نیروی انتظامی و دستورالعملهای جدید

فرشید آل داوود
  جرس: فرمانده نیروی انتظامی در دستور العملی جدید هرگونه همکاری با شبکه های ماهواره ای فارسی زبان را ممنوع و همکاری با شبکه های غیر فارسی زبان را پس از کسب مجوز بلا مانع اعلام کرده است.

سردار احمدی مقدم که ماموران تحت امرش با عنوان پلیس امنیت بارها به بازداشت فعالان سیاسی بدون احکام قضایی و مجوز قانونی مبادرت کرده اند وعده داده که همکاری بدون مجوز با شبکه های فارسی زبان و غیر فارسی با برخورد پلیس روبرو می شود.

مداخله در امور هنرمندان و فعالان فرهنگی رسانه ای در جمهوری اسلامی تازگی ندارد. بارها و به دلایل متعدد از هرگونه فعالیت و تحرک این فعالان ممانعت بعمل آمده است. حکومت معتقد است بدون اجازه رسمی هیچکس حق ندارد با نهادهای رسانه ای و فرهنگی خارجی تماس داشته باشد.

کنترل تماس با خارج

در ایران هرگونه تماس با موسسات رسانه ای و فرهنگی خارجی جرم محسوب شده و با مرتکبان برخورد می شود. افرادی که در برنامه های زنده شبکه های فارسی زبان خارجی شرکت کرده و مصاحبه یا اعلام نظر می کنند بازداشت یا پرونده ای برای آنها در مراکز امنیتی تشکیل می شود.

یکی از افراد که با بخش فارسی یکی از شبکه های خبری فارسی زبان تماس گرفته بود می گوید بلافاصله بعد از تماس با خارج از طرف مسئولان امنیتی با وی تماس گرفته و درباره عواقب این کار به وی هشدار داده اند.

این رویه در بسیاری از موارد دیده شده است. از جمله ممنوع الخروج کردن افراد ی که برنده جوایز بین المللی هنری یا حقوق بشری شده اند یا ممنوعیت فعالیت  هنرمندانی که با تصمیم خود در فیلم های خارجی بازی کرده اند.

مواظب باشید جاسوس نشوید !

مسئولان کشور در خصوص اینگونه برخوردها می گویند دشمن در صدد کسب اطلاعات از داخل کشور است. حتی اساتید دانشگاه و دانشجویانی که در خارج درس می خوانند یا فعالیت علمی دارند با دقت تحت نظر قرار می گیرند و برخی نیز هنگام ورود به کشور برای دیدار با خانواده ها به مراکز امنیتی برده می شوند تا به برخی سوالات جواب بدهند.

کار به جایی رسیده که مدیر کل امور پژوهش وزارت علوم چندی پیش به استادان دانشگاه هشدار داد در دام سرویسهای اطلاعاتی بیگانه گرفتار نشوند . وزارت علوم گفته بود دعوتنامه هایی که برای فرصت مطالعاتی و ادامه تحصیل برای برخی اساتید ارسال می شود جنبه جاسوس پروری دارد !

اینگونه نگرشها موجب شده تا علاوه بر ماموران مخفی امنیتی و اطلاعاتی پلیس هم دامنه فعالیت امنیتی خود را گسترش داده و وعده برخورد بدهد.

زیر گرفتن معترضان تا لابی با هکرها!

نیروی انتظامی پرونده سیاهی در اقدامات غیر قانونی و نقض حقوق شهروندی از خود به جای گذاشته است. از هجوم شبانه و غافلگیرانه به خانه های مردم برای جمع آوری ماهواره ها گرفته تا آزار زنان و دختران در خیابانها تحت عنواین مختلف.

احمدی مقدم می گوید: شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان، اهداف بلندمدتی برای تغییر روش زندگی و ترویج فرهنگ غرب را در ایران پیگیری می كنند.

ظاهرا این اظهارات وی مجوزی است برای این نهاد نظامی که با روشهای مختلف به مقابله و برخورد با مردم هنرمندان و فعالان فرهنگی و رسانه ای بپردازد.
فعالیت های غیر مجاز و نسنجیده نیروی انتظامی موارد متعددی را شامل می شود که صدور دستورالعمل های عجیب تنها یکی از آن موارد است. زیر گرفتن معترضان سیاسی با اتومبیل پلیس در جریان نا آرامی های انتخاباتی سال 88 از جمله مواردی است که نیروی انتظامی به ارتکاب آن مبادرت و سپس آن را تکذیب کرد.

کارنامه نیروی انتظامی در درگیر شدن با جوانان و زنان نیز کارنامه غیرقابل قبولی دارد. این در حالی است که این نیرو باید حافظ جان و امنیت مردم و کشور باشد اما شواهد متعدد از جمله جنایت فجیع سعادت آباد و فاجعه خمینی شهر نشان داد که پلیس در برابر گردنکشان حرفی برای گفتن ندارد اما در عوض دختران و زنان بی گناه را در خیابانها به جرم بد حجابی دستگیر می کند.

در تازه ترین اقدام پس از عملیات هجوم به خانه ها برای جمع آوری ماهواره ها ، پلیس اعلام کرده که با هکرها همکاری خواهد کرد. در این راستا معاون نیروی پلیس در حوزه مبارزه با جرائم سایبری اعلام کرده است که پلیس می‌تواند از تخصص و توانمندی‌های برخی از هکرها استفاده کند. بر این اساس پلیس با هکرهای سفید و صورتی کاری ندارد و حتی از توانمندی آنها در برخی زمینه ها استفاده خواهد کرد.

در  تعریف جدید پلیس در این مورد آمده هکرهای کلاه سفید و صورتی کسانی هستند که صرفا قصد کمک دارند و خواستار به نمایش گذاشتن توانایی خود هستند
نیروی انتظامی در دستورالعمل دیگری اعلام کرده استفاده از فیلتر شکن جرم است و استفاده کنندگان تحت تعقیب و پیگرد قرار خواهند گرفت. همچنین در قزوین طرح اخد کارت ملی در قبال استفاده از کافی نت و ثبت مشخصات مشتریان قرار است اجرا شود .

توجیهات امنیتی

نیروی انتظامی بعضا با توسل به توجیهات امنیتی  در صدد توجیه اقدامات خود بر می آید. از جمله در خصوص همکاری با نهادهای فرهنگی و خبری خارجی می گوید : شبكه‌های ماهواره‌ای خصوصا شبكه‌های فارسی زبان كه عمدتا از منابع مالی سرویس‌های اطلاعاتی دشمن تغذیه می شوند با اهداف خاص و برای ایجاد تغییرات فرهنگی، اثرگذاری سیاسی و گاه به عنوان اتاق فرمان اغتشاشات در داخل استفاده می شوند ومعمولا شبكه‌های ماهواره‌ای كار عملیات روانی را بر عهده دارند و آن شبكه‌هایی كه عملیات روانی انجام نمی دهند اهداف بلندمدت برای تغییر روش زندگی و ترویج فرهنگ غربی را پیگیری می كنند.

استناد به این دلایل دست پلیس و مقامات آن را برای هرگونه سرکوب باز می گذارد. سرکوب هایی که دستور العمل آنها مستقیما از جانب حکومت صادر می شود تا کنترل شدید تری بر اوضاع داشته باشد.

توتالیتاریسم

با این حال کارشناسان می گویند منوط کردن فعالیت این اقشار به کسب مجوز رسمی از حکومت نشانه بارز نبود آزادی و حاکمیت فرهنگ استبدادی است.
محققان علوم سیاسی این حد دخالت گسترده در شئونات مردم را مختص حکومتهای توتالیتر می دانند که در آنها چند مشخصه بارز وجود دارد : سیستم تک حزبی متعهّد به ایدئولوژی که معمولاً توسط یک نفر رهبری می‌شود، دارای پلیس مخفی گسترده، انحصار در سلاح‌های مورد استفاده، انحصار وسایل ارتباط جمعی، انحصار اقتصادی که ممکن است لزوماً و به طور مستقیم توسّط حزب صورت نگیرد.

در این‌ نوع حکومت‌ها دولت تقریباً بر تمام شئون زندگی عمومی و رفتارهای خصوصی شهروندان نظارت و کنترل دارد. به تعریف سیاست‌دانان برجسته یک دولت تمامیّت‌خواه می‌کوشد تا همه جمعیّت زیر دست خود را برای تحقّق بخشیدن به اهداف دولتی بسیج کند که نمونه های تاریخی این حکومت ها حکومت استالین در شوروی، هیتلر در آلمان و پولپوت در کامبوج می باشد.
 

0 comments:

ارسال یک نظر