وزیر خارجه بریتانیا: در صدد تشدید فشار بر جمهوری اسلامی هستیم

جـــرس: یک روز پس از آنکه وزارت خزانه داری بریتانیا گزارش داد دارایی‌های پنج ایرانی را در ارتباط با اتهام توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن مسدود خواهد کرد، وزیر امور خارجه آن کشور نیز اعلام کرد که ادعاهای آمریکا در خصوص توطئه نسبت داده شده به ایران در ترور سفیر عربستان در واشنگتن موضوعی جدا از برنامه هسته ای ایران بوده و انگلیس درصدد تشدید فشار بر جمهوری اسلامی برای تغییر در سیاست هسته ای اش است.


به گزارش رویترز، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، طی مصاحبه ای که بلافاصله پس از ورودش به موریتانی به عنوان بخشی از سفرش به شمال و غرب آفریقا انجام داد، اظهار داشت: "فکر می کنم این مساله در سال آینده ضروری تر خواهد شد و علت آن فعالیت هسته ای ایران در نزدیکی قم است."


رئیس دستگاه دیپلماسی انگلستان که چندی پیش مقامات جمهوری اسلامی را متهم کرده بود که از یک سو اعتراضات را در داخل کشور سرکوب می‌کنند و از سوی دیگر ادعا می‌کنند که "حامی انقلاب در دیگر نقاط منطقه‌اند، البته به جز سوریه"، همچنین ادامه داد: "ما نباید با وقایع مربوط به بهار عربی از این موضوع منحرف شویم."


وی تاکید کرد که اتهامات وارده به ایران از سوی آمریکا در خصوص ترور سفیر عربستان در واشنگتن موضوعی جدا از برنامه هسته ای ایران است و ما درصدد تشدید فشار بر جمهوری اسلامی در صورتی است که سیاست هسته ای اش را تغییر ندهد. "


هیگ مجددا ضمن تهدید خواندن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، افزود که نباید تهدید فوری این برنامه نادیده گرفته شود.


در ادامه این گزارش، با اشاره به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه آینده درباره برنامه هسته ای ایران به نقل از هیگ آمده است: "نمی دانم (این گزارش) چه چیزی خواهد گفت اما نظر ما این است که رویکرد ایران هماهنگ با یک برنامه هسته ای صلح آمیز نیست. "


طی هفته ای که گذشت، وزارت خزانه‌داری بریتانیا اعلام کرد که دارایی‌های پنج ایرانی را در ارتباط با اتهام توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن مسدود کرده‌است.


بنا به گزارش خبرگزاری آلمان، سه فرد دیگری که غیر از دو متهم قبلی شامل این اقدام بریتانیا شده‌اند عبارتند از حامد عبداللهی، از افسران ارشد نیروی قدس که متهم است به طراحی این طرح ترور کمک کرده‌است، عبدالرضا شهلایی، یکی از معاونان نیروی قدس، و قاسم سلیمانی، فرمانده این نیرو که گفته می‌شود نظارت بر اجرای طرح ترور را بر عهده داشته‌است.


وزیر خارجه بریتانیا، هفته گذشته نیز، پس از تحریم سه وزیر دولت دهم جمهوری اسلامی توسط اتحادیه اروپا، اعلام کرده بود که این تدابیر به منظور "اعمال فشار به ایران برای بهبود کارنامه انزجار انگیز حقوق بشرش" اتخاذ شده است.


هیگ گفته بود: "کسانی که هدف تحریمها قرار گرفته اند، وزرای دولت، اعضای نیروهای امنیتی، کارکنان زندانها و قوه قضاییه هستند که مسئول نقض جدی حقوق بشرند. در ماههای اخیر، وضعیت حقوق بشر در ایران رو به وخامت نهاده است. در حالی که ما روز جهانی لغو اعدام را گرامی می داریم، باید به یاد بیاوریم که ایران امسال تاکنون بیش از پانصد نفر از جمله یک نوجوان ۱۷ سال را اعدام کرده است. دولت ایران اعتراضها به سوءمدیریت بر سر خشک شدن یک دریاچه در شمال غربی ایران (دریاچه ارومیه) را با خشونت سرکوب کرده و خانواده شماری از روزنامه نگاران بازداشت شده و مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند."


وزیر خارجه بریتانیا هشدار داد که اتحادیه اروپا به تحریم ناقضان حقوق بشر در ایران ادامه خواهد داد.


امسال وزارت امور خارجه بریتانیا در گزارش سالیانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر و دموکراسی در جهان، کارنامه حقوق بشری ایران را در یک سال گذشته در بدترین وضعیت آن طی ده سال اخیر ارزیابی کرد. در بخشی از این گزارش از بالا رفتن آمار اعدام در این کشور در سال ۲۰۱۰ میلادی انتقاد شده است.

0 comments:

ارسال یک نظر