آیت‌الله مظاهری: اختلاف و اختلاس، آبروی جمهوری اسلامی را به خطر انداخته است

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه نبود رابطه با خدا از سویی موجب اختلاف و از سوی دیگر موجب دزدی و اختلاس می شود، هشدار داد: متأسّفانه اختلاف، دشمنی، اختلاس، دزدی و مسائلی از این قبیل، ‌آبروی جمهوری اسلامی را به خطر انداخته و موجب سوء استفاده و شادی دشمنان شده است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله مظاهری طی سخنانی در درس اخلاق خود با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: وقتی رابطۀ با خدا و دعا و راز و نیاز نباشد، اختلاس و دزدی جایگزین آن حالات و روحیّات می‌شود.

ایشان تصریح کرد: چنین افرادی که به مقام عبودیّت نرسیده‌اند، دچار اختلاف می‌شوند که این یک ننگ برای جمهوری اسلامی است.

وی همچنین با تاکید بر این که ارتباط با خداوند، مانع سقوط انسان است، افزود: تأکیدات فراوان خداوند متعال برای اهتمام به دعا و راز و نیاز با خداوند و تأکیدات منحصر بفرد قرآن کریم در این زمینه، به خاطر آن است که دعا، موجب رهایی انسان از سقوط و نیز موجب رشد و بالندگی انسان و پرواز او به ملکوت اعلی و رسیدن به مقامات والای معنوی است.

آیت الله مظاهری، ادعیّۀ مأثوره را نعمت عظیم تشیّع برشمرد و گفت: یکی از نعمت‌های عظیم و افتخارات بزرگ تشیّع که اهل‌تسنّن از آن غافل‌اند و خود را نسبت به آن محروم کرده‌اند، ارتباط با خداوند سبحان از طریق ادعیّه‌ای است که اهل‌بیت(ع) به شیعیان آموخته‌اند.

ایشان اضافه کرد: در واقع آن ذوات مقدّس، با آموزش دعای کمیل، دعای عرفه، دعای ابوحمزۀ ثمالی، دعای سحر، مناجات شعبانیّه و نظایر آن، راه صحیح ارتباط با خداوند متعال را به مسلمانان نشان داده‌اند و شیعیان، از این حیث که از زبان ائمّۀهدی(ع) و به شیوۀ آن بزرگواران با معبود خویش راز و نیاز می‌کنند، باید به خویش ببالند و بدانند که این شیوۀ دعا و راز و نیاز با خداوند تعالی، برترین و ارزشمندترین شیوه‌هاست.

این مرجع تقلید تاکید کرد: شیرینی و لطافت مناجات با خدای تعالی، وقتی است که دل انسان بشکند و در حالی که خاضع است، خدای خویش را بخواند. در این حالت خدا را برای خود خدا می‌خواند و وجود او یکپارچه محبّت و عشق به محبوب و معبود خویش می‌شود. بدیهی است که در چنین حالت عارفانه‌ای به یاد گرفتاری‌ها و مشکلات دنیوی و حتّی اخروی نیست و صرفاً به معبود خویش و راز و نیاز با او و تضرّع و زاری به درگاه او می‌اندیشد.

ایشان ادامه داد: کسی که با دل شکسته به در خانۀ خداوند می‌رود، فقط به او و به معاشقۀ با او توجّه دارد و در آن موقع، اساساً گرفتاری یا رفاه خود را به یاد ندارد که بخواهد درخواستی از خدای خویش داشته باشد، لذا از اعماق وجود و با دل شکستۀ خویش، خدا را صدا می‌زند و می‌گوید: "یا ربّ یا ربّ یارب"، زبان او هم به تبع دل او، آه و ناله دارد و خالصانه خدا را صدا می‌زند، چشم او هم اشک واقعی دارد و حقیقتاً می‌گرید. دنیا و آنچه در دنیا است، نزد چنین کسی به پر کاهی نمی‌ارزد، زیرا تمام توجّه او معطوف به خداوند متعال و به عالم ملکوت و به ارزش‌های معنوی است.

رییس عالی حوزه علمیه اصفهان همچنین با تاکید بر این که نیل به مقام عبودیّت، در سایۀ ارتباط با خداوند میسر می شود، ابراز داشت: اگر دعای انسان همراه با بازگشت او به سوی خداوند متعال باشد، دل او در پیشگاه خداوند سبحان، خاضع و متواضع باشد و هیچ کسی و هیچ چیزی به غیر از خداوند در دل او نباشد، آه و نالۀ حقیقی بر زبان او جاری می‌شود و با سوز دل و آه زبان، خدا را می‌خواند و خداوند نیز پاسخ او را خواهد داد.

ایشان در ادامه به بیان برخی از مهم ترین آثار ارتباط با خدا، در دوران دفاع مقدّس پرداخت و گفت: در هشت سال دفاع مقدّس، افرادی سرمشق زندگی جوانان و نسل آینده شدند؛ افراد عجیبی ناگهان در جبهه پیدا شدند که رابطۀ عاطفی با خدا داشتند و به واسطۀ همین رابطۀ عاطفی، به مقام عبودیّت دست یافتند. نماز شب در سنگر و زیارت عاشورا با سوز دل، جوانان را در آن مقطع زمانی به جایگاهی رسانید که همۀ هستی خود را برای خداوند فدا کردند.

این مرجع تقلید همچنین بیان داشت: در یکی از عملیات‌ها، رزمندگان به میدان مین رسیدند و قرار شد افرادی برای باز کردن معبر، به روی مین‌ها بروند و خود را فدا کنند تا راه برای سایرین باز شود. واضح است که همۀ آنان افتخار می‌کردند جان خود را نثار کنند. بالأخره یکی از داوطلبین شهادت، به سوی میدان مین رفت و نرسیده به آن، برگشت. دیگران تعجّب کردند که نکند او ترسیده باشد! ولی او گفت: اگر من شهید شوم، یک جفت پوتین بیت‌المال از بین می‌رود و من با پای برهنه نیز می‌توانم به انجام مأموریت بپردازم. از این‌رو بازگشتم تا پوتین‌ها را تحویل بدهم تا رزمنده دیگری بپوشد و پا برهنه رفت و جان خود را فدا کرد. آن جوانان جان بر کف، در اثر دعا، راز و نیاز با خدا و برقراری رابطۀ عاطفی با معبود و محبوب خویش، به چنین مقاماتی دست یافتند. وقتی انسان با خدا رابطه داشته باشد، حتّی هنگام شهادت نیز این چنین نسبت به بیت‌المال حساسیّت دارد.

ایشان خاطرنشان کرد: حماسه‌سازان هشت سال دفاع مقدّس با خدای خویش رابطۀ عاطفی و مناجات همراه با سوز و گداز داشتند و در اثر همین رابطه به مقامات والایی دست یافتند که باید سرمشق همگان قرار گیرد.

آیت الله مظاهری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: برقراری رابطۀ عاطفی با خداوند، اهتمام به نماز شب، نماز اوّل وقت و دعا و راز و نیاز با خدا، انسان را به مقامات والایی می‌رساند؛ از این رو تقاضا دارم همه و به ویژه جوانان، ‌به نماز شب و نماز اول وقت اهمیّت بدهند. نمی‌شود شیعه نماز شب نداشته باشد، حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» فرموده‌اند: «ننگ است برای شیعه که نماز شب نخواند».

ایشان افزودند: تقاضا دارم به خواندن دعای عرفه اهمیّت بدهید. خواندن دعا و توجّه به معانی آن، بسیار ارزشمند است. اگر هم خداوند عنایت فرماید و حالت خضوع برای دعاکننده پدید آید، با دل شکسته و با آه و سوز و گداز و با چشمانی پر از اشک دعا را می‌خواند.

حضرت آیت الله مظاهری در خاتمه گفتند: تقاضا دارم اگر در دعای عرفه حالی پیدا کردید، رسیدن به مقامات معنوی و عرفانی را از خداوند بخواهید. از او بخواهید توفیق اینکه با دل شکسته و سوز و گداز دعا کنید را به شما عنایت کند؛ متأسّفانه بسیاری از مردم هنگام دعا کردن، به فکر دعاهای معنوی و پیشرفت در حرکت به سوی خداوند تعالی نیستند و صرفاً به گرفتاری‌های مادی و دنیوی می‌اندیشند.

0 comments:

ارسال یک نظر