینکه انتخاب فرهاد دانشجو به تایید هاشمی رفسنجانی نرسیده است ،این جلسه جمع بندی و مصوبه قانونی نداشته است. 

واکنش فرهاد دانشجو:‌ رئیس جلسه کامران دانشجو بود که دستور رأی گیری داد و من انتخاب شدم

در همین حال فرهاد دانشجو بعد از جلسه هیات امنا اعلام کرد که منتخب قانونی آن است. وی افزود: در طول این ۲۱ روز اعضای هیئت امنا بررسی‌های لازم را انجام دادند تا در این جلسه رأی‌گیری صورت بگیرد.

 فرهاد دانشجو تصریح کرد: در جلسه امروز قرار بود رأی‌گیری برای تعیین ریاست دانشگاه آزاد انجام شود که تنها چهار نفر از اعضای هیئت امنا موافق با رأی‌گیری نبودند و اعلام کردند که باید تک تک کاندیداها حضور داشته باشند تا در جلسه امروز و هفته آینده شرح حال علمی خود را بیان کنند.

 دانشجو افزود: چهار نفر از اعضای هیئت امنا اصرار داشتند جلسه به تاخیر بیفتد تا تمامی گزینه‌ها برنامه‌های خود را به صورت حضوری مطرح کنند که اکثریت اعضا این تاخیر را صلاح و نیاز ندانستند. لذا بر اساس اعلام رئیس جلسه که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده است اعلام شد تا رأی‌گیری انجام شود و هر کس مایل به رای گیری است رای خود را اعلام کند.

 وی در ادامه گفت: تا پیش از نماز مغرب و عشاء رأی‌گیری انجام شد که نتیجه آن مشخص شده و بنده رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد شدم و نتیجه آن به شورای عالی فرهنگی ارسال می‌شود.

 دانشجو اظهار داشت: توصیه می‌کنم همه اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد نظر اکثریت اعضا را که رسم مردم سالاری دینی است قبول داشته باشند و در نهایت هر چه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم بگیرد، همان است.

 عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد ادعا کرد: مایل نبودم رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد شوم و اعلام کرده بودم که بر اساس تکلیف یا اجماع مایل به کاندیداتوری هستم اما امروز جلسه‌ای با هاشمی رفسنجانی داشتم و از وی خواستم اگر وی واقعا مخالف کاندیداتوری من است اعلام کند تا من کاندیدا نشوم که وی اعلام کرد که همه اعضا می‌توانند کاندیدا شوند.

 دانشجو اظهار داشت: در حال حاضر اجماع حاصل نشد اما تکلیف شد که کاندیدای ریاست دانشگاه آزاد شوم. در این مدت رویکرد هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها تشکل‌های دانشگاه آزاد و مسئولان دانشگاه آزاد و نیز جامعه دانشگاهی این بود که به این مسئولیت تن در بدهم و کاندیدا شوم لذا در معرض رأی قرار گرفتم و احساس مسئولیت کردم. 

 گفتنی است، دولت احمدی نژاد از سال ها پیش به دنبال برکناری جاسبی از این سمت بود و در این مسیر تقابلات زیادی بین هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد به وجود آمد.

 فرهاد دانشجو برادر کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت دهم و خسرو دانشجو عضو شورای اسلامی شهر تهران است.

دورخیز چند سالۀ دولت برای تصاحب دانشگاه آزاد
 گفتنی است بعد از تلاش چندین سالۀ محمود احمدی‌نژاد برای دست یافتن بر دانشگاه آزاد، سال گذشته وقف آن دانشگاه از طرف مسئولین آن، این چالش را وارد مرحلۀ جدی کرد، اما چندی بعد، دو هیئت فقهی و حقوقی- كه از سوی رهبر جمهوری اسلامی برای بررسی موضوع وقف اموال دانشگاه آزاد تعیین شده بودند- رهبری را در مقابل هاشمی رفسنجانی (رئیس هیئت موسس دانشگاه) قرار داد تا وقف اعلامی آن دانشگاه را "از لحاظ فقهی و حقوقی" ناصحیح اعلام کند.

 در همین راستا، پس از تصويب طرح وقف اموال دانشگاه آزاد که در آخرین روز اردیبهشت ماه سال گذشته در مجلس انجام شد، حامیان حکومت، برای قدرت نمایی، گروهی سازمان‌دهی شده را با عنوان "تشکل‌های دانشجویی" در مقابل مجلس جمع کردند تا مجلس را مورد تهدید قرار دهند.

 در نهایت طرح مذکور به نفع دولت مسکوت گذارده شد.

 لازم به یادآوری است، پس از آنکه رهبر جمهوری اسلامی وقف اعلامی دانشگاه آزاد را "از لحاظ فقهی و حقوقی" باطل دانست و نظر قطعی خود را نیز به رئیس هئیت موسس دانشگاه آزاد و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد، شورای عالی انقلاب فرهنگی از وی قدردانی کرد.

 بر اساس دستور رهبری مقرر شد كه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشكیل كمیته ای ویژه مواد ۵ و ١۰ اساسنامه دانشگاه آزاد را مورد بررسی قرار داده و نتایج را برای تصویب نهایی به صحن علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه كند، که بندهای ۵ و ١۰ اساسنامه دانشگاه آزاد مورد بررسی مجدد شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت تا وزنه را به نفع دولت سنگین کند:
 ماده۵ ـ دانشگاه مؤسسه‌ای است عمومی و غیردولتی و اموال آن بعنوان اموال عمومی محسوب می‌شود. هیچ یك از اعضای هیأت مؤسس، هیأت امناء ، مدیران و دیگر اركان و مسئولین دانشگاه هیچ گونه حق مالكیت و حق انتفاع شخصی از اموال مزبور را ندارند و اموال و منافع مزبور منحصراً با رعایت مفاد این اساسنامه و مقررات حاكم و با رعایت مصلحت دانشگاه، صرف هزینه‌ها و پیشرفت و توسعة فعالیت‌های دانشگاه خواهد شد.

ماده١۰ ـ اعضاء هیئت امناء عبارتند از: 
 الف ـ پنج نفر از اعضاء هیئت علمی تمام وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری و یا بالاتر به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی. 
 ب ـ چهار نفر از اعضای هیئت مؤسس كه حتماً یك نفر از آنها روحانی باشد. 
 ج ـ وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و یا نمایندگان آنها. 
 د ـ رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها یا معاون وی. 
 ه ـ رئیس دانشگاه (دبیر هیئت امناء)
 تبصره١ـ مدت عضویت هیئت امناء چهار سال بوده و در اولین جلسه از بین اعضاء یك نفر به ریاست هیئت انتخاب می‌شود. 
 تبصره٢ـ در صورت استعفاء هر یك از اعضاء هیئت امناء یا فوت یا بركناری یا ناتوانی و یا هر علت دیگر، جایگزین او طبق مقررات این اساسنامه و برای باقیمانده مدت دوره انتخاب خواهد شد. 
 تبصره٣ـ احكام اعضاء هیئت امناء با امضاء رئیس هیأت مؤسس صادر خواهد شد.

 در پی اقدام رهبر جمهوری اسلامی در رد نظر هاشمی و مقامات دانشگاه آزاد پیرامون وقف آن دانشگاه، همان زمان سایت رسمی هاشمی رفسنجانی با انتشار خبری از قول رهبر فقید جمهوری اسلامی اعلام کرده بود : "تا نظر امام حجت است دانشگاه آزاد دولتی نخواهد شد."

 اما در نهایت دولتی ها موفق به کرسی نشاندن نظر و نیت چند ساله خود شدند.

0 comments:

ارسال یک نظر