مصباح یزدی: دانشگاهیان نمی‌توانند عهده‌دار تحول در علوم انسانی شوند

جـــرس: محمد تقی مصباح یزدی در جریان همایش «مبانی فلسفی علوم انسانی»، در شرح پیشینه تلاش برای تحول در علوم انسانی گفت: "آیا دانشگاهیان ما می‌توانند عهده‌دار تحول در علوم انسانی شوند؟ اگر ما قدری با واقعیت‌های دانشگاه‌ها آشنا باشیم درمی‌یابیم که پاسخ منفی است و آنها نمی‌توانند از عهده این کار برآیند. با همه احترامی که برای دانشگاهیان قائلیم، اما بر این باوریم که آنها نمی‌توانند در علوم انسانی تحول ایجاد کنند. چون از معلومات و دانشی استفاده می‌کنند که از دانشگاه‌های غرب فرا گرفته‌اند و بی‌تردید نمی‌توان با علومی که دستاورد غرب است به علوم انسانی سمت و سوی الاهی داد و در آنها تحول ایجاد کرد. پس نمی‌توان از دانشگاهیان انتظار داشت به اسلامی ساختن علوم انسانی مبادرت ورزند."

به گزارش سایت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، این عضو مجلس خبرگان، در جریان سخنرانی که تحت عنوان "بایسته‌های اسلامی‌سازی علوم انسانی" و در راستای پروژۀ سرکوب و کنترل و تحدید علوم انسانی ایراد شد، اظهار عقیده کرد: "پس از درک ضرورت ایجاد تحول در علوم انسانی، ‌گروهی از فضلای جوان به این نتیجه رسیدند که اگر بناست تحولی اساسی در علوم انسانی انجام بگیرد، نقطه آغاز آن بررسی و بازنگری در فلسفه علوم انسانی است. شاید این مطلب از سخنان رهبری الهام گرفته شده است، که در ارتباط با ایجاد تحول در آموزش و پرورش و کتب درسی و نظام آموزشی به وزیر اسبق آموزش و پرورش گفته بود که اگر بخواهید این کار را درست انجام بدهید، باید ابتدا در فلسفه آموزش و پرورش بازنگری کنید."

ضرورت کنترل دانشگاهها 

مصباح یزدی در خصوص طرح اسلامی کردن دروس علوم انسانی و هجمه ها به دانشگاه گفت: "برای ایجاد تحول در علوم انسانی که به تبع آن باید در همه دانشگاه‌های کشور تحول ایجاد شود... باید بدانیم که ما در چه جامعه‌ای زندگی می‌کنیم و واقعیت‌های دانشگاه‌هایمان چیست. ما نمی‌توانیم تا زمانی که تحول در علوم انسانی رخ دهد و علوم انسانی اسلامی شوند، رشته‌های موجود علوم انسانی دانشگاه‌ها را تعطیل کنیم. چون ایجاد چنان تحولی ظرف دو سال انجام نمی‌پذیرد و چه‌بسا پنجاه سال زمان می‌طلبد، پس نمی‌توان تا رسیدن به تحول در علوم انسانی دانشگاه‌ها را معطل گذاشت...."

وی مدعی شد: "سؤال دیگر آن است که چه کسانی باید در ایجاد این تحول مشارکت داشته باشند؟ آیا پس از آن‌که مبانی فلسفی برای علوم انسانی تدوین شد، دانشگاهیان ما می‌توانند عهده‌دار تحول در علوم انسانی شوند؟ اگر ما قدری با واقعیت‌های دانشگاه‌ها آشنا باشیم درمی‌یابیم که پاسخ منفی است و آنها نمی‌توانند از عهده این کار برآیند. با همه احترامی که برای عزیزان دانشگاهی قائلیم، بر این باوریم که آنها نمی‌توانند در علوم انسانی تحول ایجاد کنند. چون هرچند آن‌ها تلاش کنند و در مقام عمل، اخلاص هم داشته باشند، از معلومات و دانشی استفاده می‌کنند که از دانشگاه‌های غرب فرا گرفته‌اند و بی‌تردید نمی‌توان با علومی که دستاورد غرب است به علوم انسانی سمت و سوی الاهی داد و در آنها تحول ایجاد کرد. پس نمی‌توان از دانشگاهیان که مبانی و علوم غربی را فرا گرفته‌اند انتظار داشت به اسلامی ساختن علوم انسانی مبادرت ورزند."

مصباح یزدی افزود: "با آگاهی و اطلاع عرض می‌کنم که بیش از سی سال است که بر ایجاد تحول در علوم انسانی و اسلامی کردن آن علوم تأکید شده، اما هنوز بسیاری از دانشگا‌هیان و مسئولان کشور، به ضرورت ایجاد تحول باور ندارند. ممکن است در ظاهر از طرح ایجاد تحول استقبال کنند و آن را لازم بشمرند و قول همکاری هم بدهند، اما وقت عمل که فرا می‌رسد مشخص می‌شود که آنها یا ضرورت ایجاد این تحول را باور ندارند یا آن را مسأله درجه دوم و سوم قلمداد می‌کنند و مسائل دیگر را ضروری‌تر می‌دانند. پس با کمال تأسف عرض می‌کنم که اراده مسئولان برای ایجاد این تحول و پیگیری آن ضعیف است و آنها با تمام توان برای ایجاد آن اقدام نکرده‌اند."

رئیس موسسه پژوهشی امام خمینی قم اظهار عقیده کرد: "جلب همکاری دولت دشوارتر است، چون کار دولت، تولید علم و تحقیق و پژوهش‌ نیست. دولت به دنبال آن است که مردم را راضی کند.... دولت به پیشرفت در زمینه علوم صنعتی و ساخت موشک و ماهواره و دستاوردهایی از این قبیل خیلی اهمیت می‌دهد، چون با چنین دستاوردهایی ملت ما احساس سربلندی و عزت می‌کند، اما نمی‌آید برای کاری صرفا فرهنگی که بیست سال دیگر نتیجه‌اش به بار می‌نشیند سرمایه‌گذاری کند و بودجه اختصاص دهد؛ البته شاید اگر ما هم جای آن‌‌ها بودیم همین‌طور عمل می‌کردیم. دولت اهتمام به انجام کارهایی دارد که چندان زمان‌بر نباشد. یک وزیر سعی می‌کند پروژه‌ای را کلید بزند که قبل از طی شدن دوران وزارت چهارساله او به انجام برسد و در مجموع، دولت چندان انگیزه‌ای برای همکاری در زمینه تحقیقاتی که بسیار زمان‌بر است و نمی‌توانند در دوران مسئولیت‌شان محصول آن را برداشت کنند، ندارند، مگر آن‌که ما زمینه فرهنگی لازم را برای ضرورت چنین تحقیقاتی فراهم آوریم و دانشگاه را با خود همراه سازیم و درخواست آن تحقیقات را به خواسته همه مردم متعهد و دیندار و فرهیختگان کشور تبدیل کنیم که در این صورت دولت مجبور است موافقت کند؛ چون اگر موافقت نکند حمایت مردم را از دست خواهد داد."

گفتنی است، روابط عمومی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اعلام کرده است که به مناسبت روز بسیج، عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، از سوی رهبر جمهوری اسلامی به عنوان "نخبه بسیجی نمونه" مورد تقدیر قرار گرفت.

0 comments:

ارسال یک نظر