رهبر ایران: هیچ انگیزه سیاسی نباید در سرشماری تاثیر گذار باشد

آقای خامنه ای گفت که مرکز آمار باید عملا نشان دهد که در پردازش اطلاعات و داده ها کاملا بیطرف و تابع واقعیات است.

همزمان با شروع سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ایران، آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران گفته که "هیچ انگیزه سیاسی و غیرسیاسی نباید در پردازش داده های سرشماری تاثیر گذار باشد."

آقای خامنه ای خطاب به مسئولان مرکز آمار ایران گفته که "باید عملا نشان دهید که در پردازش اطلاعات و داده‌ها کاملا بیطرف و تابع واقعیات هستید تا دستگاههای مختلف هم به نتایج کار و آمارهایی که ارائه می شوند، اعتماد کامل کنند."

مرکز آمار ایران سرشماری عمومی نفوس و مسکن را از امروز، دوشنبه دوم آبان، آغاز کرده و تا روز ۲۲ آبان این طرح ادامه خواهد یافت.

بنابر گزارش مرکز آمار ایران در طول این مدت ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار ایرانی با حدود ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به سئوالات پرسشگران پاسخ خواهند داد.

به گفته عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران، در این آمار گیری ۱۱۴ هزار نفر شرکت دارند که ۵۴ هزار نفر آنها آمارگیر هستند و برای اجرای آن ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

این سرشماری عمومی در نظر دارد اطلاعاتی را در مورد خانوارها از جمله مشخصات فردی، تاریخ تولد، میزان تحصیل، شغل، وضعیت تاهل و مسکن و موارد دیگر گردآوری کند.

سرشماری عمومی نفوس و مسکن از سال ۱۳۳۵ به طور رسمی در ایران آغاز شده و هر ده سال این آمار گیری انجام شده است.

آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته و اکنون مرکز آمار فاصله آمارگیری را به پنج سال کاهش داده است.

هدف از کاهش دوره آمارگیری از ده سال به پنج سال بررسی شناخت نیازها، کمبودها، امکانات و تحولات جمعیتی، دقت در برآوردهای جمعیت، تعیین جمعیت و تقسیمات کشوری اعلام شده است.

مرکز آمار در حالی طرح سرشماری نفوس و مسکن را آغاز کرده که اختلاف نظر بر سر نهاد مسئول انتشار آمار اقتصادی در ایران همچنان پابرجاست.

کارشناسان می گویند که دولت از سه سال پیش مانع از انتشار آمار اقتصادی نظیر رشد اقتصادی و نرخ رشد سرمایه گذاری شده است که بانک مرکزی آن را منتشر می کرد.

به عقیده این کارشناسان، دولت به دلیل کاهش شدید رشد اقتصادی مانع از انتشار آمار شده است تا به این وسیله، ناکامی خود را پنهان کند.

تا به حال آمار بانک مرکزی ایران در زمینه شاخص های اقتصادی نظیر رشد اقتصادی و تورم رسمیت داشت و مورد استناد کارشناسان قرار می گرفت ولی با تصمیم جدید دولت، از این پس باید آمار مرکز آمار ایران مبنا قرار گیرد.

در سالهای اخیر بانک مرکزی و مرکز آمار در زمینه تهیه و تولید آمار اقتصادی فعالیت داشته اند ولی هیچگاه نتایج آمارگیری آنها در زمینه هایی نظیر نرخ تورم یکسان نبوده است.

0 comments:

ارسال یک نظر