حداقل بیست کشته در اثر تیراندازی به سمت نمارگزاران سوری / احتمال بروز تحرک نظامی در مرز ترکیه

به‌رغم ادامه‌ی حملات نظامی ارتش سوریه به معترضان در چندین منطقه از این کشور، تظاهرات مردمی در شهرهای سوریه همچنان روندی رو به گسترش دارد. در این حال، ترکیه تدابیر جدیدی را در مرزهای خود به اجرا گذاشته و این احتمال وجود دارد که فضای روابط ترکیه و سوریه تا آستانه‌ی مداخله‌ی نظامی پیش برود.

به گزارش خبرنگار کلمه، در پی تظاهرات شب و روز گذشته در شهرهای مختلف سوریه از جمله دیرالزور، لاذقیه، بانیاس، درعا و حمص، که از سوی ناظران بسیار گسترده ارزیابی شد، اکنون خبر رسیده که نیروهای امنیتی در چندین مورد به سمت نمازگزارانی که سعی داشته‌اند بعد از نماز جمعه تظاهرات را برپا سازند، تیراندازی کرده‌اند؛ که در مجموع به کشته شدن حداقل بیست نفر انجامیده است.

به گفته منابع سوری، در جریان حمله نیروهای امنیتی به معترضان در نزدیکی مسجد توحید در شهر حلب، دست‌کم یک نفر به شهادت رسیده و سه تن هم زخمی شده‌اند. در شهر حمص و در نزدیکی مسجد العدویه نیز یک تن به ضرب گلوله‌ی ماموران کشته شده و در منطقه‌ی ریف دمشق هم که هزاران نفر علیه بشار اسد دست به تظاهرات زده بودند، خبرهای حاکی از شهادت ۵ تن و زخمی شدن دهها نفر در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی انبوه تظاهرکنندگان است.

از شهر حماه هم دیده‌بان حقوق بشر در سوریه گزارش داده که تظاهرات باشکوهی از مساجد مختلف این شهر آغاز شد، اما ماموران امنیتی با تیراندازی، مردم را پراکنده کردند.

تغییر سیاست ترکیه، تدابیر جدید در مرز با سوریه و امکان واکنش نظامی

به گزارش کلمه، منابع دیپلماتیک در ترکیه خبر داده‌اند که در پیامی که داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه از سوی عبدالله گل رئیس‌جمهوری این کشور برای همتای سوری وی برده بود، عبدالله گل خواستار تسریع در اجرای اصلاحات دموکراتیک شده بود، قبل از آنکه فرصت از دست برود، و تاکید کرده بود: «نمی‌خواهم شاهد روزی باشم که شما در آن به خاطر تاخیر زیاد در اقدام یا ناچیز بودن اقدامات اجرایی خود، تاسف بخورید. اگر شما خود رهبری تحولات را در دست بگیرید، به جای اینکه وزش توفان‌های تغییر شما را از جا بکند، در موقعیت و جایگاهی تاریخی قرار خواهید گرفت.»

دولت ترکیه همزمان اقدامات و تدابیر تازه و فوق‌العاده‌ای را در مرزهای خود با سوریه به اجرا گذاشته است. یکی از این تدابیر جدید، فرا خواندن افسران بازنشسته ارتش در استان‌های مرزی برای مدیریت مرزهاست. این اقدام با توجه به احتمال سرازیر شدن انبوهی از سوری‌های فراری از تنش‌های جاری در کشورشان به سوی ترکیه انجام شده است.

بر اساس گزارش کلمه، حوادث اخیر سوریه، مسئولان ترکیه را وادار کرده تا سیاست‌های تازه‌ای را برای تامین امنیت و منافع سیاسی خود تدارک ببینند. به عقیده‌ی کارشناسان، ترکیه در پنج مرحله‌ی تدریجی، برای واکنش‌های خود به تحولات سوریه زمینه‌چینی کرده است:

۱- تماسهای دولت ترکیه با طرف‌های گوناگون اپوزیسیون سوریه و تلاش برای آشنایی با ماهیت حوادث جاری در این کشور و اهداف نهایی این طیف‌ها و میزان قدرت آنها برای محقق ساختن این اهداف، و در عین حال حفظ حداقل رابطه با نظام به منظور متقاعد ساختن آن به دادن امتیازات به نفع جنبش مردمی.

۲- ایجاد نوار مرزی در داخل خاک سوریه در صورت شدت گرفتن خشونت‌ها و سرازیر شدن صدها هزار سوری به ترکیه، با توجه به نگرانی این کشور از رخنه عناصر القاعده و اکراد شورشی.

۳- اعمال مجازات‌های اقتصادی ترکیه علیه سوریه با هدف وادار کردن نظام به امتیازدهی به نفع انقلابیون سوری.

۴- اعمال سیاست بازدارندگی نظامی علیه سوریه که می‌تواند به تهدید به اجرای عملیات نظامی علیه آن کشور در صورت ادامه‌ی سرکوب مردم بینجامد.

۵- دخالت مستقیم نظامی در صورت بی‌اثر ماندن بازدارندگی و نزدیک شدن نظام سوریه به فروپاشی. البته در این احتمال، حتما دولت ترکیه ترجیح می‌دهد پیمان ناتو را نسبت این تحرک نظامی مستقل خود متقاعد سازد و نیز به عنوان عنصر و مامور غرب از سوی مردم مسلمان خود و توده‌های مسلمان عرب انگشت‌نما نشود.

به نظر می‌رسد میزبانی ترکیه از نشست‌های اپوزیسیون در چندین مورد، بیانگر آغاز گام نخست از این برنامه پنج مرحله‌ای است. ولی گام‌های بعدی هنوز به مرحله‌ی عمل نرسیده و مسئولان ترک همچنان در انتظار اقدام احتمالی اسد در عمل به توصیه‌های آنها و پایان مهلت دوهفته ای اعطا شده به وی هستند.

۳ دیدگاه

0 comments:

ارسال یک نظر