اعتراف به نقض حقوق بشر در بحرین از سوی کمیته تحقیق حکومتی

دولت بحرین اذعان داشته است که مأموران امنیتی این کشور حقوق بشر را نقض کرده اند، اما می گوید که موارد نقض حقوق بشر بطور منظم صورت نگرفته و تظاهرکنندگان ضد دولتی هم در این مورد بی‌گناه نیستند. هیئتی که از سوی پادشاه بحرین مامور تحقیق در این مورد است می گوید که بیش از ۸۰۰۰ شکوائیه، منجمله گزارش هایی در مورد شکنجه و تجاوز دریافت کرده است و آخر ماه جاری نتیجه تحقیقات خود را منتشر خواهد کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، فاطمه بلوچی، وزیر بهداشت بحرین گفته است که دولت بحرین نقض حقوق بشر در تظاهرات اعتراض آمیز مردم این کشور را پذیرفته است، اما می گوید که موارد آن سیتماتیک نبوده است. خانم بلوچی افزود: "نقض حقوق بشر روی داده که اشتباه بوده است و دولت به تمام این موارد رسیدگی خواهد کرد، اما این اشتباهات فقط از سوی دولت روی نداده است بلکه تظاهرکنندگان هم مرتکب اشتباه شده اند. در هر حال همه این مسائل مورد رسیدگی قرار گرفته اند."

دولت بحرین اکنون با تصمیم گیری های سختی روبروست. بعد از هشت ماه تظاهرات اعتراض آمیز مردم که به خشونت و تلفات جانی انجامیده است، کمیسیون مستقل تحقیقاتی بحرین قرار است که سی ام ماه اکتبر نتیجه تحقیقات خود را اعلام کند.

این کمیته که از سوی پادشاه بحرین ماموریت یافته و در راس آن چند حقوقدان معتبر قرار دارند، به هشت هزار شکایت رسیدگی کرده و حدود پنج هزار مصاحبه انجام داده است. این کمیته می گوید که کاملا مستقل است و دولت بحرین در تحقیقاتش دخالتی ندارد.

اما اکثریت شیعه بحرین که خواهان تقسیم عادلانه ثروت، زمین و قدرت هستند، می گویند از آن بیم دارند که این کمیته دولت را مقصر اعلام نکند و تبعیض در مورد جامعه شیعیان این کشور کماکان ادامه یابد.

0 comments:

ارسال یک نظر