آیت الله دستغیب: فرعون همه شريانهاى زندگى مردم را در دست گرفته و همه را مطيع خود كرده بود

آیت الله دستغیب: فرعون همه شريانهاى زندگى مردم را در دست گرفته و همه را مطيع خود كرده بود
 جـــرس: عضو منتقد حکومت در مجلس خبرگان تاکید کرد: "درست است که فرعون همه شریانهای زندگی مردم را در دست گرفته بود و همه را جیره‏ خوار و مطیع خود کرده بود، اما نه ترس از فرعون و نه طمع به دنیا، هیچ کدام مجوز روی‏ گرداندن از ایمان و اطاعت کردن از فرعون نمی ‏شد، مخصوصاً آنکه بسیاری از مردم با فطرت و وجدان خود می‏ فهمیدند که حق با موسی است."

به گزارش تارنمای «حدیث سرو»، آیت‌الله‌ العظمی دستغیب، مرجع تقلید مردمی مقیم شیراز، در جلسه تفسیر قرآن خود، که تفسیر سوره نمل را ادامه می داد، با تاکید بر اینکه "ظلم، هم شامل ظلم به خود و گناهان فردی می‌شود و هم شامل ظلم به دیگران و تجاوز به حقوق مردم"؛ اظهار داشت: "این ظلمها، مخصوصاً قسم دوم آن، انسان را به آنجا می‏ کشاند که از اقرار به حق سر باز می‏ زند و آن را دانسته انکار می ‏کند."

وی با اشاره به داستان فرعون و موسی، تصریح کرد: اگر دنیا به انسان رو کند و مال و مقامی نصیبش شود، چنانچه مهذّب نشده باشد، در دام علوّ و گردن‏کشی می‏ افتد و حاضر به پذیرش حق نمی ‏شود. فرعون سالها ادعای خدایی می‏ کرد و فریاد «أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلی‏» سر می‏ داد؛ همه مردم نیز بنده او بودند و در حد الوهیت، اطاعتش می‏ کردند. او با آنکه به یقین دریافت موسی در دعوی رسالت خود صادق است و از سوی خداوند آمده، بخاطر علوّی که داشت، تن دادن به موسی و اظهار بندگی پروردگار یکتا را کسر شأن خود می‏ دانست و بخاطر این گردن‏کشی به عقوبتی سخت در دنیا و آخرت گرفتار شد.

این عضو منتقد حکومت در مجلس خبرگان، با تاکید بر اینکه ستمکاران نیز اگر از کرده خود پشیمان شوند و توبه کنند و در صدد جبران مافات برآیند، خداوند را آمرزنده و مهربان می‏ یابند؛ خاطرنشان کرد: کسی چون فرعون با وجود آنکه خونهای بسیاری ریخت و جنایتهای بی‏شماری کرد و از سرآمدان ظالمین بود، اگر توبه می‏ کرد و ایمان می ‏آورد، تعداد بسیاری از مردم به تبع او ایمان می‏ آوردند و نجات می‏ یافتند و این امر جبران گذشته او می‏ شد اما نکرد و نشد!

آیت الله دستغیب در عین حال یادآور شد: البته تسلیم نشدن فرعون چیزی از گناه کسانی که به موسی ایمان نیاوردند کم نمی‏ کند. درست است که فرعون همه شریانهای زندگی مردم را در دست گرفته بود و همه را جیره‏ خوار و مطیع خود کرده بود اما نه ترس از فرعون و نه طمع به دنیا، هیچ کدام مجوز روی‏ گرداندن از ایمان و اطاعت کردن از فرعون نمی ‏شد، مخصوصاً آنکه بسیاری از مردم با فطرت و وجدان خود می‏ فهمیدند که حق با موسی است.

هشداری برای همه‏
وی همچنین تاکید کرد: هر کس که در میان مردم صاحب وجهه ‏ای می‏ شود و مورد توجه دیگران قرار می‏ گیرد، باید مواظب باشد و از خدا بخواهد که در دام منیّت گرفتار نشود و در این میان هیچ تفاوتی میان هیچکس نیست.

0 comments:

ارسال یک نظر