برادرم فقط گریه می کرد

خواهر امیرعلی علامه زاده
جرس: در حالیکه 35 روز از بازداشت امیرعلی علامه زاده خبرنگار سابق خبرگزاری ایلنا می گذرد اما تاکنون از اتهام و شرایط نگهداری وی اطلاعی در دست نیست.

علامه زاده در روز 27 شهریور ماه بهمراه دور جدید بازداشت روزنامه نگاران و مستندسازان در منزل شخصی خود بازداشت و به بند امنیتی  دو الف تحت نظارت سپاه منتقل شده است. هفته گذشته نیز ماموران امنیتی بار دیگر به منزل پدری این روزنامه نگار یورش بود و با ایجاد رعب و وحشت به تهدید اعضای خانواده او پرداخته و یکسری وسایل را با خود برده اند.

در طی این مدت پدر امیرعلی علامه زاده یکبار موفق به ملاقات با او شد که دراین دیدار امیرعلی از نظر روحی وضعیت بسیار نامناسبی داشته و در طی مدت ملاقات فقط گریه می کرده است. این دیدار موجب نگرانی "شدید" خانواده شد اما پیگیری های آنها برای اطلاع از اتهام و شرایط نگهداری او تاکنون بی نتیجه بوده است.

به همین مناسبت "جرس" با زینب علامه زاده خواهر امیرعلی علامه زاده در خصوص آخرین وضعیت او به گفتگو پرداخته که متن آن در پی می آید:

خانم علامه زاده آیا تاکنون موفق به ملاقات با برادرتان شده اید؟

دو هفته پیش پدرم با امیرعلی ملاقات داشت.

در این ملاقات از امیرعلی در خصوص اتهامش سوال کردند؟

 از قبل به پدرم گفته بودند که نباید هیچ سوالی مبنی بر اینکه اتهامش چیست؟ در کجا نگهداری می شود؟ در انفرادی است یا نه؟ برخورد ماموران چطور است؟ پرسیده شود و فقط احوالپرسی می کنید. پدرم هم برای ملاقات امیر علی رفت و دقیقا همان کار را انجام داد.

وضعیت روحی امیرعلی در این ملاقات چطور بود؟

پدرم می گفت در این یک ربع ساعت ملاقات، امیرعلی فقط گریه می کرد و وقتی از ملاقات آمد خیلی ناراحت و نگران بود. امیرعلی اصلا آدم احساسی نبود که با دیدن پدرم گریه کند و ماهها می شد که پدرم را نمی دید اما هیچوقت اینطور نبود و ما نگرانیم که تحت چه شرایط بدی است که با دیدن پدرم فقط گریه می کرد. حتما یک اتفاقی افتاده که اینقدر از نظر روحی بهم ریخته است و حالش غیرطبیعی بود و این ما را نگران کرده است. وقتی به ما می گویند هیچی از او نپرسید حتما به او هم گفته اند هیچی نباید بگویی و مجبور است وقتی حالش را می پرسیم بگوید حالم خوب است. اما اگر حالش خوب است پس چرا مدام گریه می کرد؟!

اطلاع دارید الان در کدام بند نگهداری می شود؟

در بند دو الف است. آن زمانی که برای تفتیش منزل آمد و برگه ای را دادند که در آن لیست وسایلی که با خودشان بردند بود که در بالای آن شعبه 14 منطقه 28 بازپرسی نوشته شده بود که وقتی به آنجا مراجعه کردم که گفتند امیرعلی در بند دو الف است و بند دو الف هم مربوط به سپاه می شود.

از نحوه بازداشت امیرعلی برایمان بگویید و اینکه در زمان بازداشت حکمی ارائه دادند؟

گویا سر کوچه منتظرش بودند و امیر علی آمد خانه و گفت یک عده با حکم آمده اند و می خواهند خانه را بازرسی کنند و من را با خودشان ببرند.

این حکم از سوی چه نهادی بود و بر اساس چه اتهامی حکم بازداشت امیرعلی را داشتند؟

فرصت نشد از برادرم بپرسم چون امیرعلی اصلا کاری نکرده بود و این برخورد غیر منتظره بود. بعد از گذشت این همه مدت هم ما هنوز از اتهام او خبر نداریم.

در این مدت فشار و تهدیدی هم بر روی خانواده بوده است؟

هفته گذشته به منزل پدری ام در بابل هجوم آوردند و آنجا تشنج ایجاد کردند. دنبال هارد امیرعلی می گشتند که هارد و یکسری وسایل دیگر را با خودشان بردند. من در آنجا حضور نداشتم اما خانواده می گفت از صحبتهایشان معلوم بود دو نفر از مامورها از تهران آمده بودند و سه نفر هم از بابل بودند. البته آن دو نفری که از تهران آمده بودند رفتار خوبی داشتند اما رفتار آن سه تای دیگر بسیار بد بود و رعب و وحشت ایجاد می کردند و برادر کوچکم را تهدید می کردند که بازداشتش می کنند و حتی اسم من را هم آورده بودند و می گفتند زینب را هم بازداشت و با خودمان می بریم. من نمی دانم از اتهام و حال امیر علی که خبر نداریم و حالا بر مبنای چه قانونی خانواده و برادرم را تهدید به بازداشت می کنند؟ 

برای پیگیری وضعیت امیرعلی به چه مراجعی مراجعه کردید؟

به همه جا. اما ما حتی بازپرس امیرعلی را هم نتوانستیم ببینیم تا حداقل بفهمیم آخر به چه اتهامی برادرم را این همه مدت در زندان نگهداشته اند. نمی دانیم الان امیرعلی در انفرادی تحت بازجویی است یا نه؟ هیچی هیچی.

برای وکیل اقدام کرده اید؟

بله وکیل گرفتیم اما تا مراحل قانونی آن طی بشود کمی طول می کشد و امیدواریم هر چه زودتر امیر علی آزاد شود و دیگر نیازی نباشد.

برادرتان قبلا دبیر سرویس بین الملل خبرگزاری ایلنا بود؟

بله اما بعد از توقیف ایلنا بیرون آمد. بعد از آن هم که بیکار بود و خیلی به ندرت مطلبی برای رسانه های داخلی می نوشت. این اواخر هم در تماشاگر مربوط به همشهری چند مطلب ورزشی نوشته بود و اصلا کار خبری سیاسی نمی کرد.

حتما اطلاع دارید که طی هفته های گذشته موج جدیدی از بازداشت روزنامه نگاران و مستندسازان آغاز شده است فکر می کنید ارتباطی بین بازداشت برادرتان و این دستگیری ها وجود دارد؟

واقعا نمی دانم. برادرم را به مدت کمی بعد از بازداشت مستندسازان گرفتند اما امیرعلی هیچ فعالیت رسانه ای نداشت و من از نزدیک شاهد کارهای برادرم بودم و حتی این اواخر مریض بود و دیسک کمر داشت و حتی نمی توانست بشیند و در تمام مدت در خانه بود و با هیچ جا ارتباط نداشت.

وضعیت روحی پدر و مادرتان در این شرایط بی خبری چطور است؟

خانواده همه نگران و ناراحت هستیم. بغیر از پدرم هیچ کس دیگر را نگذاشتند با امیر علی ملاقات کند. مادرم هم تهران نبود. حتی من می خواستم برادرم را ببینم اجازه ندادند. پدر و مادرم مریض هم هستند و واقعا وضعیت و شرایط خوبی نداریم. من خودم توان و نیروی هیچ کاری را ندارم و فقط به فکر امیرعلی هستم و نگرانش هستم همه اعضای خانواده عصبی و نگران هستند علتش هم این است که اصلا از حال امیرعلی خبر نداریم و حتی نمی دانیم اتهامش چیست؟ به هر دری هم می زنیم هیچکس پاسخ ما  را نمی دهد.

در پایان صحبت دیگری دارید؟

ما بعنوان خانواده امیرعلی حق این را داریم که بدانیم که اتهامش چیست و شرایط روحی و روانی اش چطور است؟ هر کس خبر بازداشت امیرعلی را می شنود تعجب می کند که چرا امیرعلی؟ او که کاری نکرده است؟ حالا متوجه می شویم که خانواده های زندانیان سیاسی چه می کشند. الان که در شرایط آنها هستیم می فهمیم که از زمانیکه عزیزانشان بازداشت می شوند تا بفهمند کجا هستند و تحت چه شرایطی نگهداری می شوند و حالشان چطور است، چه دوران سخت و دردناکی را می گذرانند.

با تشکر از فرصتی که در اختیارمان قرار دادید.

مژگان مدرس علوم

0 comments:

ارسال یک نظر