تاکید بر 'دیدار' مقام های آمریکایی و ایرانی

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد خبر دیدار با سفیر آمریکا را تکذیب کرده است

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، با وجود تکذیب دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، بار دیگر گفته است که مقام های آمریکایی با مقام های جمهوری اسلامی دیدار کرده اند.

دفتر روابط عمومی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه خبر ملاقات سوزان رایس با محمد خزاعی، نمایندگان دائم آمریکا و ایران در سازمان ملل متحد را تکذیب کرد.

ویکتوریا نولاند گفته است: "آنها به خوبی از این امر آگاهند. هرگونه تلاش از سوی آنان (مقام های ایران) برای تکذیب این خبر، بیانگر این است که تا چه حد درباره این مسائل صادق هستند."

او افزود که نمی تواند تایید کند این دیدار در کجا یا بین چه مقام هایی انجام شده است.

این سخنگو گفت هدف از دیدار یادشده این بوده است که آمریکا برای مقام های ایرانی تصریح کند که طرح ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در واشنگتن، را مغایر قوانین داخلی خود و مقررات بین المللی می داند و قصد دارد که ایران را در این زمینه پاسخگو بداند.

دولت ایران این اتهام را که نیروی قدس سپاه پاسداران قصد داشته است سفیر عربستان را در یک بمبگذاری ترور کند، قویا رد و آنرا یک "بازی کودکانه" توصیف می کند.

شبکه سی بی اس آمریکا پیش از این به نقل از مقام‌های این کشور که خواستند ناشناس باقی بمانند، گزارش داده بود که خانم رایس با دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک دیدار کرده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، مقام های دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل می‌گویند: "هیچگونه ملاقات و یا مذاکره‌ای بین دو کشور وجود نداشته و ما از چنین تماسی اطلاع نداریم."

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده پنجشنبه به خبرنگاران گفته بود: "ما با ایران تماس مستقیم داشته ایم. من جزئیات بیشتری در این باره به شما نخواهم داد اما فقط بگویم که ما درباره این مساله با ایران تماس مستقیم داشته ایم."

این سخنان در حالی بیان شد که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، اعلام کرده که مقام های ایران را مسوول این ماجرا می داند و از احتمال در نظر گرفتن تحریم های شدیدتری علیه تهران خبر داده است.

دیوید کوهن، از مقام های ارشد وزارت خزانه داری آمریکا، روز جمعه در نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان حاضر شد و به آنان گفت که دولت باراک اوباما مشغول جلب حمایت بین المللی از تحریم بانک مرکزی ایران است.

وزارت خزانه داری آمریکا شرکت هواپیمایی ماهان ایر را به اتهام همکاری با نیروی قدس سپاه پاسداران تحریم کرده است.

0 comments:

ارسال یک نظر