هفت روز با زنان؛ حجاب اجباری در زندان و دانشگاه

آیدا قجر
جرس: در ستون «هفت روز با زنان» این هفته از دنیای هنر به دانشگاه ها‌ سری می زنیم اما قبل از آن پای صحبت خانواده های نگران زندانیان می نشینیم تا به دادگاه و احکامی که در آن آزادی نیز وجود دارد برسیم، از «فاحشه» خوانده شدن بازیگران تا محرومیت از تحصیل، از سکته پدران تا آزادی دربندان.

 

زنان بازیگر؛ فاحشه های سینمایی اند

 «ای کاش لطف کنید سینمایی را که خجالت می کشیم بگوییم شما را یاد کجا می اندازد به حال خود رها کنید، شاید که رستگار شوید و آرامش و صلح و محبت به وجدان نگرانتان بازگردد».

 
ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، نگار جواهریان، هانیه توسلی و باران کوثری، پنج بازیگر سرشناس سینمای ایران در یادداشتی خطاب به فرج الله سلحشور، کارگردان و بازیگر سینما انتقاد خود را نسبت به اظهارات وی پیرامون بازیگران زن و محیط سینما اعلام کردند.

 

سلحشور که می خواست مخالفت خود با حضور آنجلینا جولی، بازیگر هالیوود را بیان کند، در سخنان خود سینمای ایران را «فاحشه خانه» خواند: «هنرپیشه های زن ایران خودشان یک پا آنجلینا جولی هستند و سینمایی که فاحشه خانه است باید برای ادامه فعالیت های خود باید فاحشه بین المللی بیاورد».

 

در ادامه یادداشت پنج بازیگر زن سینمای ایران آمده است «از این که می بینیم آن همه پرداختن به زوایای نورانی زندگی پیامبران و سرمشق قرار دادن منش ایشان تاثیری در کلامتان نداشته، و در نهایت شهرتتان را از نفرت پراکنی و بی ادبی در برابر هم نوعانتان به دست آورده اید، بسیار متاسفیم».

 

سلحشور مشابه چنین ادعایی را پیش از این نیز مطرح کرده بود و با انتشار در رسانه ها هیچ وقت صحبت های منتشر شده را تکذیب نکرد، وی در بهمن ماه ۱۳۸۷ در گفتگویی در حالی که خود را «مبلغ مذهبی» و نه بازیگر معرفی کرد، صراحتا مدعی شده بود «هرکسی که وارد این سینما می شود به لجن کشیده خواهد شد».

 

زینب سلحشور، دختر فرج الله که مشاور خانواده است و فعالیتی حدود ۹ سال در عرصه سینما، تلویزیون و رادیو را در کارنامه خود دارد، در سال ۸۷ پس از پخش سریال «حضرت یوسف» نسبت به کارگردانی و رفتار کارگردان این سریال معترض بود و در گفتگو با رسانه ها گفته بود «صرف نظر از نسبت خانوادگی من با پدرم، از مردم  عذرخواهی میکنم و شرمنده ام که دین برای جوان های این مملکت این طور تعریف میشود».

 

مهدی خزعلی، در یادداشتی در وبلاگ خود، سلحشور را «فاحشه سیاسی» خواند و خطاب به او نوشت «هر چه می فرمایید هستیم! اما تو چنان که می نمایی هستی؟ نگاهی به خود بیانداز که در طول این سی و اندی سال برای ارتزاق، هر که رو آمد با او بودی، همیشه زیر قدرت رفتی و از مواهب قدرت بهره مند شدی، در ادبیات سیاسی به این می گویند «فاحشگی سیاسی، شاید در کوتاه مدت درآمدش بد نباشد، اما در دراز مدت سوای بی آبرویی، خطرناک است».

 از آسایشگاه تا خاک گور

 محمد ابراهیمی، فعال سیاسی که به اتهام ارتباط و کمک به مادران عزادار بیش از یازده ماه در وضعیت بلاتکلیف در زندان بود، هفت ماه اول بازداشت را در سلول انفرادی و تحت ضرب و شتم قرار داشت، دو ماه پیش بار دیگر جهت بازجویی به سلول انفرادی منتقل شد. اما پیش از این، زمانیکه هفت ماه اول انفرادی را گذراند به آسایشگاه روانی امین آباد منتقل شد.

 

مهدیه ابراهیمی، خواهر وی در گفتگو با جرس، وضعیت پرونده را مانند گذشته بلاتکلیف خواند و یادآور شد «پدرم بعد از شنیدن خبر انتقال محمد به امین آباد به ملاقاتش رفت و او را در آسایشگاه با وضعیت بسیار بدی دید و دو هفته بعد، از غصه، فوت کرد. وقتی از دیدن برادرم آمده بود تا قبل از مرگش فقط گریه می کرد و می گفت بروید ببینید با محمد چه کرده اند».

 

 افشین اسانلو، برادر منصور اسانلو که هیچگونه فعالیت سندیکایی و سیاسی نداشته است در دادگاه بدوی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

فاطمه گلکری، مادر وی که روزهای خود را در انتظار جلسه دادگاه تجدید نظر توصیف میکند در گفتگو با جرس ضمن تاکید بر این که فرزندش تنها یک راننده بود و هیچگونه فعالیت سیاسی نداشت خاطرنشان کرد «مثل همه اتهاماتی که به همه می زنند به پسر من هم تهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام را زده اند، اجازه ندادند حتی وکیلش پرونده را ببیند یا حتی قاضی را ملاقات کند، افشین را در ملاقات قبلی که دیدم از نظر جسمی و روحی خوب نبود، او به دلیل غده ای که در پشتش است باید عمل جراحی شود اما تاکنون پاسخی برای مرخصی هم ندادند».

 

 مهدی کوهکن، شهروند معترضی که به دنبال پیگیری های خانواده در بیمارستان تحت درمان قرار گرفته بود مجددا به زندان بازگردانده شد.

 

سودابه کوهکن، مادر وی ضمن یادآوری این که «مهدی هم اکنون نیاز به پیگیری معالجات درمانی اش دارد و باید در بیمارستان بستری گردد» تاکید کرد که پسرش نان آور خانواده بود و از زمان بازداشت با مشکلات زیادی روبرو شده اند اما «مسئولان با اجازه انتقال مهدی به بیمارستان موافقت نمی کردند تا این که چند روز پیش به ما تلفن کردند که ما یک بیمارستان برای عمل جراحی پای مهدی با هزینه  خودمان رزرو کنیم، با این که مشکلات مالی خود را بارها با مسئولان مطرح کرده ایم و خد مهدی هم نامه نوشته اما باز هزینه ها را خودمان باید پرداخت کنیم، ما از عشایر ایران هم هستیم و خودم هم سواد نوشتن ندارم و نمی توانم نامه به مسئولان بنویسم و مشکلاتم را برای آنها بگویم».

 

نسرین ستوده، زنی مقابل حجاب اجباری

 نسرین ستوده، وکیل دادگستری در پی مقاومت قبول چادر به عنوان حجاب اجباری در زندان سه هفته ممنوع الملاقات شد.

 

رضا خندان همسر وی در گفتگو با وبسایت کلمه گفت «یکشنبه این هفته مطابق معمول به سالن ملاقات زندان اوین که به شدت امنیتی شده و حتی کودکان را به سختی بازرسی بدنی می کنند مراجعه کردیم اعلام کردند که همسرم به دلیل تنشی که بر سر استفاده از چادر اجباری زندان ایجاد شده سه هفته ممنوع الملاقات شده است، نوع محرومیت تعیین شده دامن خانواده و کودکان خردسال را هم در بر می گیرد و به این ترتیب کودکان و خانواده ای که بیش از صد روز است ملاقات حضوری نداشته اند تا سه هفته ی دیگر از ملاقات کابینی هم محروم خواهند بود».

 

خندان در گفتگو با جرس گفت «آن ها که نسرین ها را زندانی می کنند فکر می کنند زندان باعث سردی روابط می شود اما از معجزه ی عشق خبر ندارند».

 

به گزارش جرس، انجمن قلم کانادا،، صندلی خالی سی و دومین دوره جشنواره بین المللی نویسندگان را به نسرین ستوده نویسنده و وکیل در بند دادگستری اختصاص داد. به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، این حرکت نمادین انجمن قلم کانادا همه سال و برای حمایت از نویسندگانی است که توسط حکومت های خود از حضور در مجامع و جشنواره های جهانی ادبی محروم شده اند.

 

علاوه بر اختصاص صندلی خالی، همچنین جایزه نخست انسانیت این انجمن که به نویسنده ای اهدا می شود که «فراتر از مرزهای جغرافیایی و الهام بخش پیوند فرهنگ» فعالیت کرده باشد، دریافت خواهد کرد در این جشنواره به طور غیابی به وی اهدا خواهد شد.

 جلوگیری از ثبت نام به علت شرکت نکردن در جلسه حجاب

 به گزارش دانشجو نیوز، بر اساس گزارشهای تازه از دانشگاه علم و صنعت تهران، پس از روی کار آمدن حسین صالح زاده، مسئول بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت به عنوان رئیس دانشکده عمران دانشگاه، ۱۵ دانشجوی دختر این دانشگاه به علت عدم شرکت در جلسه اجباری حجاب و عفاف از ثبت نام در نیمسال تحصیلی جدید محروم شدند.

 

وی در تایید رفتار خود خطاب به مسئولان دانشکده اعلام کرد «از ثبت نام این دانشجویان در ترم آینده نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد».

 

در این جلسه که هفته ی گذشته برگزار شد، صالح زاده ضمن تهدید دانشجویان که در صورت رعایت نکردن مصادیق عفاف و حجاب با آن ها برخورد خواهد شد، این مصادیق را چنین بر شمرد: «پوشاندن تمام بدن غیر از صورت، دست ها تا مچ، ممنوعیت اختلاط غیر علمی در دانشکده، ممنوعیت صدا کردن دانشجویان دختر و پسر توسط یکدیگر با اسم کوچک، ممنوعیت گفتگو و خنده با صدای بلند».

حبس و آزادی

به گزارش رسانه ها، فرانک فرید، شاعر، مترجم و فعال حقوق زنان در آذرباریجان که روز ۱۲ شهریور در جریان اعتراض مردم به سیاست های دولت در قبال خشک شدن دریاچه ارومیه در تبریز بازداشت شده بود، پس از تحمل ۴۲ روز بازداشت، با قید وثیقه صد میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شد.

 فرشته شیرازی، فعال حقوق زنان که از تاریخ ۱۲ شهریور سال جاری بازداشت و در زندان آمل به سر می برد از هر گونه امکان ملاقات و تماس تلفنی با خانواده خود محروم بوده است در دادگاه دوم به سه سال حبس تعزیری و هفت سال ممنوع الخروجی محکوم شد.

 

اخبار رسیده به تغییر برای برابری حاکی از آن است که وی از حداقل حقوق خود محروم است، مجبور است روی زمین مرطوب بخوابد.

 

در دادگاهی که برای فخرالسادات محتشمی پور برگزار شد، وی حاضر به دفاع از خود نشد. این دادگاه به ریاست قاضی مقیسه در حالی برگزار شد اما وی در اعتراض به عدم رسیدگی به شکایات همسرش و آزارهایی که در این مدت بر وی و خانواده اش رفته حاضر به دفاع نشد و به دلیل فشار قاضی بر وکلا، ناچار شد وکلای خود را عزل کند تا مانع فشار بیشتر قاضی شود.

 آن سوی مرزها

 به گزارش تغییر برای برابری، رفاه ناسد، اولین روانکاو سوری دهم سپتامبر هنگام خروج از فرودگاه دمشق دستگیر شد، وی همکاری نزدیکی با روانکاوان فرانسوی، انستیتوهای روانکاوی پاریس و صلیب سرخ فرانسه داشته است، تعداد زیادی از روشنفکران، سیاستمداران و از جمله همسر رئیس جمهور فرانسه خواستار آزادی وی شده اند.

0 comments:

ارسال یک نظر