منصور ارباب سیر؛ از فروش خودرو تا اتهام ترور

خشایار مهیم

کورپوس کریستی، تگزاس

کورپوس کریستی شهری ساحلی و آرام در جنوب ایالت تگزاس و در نزدیکی مرز مکزیک است که می تواند مقصد خوبی برای گذراندن تعطیلات در پاییز باشد.

از فرودگاه کورپوس کریستی که به سمت شهر حرکت می کنید، دیدن منظره درختان نخل و تاسیسات نفتی مسافر ایرانی را به یاد خوزستان می اندازد.

اما این روزها در پس آرامش شهر، جامعه کوچک ایرانی تباران و دیگر ساکنان شهر یک نگرانی مشترک دارند: تبدیل شدن کورپوس کریستی به کانون توجه تازه ترین تهدید تروریستی در آمریکا.

متهم اصلی پرونده، منصور ارباب سیر که محلی ها او را به نام جک می شناسند، سه دهه در این شهر زندگی کرده، تشکیل خانواده داده و با خیلی از کسبه محلی داد و ستاد کرده است.

اعضای جامعه ایرانی های این شهر و دیگر ساکنان آن از آقای ارباب سیر به عنوان فردی مهربان، دوست داشتنی، بذله گو و در عین حال بی نظم و حواس پرت نام می برند.

علاقه او به ویسکی جک دنیلز باعث شد دوستانش او را با نام مستعار جک صدا کنند.


بن محسنی گفت: وقتی اولین بار نام جک را در اخبار شنیدم، به خودم گفتم حتما پاسپورت او دزدیده شده و او قربانی دزدی هویت است

آنها می گویند از شنیدن اتهام های آقای ارباب سیر در اخبار "بهت زده" شدند.

بن محسنی که از دوستان قدیمی منصور ارباب سیر است، می گوید وقتی اولین بار در اخبار نام جک را شنیدم، به خودم گفتم حتما پاسپورت او دزدیده شده و او قربانی دزدی هویت است.

آقای ارباب سیر سه هفته قبل از اعلام خبر بازداشتش ، از ایران با آقای محسنی تماس گرفته بود. آقای محسنی می گوید جک در این تماس از این که به زودی نوه دار می شود، ابراز خوشحالی کرده و گفته برای همین به تگزاس بر می گردد.

بن محسنی با بغض گفت: "دور هم جمع می شدیم ... می گفتیم و می خندیدیم."

سیاوش سیان، دوست دیگر آقای ارباب سیر هم که از هوستون برای صحبت کردن درباره او به کورپوس کریستی آمده است، می گوید باور گزارش های منتشر شده مشکل است.

آقای سیان با هیجان می گوید:"جک آزارش به مورچه هم نمی رسید."

او ادامه می دهد زمانی به همراه دوستان چند آهو شکار کرده بود. جک هنگام تمیز کردن گوشت شکار از راه می رسد و با ناراحتی به یک آهوی جوان اشاره می کند و می گوید:‌ "چرا این را شکار کردید،‌ آخر پدر دارد، مادر دارد."

به گفته آقای سیان، منصور ارباب سیر آن روز از گوشت شکار نخورد.

آقای سیان با اشاره به عدم تسلط مناسب جک به زبان انگلیسی گفت ممکن است او هنگام بازجویی سوال ها را درست نفهمیده و "به همین خاطر دچار مشکل شده است."

'جک حواس پرت'

دوستان ایرانی و آمریکایی منصور ارباب سیر همگی بر یک نکته مشترک تاکید دارند، حواس پرتی و بی نظمی منصور ارباب سیر. مشکلی که به گفته بعضی از آنها باعث جدایی همسر اولش از او شد.

آنها می گویند جک بدون کمک همسرش، مارتا، از جمع و جور کردن کارهای مربوط به کسب و کارش عاجز است.


بنجامین بی غمیان از ایرانی های آمریکا می خواهد به طور مستقل در این باره تحقیق کنند تا حقیقت ماجرا مشخص شود

منصور ارباب سیر سال ها به خرید و فروش خودروی دست دوم و ساخت و ساز مشغول بوده است.

دوستان آقای ارباب سیر می گویند او در سال های اخیر کسب و کار خود را در تگزاس محدود کرد و با فروش بخشی از اموالش در ایران سرمایه گذاری کرد.

بنجامین بی غمیان از دیگر آشنایان ایرانی آقای ارباب سیر در این باره گفت:‌‌ "جک آدمی است که از نظر فکری یک مقدار مشکل دارد. خیلی فراموشکار بود. هر وقت می آمد محل کار من یا دسته کلیدش را جا می گذاشت یا کیف دستی یا گوشی همراه."

آقای بی غمیان می گوید ممکن است این فراموش کاری و بی خیالی ناشی از صدمه مغزی باشد. او می گوید آقای ارباب سیر در جوانی در یک نزاع خیابانی در شهر هوستون هدف ضربات متعدد چاقو قرار گرفت و تا حد مرگ پیش رفت.

اثر یکی از ضربات چاقو هنوز بر گونه منصور ارباب سیر دیده می شود.

بنجامین بی غمیان با اشاره به اتهام های منصور ارباب سیر می گوید:‌ "جک وضع مالی خوبی داشت، دلیلی نداشت به خاطر پول دست به چنین کاری زده باشد."

او ادامه می دهد اگر اتهام ها واقعیت داشته باشند، "جک را حتما شستشوی مغزی داده اند."

آقای بی غمیان از ایرانی های آمریکا خواست به طور مستقل در این باره تحقیق کنند تا حقیقت ماجرا مشخص شود.

سیاوش سیان با تردید بیشتری به پرونده آقای ارباب سیر نگاه می کند. او می گوید:‌ "جک تازه هشت ماه است که به تابعیت آمریکا در آمده است. اگر مدت ها تحت نظر بوده، چطور اجازه داده اند به تابعیت این کشور در آید؟"


به گفته دن کیچ، ارباب سیر از حملات یازدهم سپتامبر ناراحت شده بود

دن کیتچ، یک فروشنده خودروی دست دوم است که به گفته خودش بیشتر از ۲۰ سال با او مراوده کاری داشته است.

آقای کیتچ که یک جمهوری خواه سنتی است و تصاویر جورج بوش، رییس جمهوری سابق آمریکا، ریک پری، کاندیدای این سمت و فرماندار کنونی تگزاس و نمادهای تفنگداران دریایی ایالات متحده در اتاقش دیده می شود.

او در حالی که نگرانی از وضع آقای ارباب سیر در چشمانش دیده می شود، می گوید:‌ "جک هیچ وقت وارد بحث سیاسی نمی شد... او جوانی خوش قیافه و خوشحال بود."

به گفته آقای کیتچ، پس از حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ جک به دیدن او رفت تا بگوید "چقدر ناراحت است و تاکید کرد همه خاورمیانه ای ها مانند عاملان حمله فکر نمی کنند."

دن کیتچ می گوید "ماشین فروش ها در آدم شناسی تبحر دارند" و برای همین جای تعجب است که اگر اتهام ها واقعی هستند، چرا او نتوانسته در طول ۲۰ سال به شخصیت واقعی جک پی ببرد.

0 comments:

ارسال یک نظر